• Anonym (?)

Ni som jobbar inom vården och har tystnadsplikt

Vad svarar ni om ni får en fråga som typ inte går att svara på utan att ni riskerar att bryta mot tystnadsplikten? Har lite svårt att förklara exakt vilka situationer jag menar, men typ om man får en fråga som på något sätt säger "vet du vem X är?" och personen som frågar inte har en aning om att man kan ha kommit i kontakt med X i sitt jobb. Om man då vet vem X är men enbart från sitt jobb (antingen att hen varit patient/brukare, eller att hen har någon koppling till en patient/brukare), är man då tvungen att ljuga och blåneka att man ens vet vem X är? 

Skulle jättegärna vilja höra lite tankar kring detta från er som jobbar inom vården. Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som jobbar inom vården och har tystnadsplikt
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2018-05-03 13:15:00 följande:

Vad svarar ni om ni får en fråga som typ inte går att svara på utan att ni riskerar att bryta mot tystnadsplikten? Har lite svårt att förklara exakt vilka situationer jag menar, men typ om man får en fråga som på något sätt säger "vet du vem X är?" och personen som frågar inte har en aning om att man kan ha kommit i kontakt med X i sitt jobb. Om man då vet vem X är men enbart från sitt jobb (antingen att hen varit patient/brukare, eller att hen har någon koppling till en patient/brukare), är man då tvungen att ljuga och blåneka att man ens vet vem X är? 

Skulle jättegärna vilja höra lite tankar kring detta från er som jobbar inom vården. Tack på förhand!

Jobbad med rätt stark sekretess under en period, dock ej vården. I nödfall fick man ljuga lite annars mest hålla tyst eller hänvisa till sekretessen.

• Anonym (Eva)

Jag brukar säga att jag inte vet vem det är. Om personen insisterar med t ex "Klart du vet! Jag vet ju att hon var inskriven!", då drar jag en längre förklaring om vad tystnadsplikt innebär och avslutar med "så då förstår du att jag aldrig varken kan bekräfta eller förneka att någon varit inskriven eller inte. Jag svarar gärna på allmänna frågor om mitt jobb, men kan givetvis aldrig prata om enskilda personer.". En del har blivit sura, men de flesta fattar att de trampat i klaveret.

• Anonym (Neka)
    Anonym (?) skrev 2018-05-03 13:15:00 följande:

Ja, man nekar till att man vet vem X är.

Det kan väl ses som att blåljuga, men tystnadsplikten går över en sådan lögn och det sitter i ryggmärgen på en när man jobbar inom vården. Jag ser det inte som en lögn utan mer att jag respekterar patienten och kravet på tystnadsplikt.
  • Anonym (M)

Man får ju hoppas att det finns mycket tydliga detaljerade regler för vårdpersonal när det gäller sådant.
    Jag har varit med om att läkare, utan att jag frågar, berättar att de har träffat min syster eller mamma, (vi bor i samma område), och frågat mig om hur det går med deras krämpor. Vi har inget att dölja för varandra så det gör inget i vårt fall men det kan inte vara ok enligt tystnadsplikten. Läkaren kan ju inte veta hur våra relationer ser ut.    

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2018-05-03 13:22:57 följande:
    Jobbad med rätt stark sekretess under en period, dock ej vården. I nödfall fick man ljuga lite annars mest hålla tyst eller hänvisa till sekretessen.
    Tänker du att det skulle vara möjligt att bara hålla tyst eller hänvisa till sekretessen i en sådan situation som jag beskrev? Eller menade du mer när personen som frågar redan är medveten om att frågan berör ens jobb?
  • Anonym (?)
    Anonym (Eva) skrev 2018-05-03 13:48:49 följande:

Jag brukar säga att jag inte vet vem det är. Om personen insisterar med t ex "Klart du vet! Jag vet ju att hon var inskriven!", då drar jag en längre förklaring om vad tystnadsplikt innebär och avslutar med "så då förstår du att jag aldrig varken kan bekräfta eller förneka att någon varit inskriven eller inte. Jag svarar gärna på allmänna frågor om mitt jobb, men kan givetvis aldrig prata om enskilda personer.". En del har blivit sura, men de flesta fattar att de trampat i klaveret.

Fast då menar du när det är fall då personen frågar specifikt om ditt jobb, eller om personer hen vet varit inskriven? Jag tänkte mer om personen som frågar inte har en aning att X ens är sjuk eller har en koppling till ditt jobb. Att du bara får frågan om du känner till X existens, typ, och att du mycket väl skulle kunna ha hört om X från något annat håll men nu råkar känna till hen just från ditt jobb.
  • sextiotalist

Om du nu vet om att det är sekretess och du frågar och får ett nekande svar, även om du vet att det kanske inte stämmer, varför inte respektera att sekretessen går före din nyfikenhet och helt enkelt släppa det.

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2018-05-03 14:18:01 följande:
    Tänker du att det skulle vara möjligt att bara hålla tyst eller hänvisa till sekretessen i en sådan situation som jag beskrev? Eller menade du mer när personen som frågar redan är medveten om att frågan berör ens jobb?
    Hålla tyst: Jag kan delta i en öppen diskussion där jag vet nåt, t ex att Volvo kommer att köpa Saab. Det spekulerar fritt om vad Volvo tänker gör och jag säger ingenting trts att jag vet.

Hänvisa till sekretess: Jag kunde få frågan: "Du som jobbar med Volvo, vad kommer deras ny modell heta?" Då kunde svara bli att det får jag inte säga.

• Anonym (?)
    Anonym (Neka) skrev 2018-05-03 13:53:30 följande:
    Ja, man nekar till att man vet vem X är.

Det kan väl ses som att blåljuga, men tystnadsplikten går över en sådan lögn och det sitter i ryggmärgen på en när man jobbar inom vården. Jag ser det inte som en lögn utan mer att jag respekterar patienten och kravet på tystnadsplikt.
    Nej, jag tänker väl egentligen inte heller att det är en lögn som andra lögner, men i praktiken gör man ju ändå samma sak och tycker man att det är väldigt svårt att ljuga på ett så medvetet sätt kanske det inte blir lättare bara för att det är ens plikt. Om du förstår hur jag menar?
Svar på tråden Ni som jobbar inom vården och har tystnadsplikt