Varför kom min pappa aldrig tillbaka !
Först vill jag säga att jag förstår att du måste ha mått fruktansvärt dåligt av det som hände. Att nekas kontakt med sina barn är så hemskt att jag tror få av oss kan förstå hur det känns. Jag kan också förstå att du valt att bygga upp ett nytt liv, och för att själv överleva och inte bli bortstött, valt att leva som om dina två första barn inte fanns.
Men. Det som hände är inte på något sätt dina barns fel. De var just bara det. Barn. Och vi vet inget om hur de kan ha blivit manipulerade eller skuldbelagda av sin mamma. Ibland är även soc jäviga, även om det i den bästa av världar inte borde vara så.
Att dina barn nu hör av sig och faktiskt vill ha en kontakt med dig, visar att de aldrig har glömt dig. Nu när de är tillräckligt gamla kan de därför välja att själva ta kontakt. Nu är de inte beroende av sin mamma på samma sätt, och kan heller inte manipuleras lika lätt.
Jag förstår att det väcker en massa motstridiga känslor inom dig, att du blir rädd för att bli sårad igen. Och att du vill behålla det fungerande liv, med en ny familj, du trots allt har lyckats bygga upp, i spillrorna av den gamla.
Men du kan, och får inte, stöta bort dina två första barn. Hur illa behandlad du än har blivit, är det oförlåtligt. Risken är även stor att din femåring kommer att ta avstånd från dig om detta kommer fram senare. (När femåringen förstås är mycket äldre än nu.) Är det värt att riskera att mista även detta barn för att du är så sårad och, gissar jag, rädd?
Jag tycker du ska ta kontakt med en professionell samtalskontakt för att kunna bolla dina känslor inför detta. Jag tror verkligen du behöver en neutral samtalspartner som du kan berätta precis allt för. Utan att bli dömd. Och för att i framtiden kunna ha en fungerande relation till alla dina tre barn.
Visst, det kommer aldrig att bli som det kunde ha blivit. Du har missat stora delar av deras uppväxt och utveckling. Men du har tre levande barn som finns och andas. Och som vill ha dig i sitt liv, nu när de själva kan bestämma. Inte alla har samma tur.
Lycka till! Med allt. Du är ingen dålig människa på grund av det som har hänt. Men ska du kunna se dig själv i spegeln även i framtiden, får du inte stöta bort dina barn. Inte något av dina barn.