Anonym (Egna val kan få ödeläggande konsekvenser!) skrev 2018-05-24 00:18:07 följande:
Men trevligt ,fler som vågar träda fram, fler som vågar berätta hur en mamma kan göra för att förskjuta en pappa ur deras liv, som jag berätta detta är vanligt i Sverige.
Mitt ex är bara egoistisk, hon använder sin utbildning som kurator och leder den äldre tjejen, hon vill ha barnen själv, tycker det bara är hennes.hon tänker inte på barnens bästa att dom ska ha två föräldrar.
Har du kontakt med pappa nu? eller försvann han för alltid?
Jag har som sagt berättat åt barnen vad som hänt, är verkligen glad jag fick göra det, samt att jag förstått att det är det bästa man kan göra, barnen har rätt och veta, folk hatar verkligen att jag berättat, iallafall här på FL.
Men nu har dom ett val, dom vet vad dom måste göra,det får inte alla barn.
Mina barn är ännu för unga för att bestämma om dom får komma till mig eller inte, mamman kan hindra dom, jag kan inte bevisa att dom vill komma, soc vill inte hjälpa och det är bara där dom kan föra sin talan.
Jag gjorde som din pappa, flytta och starta nytt liv, berätta inte åt någon om barnen och kommer inte göra det heller, väljer dottern och komma så börjar livet om med henne i bilden, men till dess vet ingen.
Jag tror också att det som min mamma gjorde är väldigt vanligt. Föräldern som blir lämnad vill hämnas på sitt ex och använder barnen som slagträn, helt utan en tanke på vad det gör med dem, hur det skadar dem.
Min pappa och jag sågs inte på tio år, men sedan började vi brevväxla och tillslut även träffas när jag var 18 år och vågade för mamma. Vi har en bra relation idag, jag och pappa, trots allt som hänt, men det är ju för att han alltid velat det. Han gav aldrig upp på mig. I mitt fall var det jag som fick berätta för pappa vad som hänt, vad det berodde på att jag stött bort honom. En dag kommer dina första barn att säga sanningen också.