Inlägg från: Anonym (Nej!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej!)

Underhåll, Försäkringskassans regler - ska det vara så?

Fjäril kär skrev 2018-05-03 17:05:11 följande:
    Inte krångligt alls , man fyller i en blankett på hur mycket barnen vistats hos er i tex juni, det regleras och dras av på nästkommande underhåll.
    Det där stämmer tyvärr inte. Möjligheten att göra så kallade "umgängesavdrag" togs bort för drygt två år sen. Det funkar alltså inte att skicka in en blankett och så får man avdrag. 

Till TS: 

Du fick helt rätt information i telefonen! För att kunna göra avdrag måste man få något som kallas nettoberäkning. För att få det måste man ha en dom eller avtal på umgänget. Läs på den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank 

Alternativet är om du börjar betala direkt till pappan. Då kan man göra avdrag enligt Föräldrabalkens regler (så som umgängesavdragen var tidigare). Då måste du såklart berätta för Försäkringskassan att du planerar att inte längre betala till dem utan till barnens pappa. 
  • Anonym (Nej!)
    Tom Araya skrev 2018-05-04 00:32:45 följande:

Menar du att dokumentet som Alexi länkar till i inlägg #5 inte längre gäller?
    Vilket gäller då? Sidan du länkar till har jag redan läst allt som finns att läsa på och den ger inte alla svar. Jag söker något som motsvarar det Alexi länkade till, men som är aktuellt och gällande idag.

Jag fattar inte varför Försäkringskassan ska krångla till det? Samma riktlinjer och regelverk borde ju gälla oavsett om separerade föräldrar kan göra överenskommelser direkt med varandra eller om det måste gå genom Försäkringskassan.

Det finns ett avtal om umgänget, men det är ännu inte uppvisat och godkänt av socialnämnden.
    Vet du eller någon annan här om man kan skicka avtalet till dem för granskning eller om båda föräldrarna personligen måste gå dit med det för att få det granskat och eventuellt godkänt?

Jo, jag menar att det stämmer och gäller. För det som jag skrev är precis det som står i dokumentet. Det står om hur möjligheten att göra umgängesavdrag togs bort 1 april 2016 och att man kan använda nettoberäkning istället. 

Och borde och borde, det kan man väl kanske tycka. Nu är det ju inte Försäkringskassan som beslutar om lagar och regler utan det är vår Riksdag och Regering. Det är i alla fall inte samma regler som gäller när man betalar via Försäkringskassan eller när man betalar direkt till den andra föräldern. Sen kan man ju tycka vad man vill om det. Men det är ju för att uppmana föräldrar att faktiskt sköta underhållet själva. 

Så här står det om avtalet: "Ett avtal om umgänge ska vara skriftligt och därmed undertecknat av båda föräldrarna. I övrigt finns inga krav på hur avtalet ska vara formulerat. Men avtalet ska godkännas av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört annars kan avtalet inte anses gälla (6 kap. 15 a och 17 a §§ FB). Socialnämnden kan delegera frågan till ett utskott, en ledamot eller en anställd inom kommunen som får besluta på nämndens vägnar (6 kap. 17 a § FB, 5 kap. 3 § och 10 kap. 5 § SoL)." 
Svar på tråden Underhåll, Försäkringskassans regler - ska det vara så?