• Anonym (Undrar)

Hur känns det att uppleva döden?

Ni som har haft hjärtstillestånd och kommit tillbaka, berätta, vad hände? Var det obehagligt? Var det varmt eller kallt eller ingenting? Ser man ett ljus i tunneln? Finns det något som hintar om ett liv efter döden?

Mycket fascinerad av detta!

• Svar på tråden Hur känns det att uppleva döden?
  • Anonym (Nära-döden-upplevelse)

Jag vet inte riktigt om mitt hjärta stannade.

Men när jag var med om en bilolycka och vi krockade med en älg så stannade världen upp. Det sista jag tänkte var "nu dör jag" och i samband med att vi krockade så smällde jag huvudet i rutan som gick sönder och det blev svart. Under den tiden så surrade eller typ "pep" i huvudet och jag hör "ut ur bilen! Ut ur bilen!" Men jag kunde inte röra mig. Det kändes ungefär som att kroppen var död men inte mitt sinne.

Jag vaknar upp efter ett kort tag och bilen är fylld med blod, inälvor och krossat glas. Vi var fem st som åkte i bilen.

Jag tar av mig bältet och kan knappt se något för att jag hade så mycket blod i ansiktet. Jag hade skurit upp hela halva ansiktet och man såg skallbenet.

Jag är glad att jag lever.

• Anonym (Pip)
    Anonym (Nära-döden-upplevelse) skrev 2018-05-04 17:03:31 följande:

Jag vet inte riktigt om mitt hjärta stannade.

Men när jag var med om en bilolycka och vi krockade med en älg så stannade världen upp. Det sista jag tänkte var "nu dör jag" och i samband med att vi krockade så smällde jag huvudet i rutan som gick sönder och det blev svart. Under den tiden så surrade eller typ "pep" i huvudet och jag hör "ut ur bilen! Ut ur bilen!" Men jag kunde inte röra mig. Det kändes ungefär som att kroppen var död men inte mitt sinne.

Jag vaknar upp efter ett kort tag och bilen är fylld med blod, inälvor och krossat glas. Vi var fem st som åkte i bilen.

Jag tar av mig bältet och kan knappt se något för att jag hade så mycket blod i ansiktet. Jag hade skurit upp hela halva ansiktet och man såg skallbenet.

Jag är glad att jag lever.

Inälvor??? Från älgen eller er? Förutom älgen, hur många dog?
  • Andiie87

Om du är intresserad av ämnet så finns det en uppsjö, med hundratusentals, med berättelser av människor som upplevt NDU:s (near death experiences). Det finns även en hel del forskning i ämnet. Om du är intresserad av frågeforum som familjeliv, för att ta reda på mer i ämnet, så finns quora.com. Quora täcker de flesta frågorna. Har läst en hel del trådar i ämnet NDU:s där och upplevelser som människor återberättar. 

• Andiie87

Jag kan ju lägga till att jag själv har haft en NDU, och det är en av de mest översvallande känslor du någonsin kan uppleva. Det går egentligen inte att ersätta i ord. Det är ett gigantiskt ljus (inte starkt, det går in i dig), det är en extremt expanderande känsla av kärlek, du blir ett med allt och får en djup känsla av att ha kommit hem! Som sagt, Den där kärleken, det finns ingenting i den här världen som kan motsvara det.. Det går inte att säga mer... 

• Anonym (Undrar)
    Andiie87 skrev 2018-05-04 19:45:01 följande:

Jag kan ju lägga till att jag själv har haft en NDU, och det är en av de mest översvallande känslor du någonsin kan uppleva. Det går egentligen inte att ersätta i ord. Det är ett gigantiskt ljus (inte starkt, det går in i dig), det är en extremt expanderande känsla av kärlek, du blir ett med allt och får en djup känsla av att ha kommit hem! Som sagt, Den där kärleken, det finns ingenting i den här världen som kan motsvara det.. Det går inte att säga mer... 

Ok, får man återförenas med sina nära och kära?
  • Anonym (Vet)

Håller med! Har själv upplevt det. O ingen levande kan förstår, vad vi menar? Man känner sig rätt ensam i dessa upplevelser. Men allt du beskriver, har jag upplevt...
  • Anonym (Vet)

Måste fråga. Upplevde du " alltet" att allt har en mening? Det fick jag till mig, under min upplevelse. Att " allt har en mening" med det som sker..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vet) skrev 2018-05-04 20:34:46 följande:
    Måste fråga. Upplevde du " alltet" att allt har en mening? Det fick jag till mig, under min upplevelse. Att " allt har en mening" med det som sker..
    Hade förintelsen någon mening? 
  • Anonym (Vet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-05-04 20:40:43 följande:

Hade förintelsen någon mening? 

Jag e bara en vanlig människa. Så det kan jag inte svara på. Men min åsikt är att det är sjukt.
  • Andiie87
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-04 20:05:22 följande:
    Ok, får man återförenas med sina nära och kära?
    Många återger, i olika sammanhang, framför allt i terminal vård och efter NDU:s att de träffar/t sina nära och kära som har dött, ja! Antingen i drömmar eller under hallucinatoriska upplevelser. Det är ingen som har kunnat konstatera givetvis om det enbart är hjärnan som spelar ett glatt spratt med oss eller om det faktiskt är sant. Det kommer vi troligen heller aldrig få veta, utan det får vi ta när det kommer...
Svar på tråden Hur känns det att uppleva döden?