Det är inte farligt även om det kan vara otrevligt. Har du inte ont eller annat obehag så är ju det positivt! För att bli av med det ska du försöka låta bli att krysta mycket när du går på toa (och bajsar för att vara tydlig). Försök därför äta sådan mat som gör att du inte får förstoppning eller hård avföring om du är benägen att få det. Att krysta mycket ökar trycket på ändtarmen och gör att det blir värre eller inte går tillbaka som det ska. Sen kan du också sätta dig i lagomt varmt vatten i ett badkar och låta ändan få vila i det, hjälper! Man kan massera lite försiktigt på själva svullnaden också. Slutligen, se till att röra på dig. Att sitta mycket förvärrar hemorrojderna, så försök komma ut och gå, jogga eller springa litr.
Har en hel del analsex (för jag gillar det) och kan också få så ibland, men brukar alltid gå över sig själv bara jag inte krystar mycket, rör på mig och ibland badar lite varmt sådär. Skulle det inte gå över eller bli värre, eller om det börjar göra ont, så kan du gå till en gynmottagning eller t.ex. ungdomsmottagningen. Det finns salvor att prova och i värsta fall operera (skära) bort hemorrojderna (om det är sådana som man kan/borde ta bort, alla är inte det).
Och som sista grej, ha såklart inte analsex om du själv inte vill! Om du vill så kan du göra det och googla om hur du kan motverka och minska sådana här besvär, men vill du inte ska du förstås inte "ställa upp" bara för att din kille vill det. Helt okej att inte gilla eller vilja ha analsex, är många som inte vill det.