• Anonym (Elin)

Min hund bet mig och var arg

Jag är lite förtvivlad över min hund... :( Startar denna tråd ifall någon har en förklaring till min hunds beteende.

Hon är en snäll hund, trodde jag. Igår när hon var utomhus så hade hon hittat soppåsen på terassen som jag hade glömt att föra till soptunnan. Hon stod och åt/grävde ur påsen då jag kom fram till henne.

Jag såg att hon precis tog något i munnen och gick undan, som hon alltid gör då hon har något som hon vet att jag kommer att ta av henne... Så jag tog grejen ut ur hennes mun, då var hon fortfarande lugn i några sekunder, tills det att jag tar tag i hennes halsband för att föra in henne så jag kan städa bort röran hon ställt till med.

Då plötsligt blir hon arg. Hon morrar och biter och visar tänderna. Jag blir helt förstörd och chockad, jag tar i hårdare kring halsbandet, nästan lite som för att skydda mig. (Ska jag behöva vara rädd min egen hund?)

Jag ville inte släppa henne i situationen för att då hade hon ju fått nytta av hennes beteende, vilket folk brukar säga att man ska inte ge hunden rätt i något dåligt beteende. Så jag bara fortsatta med att hålla i henne och ?knuffade? in henne i huset. Sedan var hon snäll igen inomhus.

Varför började hon bita mig plötsligt? Varför var hon så arg? :( Var det för att jag kom in och skulle ha bort henne från hennes ?skatt? som hon hittat?? Eller?

Hon är min ?gullegris? men nu ser jag ju bara detdär beteendet då jag ser på henne... :(

• Svar på tråden Min hund bet mig och var arg
  • LFF

Resursförsvar. Hon hade hittat något hon var villig att försvara.

• volvo142

Bra att du markerade aggressiva tendenser från  en hund ska stoppas på studs..

• Anonym (Elin)
    LFF skrev 2018-05-03 11:59:35 följande:

Resursförsvar. Hon hade hittat något hon var villig att försvara.

volvo142 skrev 2018-05-03 12:02:40 följande:

Tack för svar. Jag misstänkte att det berodde väl på situationen, men det kom så plötsligt på något sätt. Jag menar jag har ju tagit saker av henne förut men int fått dethär beteendet. Kanske soppåsen var ett stort byte, hehe.

Och jaa, jag tänkte *nej nu hördu så är det jag som bestämmer!* och gjorde det jag tänkte fastän hon gjorde sådär, tror det var bra att jag inte reagerade med att gå undan
  • LFF
    Anonym (Elin) skrev 2018-05-03 12:15:25 följande:

Tack för svar. Jag misstänkte att det berodde väl på situationen, men det kom så plötsligt på något sätt. Jag menar jag har ju tagit saker av henne förut men int fått dethär beteendet. Kanske soppåsen var ett stort byte, hehe.

Och jaa, jag tänkte *nej nu hördu så är det jag som bestämmer!* och gjorde det jag tänkte fastän hon gjorde sådär, tror det var bra att jag inte reagerade med att gå undan
    "Att en hund försvarar en tillgång har inget med bristande ledarskap eller rang att göra. Det beror endast på att hunden känner sig osäker om den får eller kan behålla det den försvarar.

I och med att jag påstår att detta ofta har med en slags osäkerhet att göra så hjälper det sällan att bli sur på hunden, tvärtom så brukar det skapa mer osäkerhet och med det mer försvar.

Det man måste göra är att skapa en trygghet. Det gör man bäst genom andra övningar där hunden ser dig som en bättre och tryggare kamrat eller kompis.
    Undvik oxå dessa situationer. En hund som vaktar sin mat ? låt den äta ifred men passa på att ?äg? maten innan hunden får den.

En hund som vaktar sitt ben . Samma sak som med maten.

En hund som vaktar sängen eller soffan ? visa hunden med ledarskap och uppfostran att den inte får vara i sängen eller soffan innan problemet kan uppstå.

och så vidare?..

Det sista man får vara som hundägare i dessa situationer är stolt och långsint! Det är inte något som är personligt att hunden gör detta, det är naturligt! Det är viktigt att komma ihåg.

Slutligen tar jag upp ett exempel så ni förstår hur jag tänker ?

En hund som vaktar sin mat.
    Den morrar samtidigt som den äter när någon närmar sig. Det absolut bästa då är att gå fram till hunden bestämt men lugnt och stoppa ner lite goda saker i matskålen för att sen gå därifrån. På detta sätt visar man hunden att jag inte konkurrerar med dig om din mat, jag ger dig istället mer mat. Ganska snart ser hunden ditt närmande som något positivt och hunden blir då lugn vid din närvaro.

