• Äldre 4 May 13:00
    9721 visningar
    31 svar
    31
    9721

    Utomkveds UTAN operation? Någon?

    Hej, jag och min man har försökt 6mån att bli gravida, nu i mars blev jag gravid, men på tidigt vul fanns inga tecken på graviditet så bm sa att fått missfall. Lämnade blodprov i 2 v och igår var jag hos bm igen på vul och hon sa då utomkveds. Blev skickad till kk och där gjordes vul, gyn undersökning, blodprov m.m och blev hemskickad för mitt hcg sjunkigt fr 1300 till 1100. Ska lämna blodprov på tisdag igen och på onsdag till kk igen. Helgen kommer ju nu och efter alla historier jag har läst om alla som haft utomkveds som har svimmat av smärta och akut opererats... min man jobbar hela helgen både dag och natt så jag är ensam och är jätte orolig :( finns det något jag kan göra? Någon som har haft utomkveds och INTE opererats? Alltså kroppen ?tar hand om det själv? ..? Mvh oroliggggg

  • Svar på tråden Utomkveds UTAN operation? Någon?
  • Äldre 9 May 08:44
    #11

    Hej Ida3434, idag var jag på koll hos kk och fick methotrexate... hur går det för dig?

  • Äldre 9 May 09:22
    #12
    darin2018 skrev 2018-05-09 08:44:19 följande:

    Hej Ida3434, idag var jag på koll hos kk och fick methotrexate... hur går det för dig?


    Jag har börjat blöda och man misstänker att det är missfall. 


     


    Hur känns det för dig? Har man kunnat hitta vart X.et sitter på dig? På mig hittar man inte det. 

  • Äldre 9 May 10:37
    #13
    Ida3434 skrev 2018-05-09 09:22:53 följande:

    Jag har börjat blöda och man misstänker att det är missfall. 

     

    Hur känns det för dig? Har man kunnat hitta vart X.et sitter på dig? På mig hittar man inte det. 


    Ojdå, hur misstänker dom det om du var under utredning för utomkveds tidigare? Jag blödde ju också och först trodde de missfall men eftersom det tog så lång tid och mitt hcg inte sjönk så utomkveds istället.

    De gjorde vul för fjärde gången idag och hittade ingenting. Mitt hcg hade sjunkit från 1000 till 730 och fick som sagt en spruta metotrexat... ska ge blodprov om 5 dagar och om 7 dagar igen + läkarbesök. Det e mycket nu...
  • Äldre 9 May 12:32
    #14
    darin2018 skrev 2018-05-09 10:37:53 följande:
    Ojdå, hur misstänker dom det om du var under utredning för utomkveds tidigare? Jag blödde ju också och först trodde de missfall men eftersom det tog så lång tid och mitt hcg inte sjönk så utomkveds istället.

    De gjorde vul för fjärde gången idag och hittade ingenting. Mitt hcg hade sjunkit från 1000 till 730 och fick som sagt en spruta metotrexat... ska ge blodprov om 5 dagar och om 7 dagar igen + läkarbesök. Det e mycket nu...
    Jag vet inte än om det är utomkveds eller missfall, det ska följas upp med blodprov framöver. Jag hoppas på att det ska sjunka nu.
  • Äldre 9 May 14:03
    #15
    darin2018 skrev 2018-05-09 10:37:53 följande:
    Ojdå, hur misstänker dom det om du var under utredning för utomkveds tidigare? Jag blödde ju också och först trodde de missfall men eftersom det tog så lång tid och mitt hcg inte sjönk så utomkveds istället.

    De gjorde vul för fjärde gången idag och hittade ingenting. Mitt hcg hade sjunkit från 1000 till 730 och fick som sagt en spruta metotrexat... ska ge blodprov om 5 dagar och om 7 dagar igen + läkarbesök. Det e mycket nu...
    Om jag förstått det rätt så kan kroppen stöta ut vissa utomkveds själv genom en blödning. 

    Hur fungerar metotrexat-behandling? Kommer du kunna försöka bli gravid så fort hcg.n är ute ur kroppen eller behöver kroppen återhämta sig några månader efteråt? 
  • Äldre 9 May 16:59
    #16
    Ida3434 skrev 2018-05-09 14:03:52 följande:

    Om jag förstått det rätt så kan kroppen stöta ut vissa utomkveds själv genom en blödning. 

