Inlägg från: Anonym (Hur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur?)

Kläder - umgänge varannan helg

Funderar på det här med kläder vid umgänge varannan helg. Pappan bor flera mil iväg och hämtar och lämnar på skolan. Nu när det är blandväder förväntar han sig att jag ska skicka med barnet extraskor/gummistövlar och extrakläder. Då barnet går själv till och från skolan och har gympa också på fredagen tycker hen det blir för mycket med ryggsäck med skolgrejer, gympakasse och extrakasse med kläder. Dessutom är pappan väldigt glömsk så de gånger jag skickat med är det alltid något som glöms och gummistövlar har man inte i mängder.

Hur kan man lösa det här på ett bra sätt? Har inga problem med att barnet använder sina grejer hos pappan och att jag köper. Mer logistiken och att jag inte vill köpa dubbelt...

Hur löser ni det i liknande situation?

• Svar på tråden Kläder - umgänge varannan helg
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (krokodil) skrev 2018-05-02 11:56:29 följande:

Pappa får givetvis köpa egna uppsättningar av gummistövlar och jackor. Och även vanliga extrakläder. Det är hans ansvar när barnet vistas där.

Vi har gjort så och slipper därmed tjafs och glömda saker.

Jag tänker att iom att jag får underhåll så står jag gärna för kläder hos pappan men funkar inte att skicka via skolan. Pappan vill absolut hämta och lämna där så då tänker jag att han väl får stå för kläder ändå i så fall. Osäker på vad som gäller när man får underhåll men för mig är det som sagt ingen ekonomisk fråga utan en praktisk...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Kjeöö) skrev 2018-05-02 11:55:24 följande:

Är det bara varannan helg så blir det svårt med dubbel uppsättning av kläder. Pappan måste lära sig att allt skall med tillbaka. Han kanske kan åka förbi dig efter att han hämtat dom och ta med en väska med allt som behövs, sen får han lämna tillbaka den när han lämnar barnen helt enkelt.

Dilemmat är att pappan absolut vill hämta och lämna på skolan. För mig hade det funkat om han hämtade och lämnade barnet hos mig. Frågan är om man kan sätta ett sådant krav, att om han ska hämta på skolan får han stå för grejerna själv?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Loppis) skrev 2018-05-02 12:41:55 följande:

Hade jag varit i den situationen hade jag spenderat en hundring på extra gummistövlar och jacka på loppis bara för att underlätta för mig själv och slippa tjafs med någon som inte verkar villig att lösa saker på ett smidigt sätt.

Ja, det är egentligen inget större problem om det bara vore det. Men om barnet i stället har på sig gummistövlar till skolan behövs det även extra gympaskor, har barnet regnjacka på sig till skolan så behövs vårjackan.
Svar på tråden Kläder - umgänge varannan helg