Krångla inte till det, gör det enkelt, se det inte personligt!"

blogg.agria.se/fredriksteen/2011/03/18/en-hunds-forsvar-av-en-tillgang/

www.apporthundskola.se/2016/03/04/morr-den-ar-min/

Ni har helt enkelt något att jobba vidare på. Anledningen till att det eskalerade denna gång är att du tog tag i henne samtidigt som stämningen fortfarande var spänd, hon visste inte vad som väntade.

Håller inte med "Volvo142" att det var bra att du "visade vem som bestämde" och betedde dig (i hennes ögon) irrationellt. Det enda det gjorde var att bevisa för henne att du inte riktigt går att lita på i dessa lägen.

Vad är hon för ras?

• Ignoramus

Nej, det var inte bra att markera, det var tvärtom dåligt och ökar risken för problem nästa gång. Människan är en extremt lättkränkt varelse som ofta tar saker personligt med hundar, när det handlar om att vi inte kan tolka deras uttryck utan "alltid" misstar det för aggressivitet/dominans. Bättre att köra bytesleken och byta ut sopsäcken mot något ännu bättre. Då assoscierar hunden matte med något positivt, och matte får ha sin sopsäck i fred.

Likadant med hundar som morrar på barn. Det ska aldrig bestraffas, det enda du uppnår är en hund som i bästa fall aldrig blir bekväm kring barnet och i värsta fall hugger utan förvarning nästa gång. Superbra att de varnar när de är obekväma, så att barnet slutar/man kan flytta bort barnet innan något händer.

Se det som en lärdom och börja jobba för att förbättra er relation så att hunden inte ser dig som ett hot mot resurserna! :) Utmärkt tips ovan att slänga mer mat i matskålen när du passerar, samt bytesleken.
  • Anonym (Elin)
    Ignoramus skrev 2018-05-03 12:45:32 följande:

Nej, det var inte bra att markera, det var tvärtom dåligt och ökar risken för problem nästa gång. Människan är en extremt lättkränkt varelse som ofta tar saker personligt med hundar, när det handlar om att vi inte kan tolka deras uttryck utan "alltid" misstar det för aggressivitet/dominans. Bättre att köra bytesleken och byta ut sopsäcken mot något ännu bättre. Då assoscierar hunden matte med något positivt, och matte får ha sin sopsäck i fred.

Likadant med hundar som morrar på barn. Det ska aldrig bestraffas, det enda du uppnår är en hund som i bästa fall aldrig blir bekväm kring barnet och i värsta fall hugger utan förvarning nästa gång. Superbra att de varnar när de är obekväma, så att barnet slutar/man kan flytta bort barnet innan något händer.

Se det som en lärdom och börja jobba för att förbättra er relation så att hunden inte ser dig som ett hot mot resurserna! :) Utmärkt tips ovan att slänga mer mat i matskålen när du passerar, samt bytesleken.

Aha okej, tack för svar! varför går dessa tusentals *regler* kring hunduppfostran emot varann så mycket? Jag har läst till mig att inte bry sig i morrandet vid en ev situation där du tänker ta benet av hunden, utan gör det du tänkte göra och ge ingen uppmärksamhet över morrandet ...
  • Anonym (Elin)
    LFF skrev 2018-05-03 12:34:37 följande:

"Att en hund försvarar en tillgång har inget med bristande ledarskap eller rang att göra. Det beror endast på att hunden känner sig osäker om den får eller kan behålla det den försvarar.I och med att jag påstår att detta ofta har med en slags osäkerhet att göra så hjälper det sällan att bli sur på hunden, tvärtom så brukar det skapa mer osäkerhet och med det mer försvar.

Det man måste göra är att skapa en trygghet. Det gör man bäst genom andra övningar där hunden ser dig som en bättre och tryggare kamrat eller kompis.

Undvik oxå dessa situationer. En hund som vaktar sin mat ? låt den äta ifred men passa på att ?äg? maten innan hunden får den.

En hund som vaktar sitt ben . Samma sak som med maten.

En hund som vaktar sängen eller soffan ? visa hunden med ledarskap och uppfostran att den inte får vara i sängen eller soffan innan problemet kan uppstå.

och så vidare?..

Det sista man får vara som hundägare i dessa situationer är stolt och långsint! Det är inte något som är personligt att hunden gör detta, det är naturligt! Det är viktigt att komma ihåg.

Slutligen tar jag upp ett exempel så ni förstår hur jag tänker ?

En hund som vaktar sin mat.