    Hur fungerar metotrexat-behandling? Kommer du kunna försöka bli gravid så fort hcg.n är ute ur kroppen eller behöver kroppen återhämta sig några månader efteråt? 


    Ja, kroppen kan ta hand om det själv. Kan ta väldigt lång tid dock. Jag fick en spruta idag och om hcg sjunker som det ska så behöver jag inte göra mera. Om det inte sjunker, måste jag ta en till spruta. Vi får se nästa vecka. Med en spruta är det rekommenderar att vänta 3mån innan man försöker igen, med 2 sprutor 6-12mån beroende på hur kroppen återhämtar sig (när mens och äl kommer tillbaka).
  • Äldre 9 May 18:28
    #17
    darin2018 skrev 2018-05-09 16:59:03 följande:
    Ja, kroppen kan ta hand om det själv. Kan ta väldigt lång tid dock. Jag fick en spruta idag och om hcg sjunker som det ska så behöver jag inte göra mera. Om det inte sjunker, måste jag ta en till spruta. Vi får se nästa vecka. Med en spruta är det rekommenderar att vänta 3mån innan man försöker igen, med 2 sprutor 6-12mån beroende på hur kroppen återhämtar sig (när mens och äl kommer tillbaka).
    USA fy, jag hoppas verkligen det ska räcka med en spruta för dig. Jag höra av mig på fredag, då vet jag nog mer om hur situationen ser ut för min del. 
  • Äldre 16 May 22:42
    #18
    Ida3434 skrev 2018-05-09 18:28:30 följande:

    USA fy, jag hoppas verkligen det ska räcka med en spruta för dig. Jag höra av mig på fredag, då vet jag nog mer om hur situationen ser ut för min del. 


    Hej Ida. Är du fortfarande kvar? Jag var hos kvinnokliniken idag på ett sista vul (hoppeligen). I måndags var mitt hcg nere på 80 (700 förra veckan), så sprutan fungerade. Ska ge blodprov 2 gånger till för att följa så det går mot 0, sen är allt klart. Bm sa till mig att vänta 1 månad med att bli gravid igen, så det ska jag göra. Hur går det för dig?
  • Äldre 17 May 20:35
    #19
    darin2018 skrev 2018-05-16 22:42:39 följande:
    Hej Ida. Är du fortfarande kvar? Jag var hos kvinnokliniken idag på ett sista vul (hoppeligen). I måndags var mitt hcg nere på 80 (700 förra veckan), så sprutan fungerade. Ska ge blodprov 2 gånger till för att följa så det går mot 0, sen är allt klart. Bm sa till mig att vänta 1 månad med att bli gravid igen, så det ska jag göra. Hur går det för dig?
    Hejsan.

    Jag är kvar men har inte varit online så mycket. Wow, från 700 till 80? Vad häftigt med en sån sänkning. Hoppas det snart är nere på 0 så du får ett slut på detta snart. Märker du någon biverkning efter sprutan?

    Mitt prov hade sjunkit till 450 i måndags, vilket läkaren lät nöjd med. Jag ska lämna nytt prov nästa vecka och förhoppningsvis har det sjunkit ännu mer. Läkaren trodde att kroppen höll på att ta itu med det själv. 
  • Äldre 18 May 16:46
    #20
    Ida3434 skrev 2018-05-17 20:35:24 följande:

    Hejsan.

    Jag är kvar men har inte varit online så mycket. Wow, från 700 till 80? Vad häftigt med en sån sänkning. Hoppas det snart är nere på 0 så du får ett slut på detta snart. Märker du någon biverkning efter sprutan?

    Mitt prov hade sjunkit till 450 i måndags, vilket läkaren lät nöjd med. Jag ska lämna nytt prov nästa vecka och förhoppningsvis har det sjunkit ännu mer. Läkaren trodde att kroppen höll på att ta itu med det själv. 


    Skönt!! Hoppas det går mot 0 nu för oss båda!!

    När jag tog sprutan hade jag ont i nedre ryggen i ca 3-4 dagar, inget mer än det. Frågade min man om han märkt nåt annorlunda på mig då jag inte märkte, han sa att jag har varit tröttare och lite grinigare, haha. Så inga stora saker!
Svar på tråden Utomkveds UTAN operation? Någon?