• Anonym (Vill veta)

Hur är Umeå att leva i?

Som rubriken. Finns där mycket invandrare och andra problem? Om ni ser på framtiden för staden och dess omnejd, tror ni det kommer vara säkert att bo där med barn och allt?

Jag ska fly från Helsingborg snart. Stan går ner sig alldeles fruktansvärt nu, det var en bra stad men bara för några år sedan så har en obehaglig utveckling startat med mycket brott överallt. Inte ens de bra områdena är skinande mer. Malmö och Landskrona är ju utom räddning sedan länge men det rör sig verkligen uppåt i rask takt. Befarar att Ängelholm är näst på tur.

Så att. Vill fly och det ordentligt nu. Vill bara göra en ordentlig prognos först innan jag gör en långflytt ned allt vad det innebär. Ge mig allt ni har.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-03 21:03
    Såg att det blev ett roligt fel. Det ska stå "skonade" och inte "skinande" om de bra stadsdelarna i Helsingborg. Men rent så så fungerar det ju också haha.

• Svar på tråden Hur är Umeå att leva i?
  • Anonym (Heja Sverige)

Ungefär lika härligt mångkulturellt som övriga Sverige.

I Umeå röstar man vänster.

• Anonym (Tjabba)

Bra med Umeå :

Inte lika mycket invandrare som i Malmö och Helsingborg mfl städer.

Jag har bara fått träffa svenska läkare på vårdcentralen

9 av 10 busschaufförer och taxichaufförer är svenska

Dåligt med Umeå:

Låååång vinter (ja, det finns fortfarande snö trots att det är maj)

Nästan ingen vår och kort sommar.

MP ger ekonomiskt bidrag till tiggare.

• Anonym (Tjabba)
    Anonym (Heja Sverige) skrev 2018-05-03 21:15:55 följande:

Ungefär lika härligt mångkulturellt som övriga Sverige.

I Umeå röstar man vänster.

Japp. S är det starka partiet, och även jag röstar på dem, men du har inte varit i särskilt många av de stora städerna söderut om du tror att det är lika mycket invandrare i Umeå.
  • Anonym (Heja Sverige)
    Anonym (Tjabba) skrev 2018-05-03 21:23:37 följande:
    Japp. S är det starka partiet, och även jag röstar på dem, men du har inte varit i särskilt många av de stora städerna söderut om du tror att det är lika mycket invandrare i Umeå.
    Mycket feminism och veganism i Umeå.

Älskar mångkultur och importerad kriminalitet. Den kommer till Umeå med åren!
  • Meriall

Umeå är en jättebra stad. Mkt studenter och kultur men ändå väldigt "norrland". Välj bra bostadsområde så kommer ni nog att trivas.

• Meriall
    Anonym (Vill veta) skrev 2018-05-03 20:58:59 följande:

Som rubriken. Finns där mycket invandrare och andra problem? Om ni ser på framtiden för staden och dess omnejd, tror ni det kommer vara säkert att bo där med barn och allt?

Jag ska fly från Helsingborg snart. Stan går ner sig alldeles fruktansvärt nu, det var en bra stad men bara för några år sedan så har en obehaglig utveckling startat med mycket brott överallt. Inte ens de bra områdena är skinande mer. Malmö och Landskrona är ju utom räddning sedan länge men det rör sig verkligen uppåt i rask takt. Befarar att Ängelholm är näst på tur.

Så att. Vill fly och det ordentligt nu. Vill bara göra en ordentlig prognos först innan jag gör en långflytt ned allt vad det innebär. Ge mig allt ni har.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-03 21:03

Såg att det blev ett roligt fel. Det ska stå "skonade" och inte "skinande" om de bra stadsdelarna i Helsingborg. Men rent så så fungerar det ju också haha.

Jag har förresten bott i Helsingborg och trivdes inte alls där (obehagligt) så Umeå är tusen ggr bättre. Bra prognos, staden växer stort :) Inte alls mkt brott, man vågar gå själv på kvällen som tjej typ överallt :)
  • Anonym (Vill veta)

Tack alla för svar! Fortsätt så allihop! Att Umeå är rött visste jag redan. Men det går ju att ha någorlunda vettig politik med rött också, beror ju lite på helt enkelt. Men det är klart att man är lite undrande över hur politiken förs...

Meriall skrev 2018-05-03 22:14:17 följande:

Jag har förresten bott i Helsingborg och trivdes inte alls där (obehagligt) så Umeå är tusen ggr bättre. Bra prognos, staden växer stort :) Inte alls mkt brott, man vågar gå själv på kvällen som tjej typ överallt :)

Ok bra, jag som kvinna vågar inte gå själv här nere...

Men, fortsatta frågor till er:

Bra/dåliga områden i Umeå med omnejd? Och med omnejd tänker jag pendlingsbart. Ca 40 min enkelväg är ok liksom. Vad finns runt omkring Umeå? Var är bra att bo med tanke på skolor? Är det nedläggningshotat på en del ställen exempelvis?

Och huspriser utanför stan på bra ställen? Finns det rimliga priser? Kollade inne i stan, fantasisummor....
  • Meriall
    Anonym (Vill veta) skrev 2018-05-03 23:21:00 följande:

Tack alla för svar! Fortsätt så allihop! Att Umeå är rött visste jag redan. Men det går ju att ha någorlunda vettig politik med rött också, beror ju lite på helt enkelt. Men det är klart att man är lite undrande över hur politiken förs...

Ok bra, jag som kvinna vågar inte gå själv här nere...

Men, fortsatta frågor till er:

Bra/dåliga områden i Umeå med omnejd? Och med omnejd tänker jag pendlingsbart. Ca 40 min enkelväg är ok liksom. Vad finns runt omkring Umeå? Var är bra att bo med tanke på skolor? Är det nedläggningshotat på en del ställen exempelvis?

Och huspriser utanför stan på bra ställen? Finns det rimliga priser? Kollade inne i stan, fantasisummor....

Ersboda är dåligt, Mariehem är bra. Allt med Marie eller Nydala i titeln är bra. Det är typ max 40 min pendling i själva Umeå om ni bor i tätorten i ytterområden. Annat om ni bor i byar utanför förstås.

Jag bor i nybyggd 3a (bostadsrätt) i bra område, värt ca 100k. Bara centralt som är dyrt. Jag har ca 10 min in till stan med buss så det är ingenting. Vet inte mkt om huspriser med än har bekanta som köpt nybyggt på Tomtebo som är okej område och de har inte jättebra löner (sjuksköterska och väktare) så kan inte tänka mig att det är så dyrt. Umeå är som Norrlands huvudstad.
  • Anonym (Fdumebo)

Skulle säga att mariehem, grubbe, umedalen, rödäng, haga mm är bra områden. Mindre bra är ålidhem och ersboda.

Född och uppväxt i staden men det var tio år sen jag flyttade så visst kan en del ha hänt.

• Anonym (Fdumebo)

Vännäs med omnejd skulle kunna vara ett bra alternativ om du vill bo utanför stan. Tar ca en halvtimme att åka in till umeå med bil.

Svar på tråden Hur är Umeå att leva i?