Den morrar samtidigt som den äter när någon närmar sig. Det absolut bästa då är att gå fram till hunden bestämt men lugnt och stoppa ner lite goda saker i matskålen för att sen gå därifrån. På detta sätt visar man hunden att jag inte konkurrerar med dig om din mat, jag ger dig istället mer mat. Ganska snart ser hunden ditt närmande som något positivt och hunden blir då lugn vid din närvaro.

Krångla inte till det, gör det enkelt, se det inte personligt!"

blogg.agria.se/fredriksteen/2011/03/18/en-hunds-forsvar-av-en-tillgang/

www.apporthundskola.se/2016/03/04/morr-den-ar-min/

Ni har helt enkelt något att jobba vidare på. Anledningen till att det eskalerade denna gång är att du tog tag i henne samtidigt som stämningen fortfarande var spänd, hon visste inte vad som väntade.

Håller inte med "Volvo142" att det var bra att du "visade vem som bestämde" och betedde dig (i hennes ögon) irrationellt. Det enda det gjorde var att bevisa för henne att du inte riktigt går att lita på i dessa lägen.

Vad är hon för ras?

Tack för tipsen och för ett långt svar! Detdär med att äga maten tror jag att jag brukar syssla med, för jag brukar lägga ner skålen på golvet, sedan måste hon vänta, titta mig i ögonen och vänta in ett varsågod innan hon tar maten. Vi har varit på ganska många hundkurs tillfällen också. Det är en husky jag har så det är inte precis lägligt att hon börjar bita med sina stora tänder... jag har haft stora hundar tidigare.

Men som ni säger så måste jag jobba på våran relation ytterligare, hon är inte så gammal än så jag har mycket tid kvar.
  • LFF
    Anonym (Elin) skrev 2018-05-03 13:28:24 följande:
    Tack för tipsen och för ett långt svar! Detdär med att äga maten tror jag att jag brukar syssla med, för jag brukar lägga ner skålen på golvet, sedan måste hon vänta, titta mig i ögonen och vänta in ett varsågod innan hon tar maten. Vi har varit på ganska många hundkurs tillfällen också. Det är en husky jag har så det är inte precis lägligt att hon börjar bita med sina stora tänder... jag har haft stora hundar tidigare.

Men som ni säger så måste jag jobba på våran relation ytterligare, hon är inte så gammal än så jag har mycket tid kvar.
    Som jag skrev, jag tror att det största misstaget var att du tog i henne i en spänd situation.

Vi hade en jrt som kunde reagera just med att markera med tänderna (han bet aldrig) om man rörde honom i en spänd situation. Det som brukade fungera för oss var att med kroppskontroll få honom att flytta på sig. När han morrade över något vi gjorde sa vi bara "Äh, lägg av" eller "Sluta tramsa" med en bestämd, normal röst.

Mammas första hund, en omplacering (dvärgpinscher) hade svårt att lita på människor. Han tog en gång en fågelvinge ute. Jag plockade ut den ur munnen på honom med orden "lägg ner" när han började morra. Inga straff, tog inte i honom mer än för att ta ut vingen och var lugn hela tiden. Och sen jobbade vi med förtroende och tillit. Tog och gav tillbaks. Först enklare saker som inte hade så mycket "värde" och sen mer och mer "värdefulla" saker.
  • Anonym (f d hundägare)

Träna  "loss". Att få hunden att släppa saker. Varje gång han släpper så ger du godis och ger tillbaka leksaken. Som LFF beskriver är bra. Till slut är hunden så triggad på ditt "loss" (använd alltid samma ord, loss - släpp - lämna, eller vad du väljer) att även om det är en vinge eller något som jycken värderar högt så blir det en reflex att släppa. Träna detta massor av gånger om dagen och gör det till en lek. Det är ovärderligt när hunden kanske plockat upp en sten och tänkt svälja eller en glasbit eller - ve och fasa - en använd kondom!

• Anonym (A)
    Anonym (f d hundägare) skrev 2018-05-03 14:15:44 följande:
    Träna  "loss". Att få hunden att släppa saker. Varje gång han släpper så ger du godis och ger tillbaka leksaken. Som LFF beskriver är bra. Till slut är hunden så triggad på ditt "loss" (använd alltid samma ord, loss - släpp - lämna, eller vad du väljer) att även om det är en vinge eller något som jycken värderar högt så blir det en reflex att släppa. Träna detta massor av gånger om dagen och gör det till en lek. Det är ovärderligt när hunden kanske plockat upp en sten och tänkt svälja eller en glasbit eller - ve och fasa - en använd kondom!
    Håller med
Svar på tråden Min hund bet mig och var arg