• Brazillove

    Min gosse blir bara mätt när jag pumpar!

    Hejsan jag har en liten gosse på snart 8 veckor och jag började pumpa för ca en vecka sen efter att min bvc tyckte att han inte gick upp så mycket i vikt som dom ville.


    Min son har alltid varit grinig sen han kom hem från sjukhuset, trodde först det var att han hade magknip eller liknade. Men upptäckte att efter jag börjat pumpa ut brösten så är han mätt och belåten, inte alls lika grinig som han är när jag ammar. (kunde i princip amma 24/7 och aldrig bli nöjd) Han är dock okay med nattamning. 


    börjar starkt på att fundera på att helpumpa under dagarna då han är mycket gladare med att bli matad med flaska.


    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Min gosse blir bara mätt när jag pumpar!
  • lövet2

    En närstående hade samma problem. Han blev inte mätt och gick upp dåligt i vikt. Hon började pumpa på heltid. Efter flera månader upptäcktes det att han hade för kort tungband och inte kunde suga ordentligt. Med flaska fick han i sig mycket bättre.

  • Brumma

    Har du väldigt mycket mjölk?

    Jag överproducerade mjölk vilket innebär att sonen aldrig fick i sig den feta mjölken som kommer i slutet när bröstet är nästan tömt på mjölk. Han var därför hungrig konstant..

    Har man överproduktion av mjölk kan man prova att "nollställa" brösten genom att pumpa dem så tomma som möjligt. Sedan när man ammar så byter man INTE bröst på fyra timmar - dvs även om barnet äter två/tre gånger på dessa fyra timmarna så låter man det äta från samma bröst. Detta ger barnet möjlighet att få i sig den feta mjölken.

    Annars - om det fungerar bra med flaska och det fungerar bra för dig att pumpa är det ju absolut ett alternativ. Det viktugt steg är att ni båda mår bra :)

  • Anonym (pppp)

    En del barn suger inte så bra och då funkar det oftast bättre via flasknappen. Så hade vi det med första barnet. jag fick använda amningsnapp på bröstet, då gick det hyggligt men det gick mkt bättre med flaskan så efter ett tag vägrade barnet helt enkelt att ammas då det gick bättre att få i sug maten via flaskan. 

  • Brazillove
    Brumma skrev 2018-05-05 08:44:34 följande:

    Har du väldigt mycket mjölk?

    Jag överproducerade mjölk vilket innebär att sonen aldrig fick i sig den feta mjölken som kommer i slutet när bröstet är nästan tömt på mjölk. Han var därför hungrig konstant..

    Har man överproduktion av mjölk kan man prova att "nollställa" brösten genom att pumpa dem så tomma som möjligt. Sedan när man ammar så byter man INTE bröst på fyra timmar - dvs även om barnet äter två/tre gånger på dessa fyra timmarna så låter man det äta från samma bröst. Detta ger barnet möjlighet att få i sig den feta mjölken.

    Annars - om det fungerar bra med flaska och det fungerar bra för dig att pumpa är det ju absolut ett alternativ. Det viktugt steg är att ni båda mår bra :)


    Nja jag pumpar ut 80 - 90 ml från det ena och 30- 40 från det andra. Så tror inte det.


    Han brukar dock bli mätt efter 90 ml.

  • Mascaraklumpar

    Hade jag varit i din situation så hade jag fortsatt som nu tills dess att man vet hur pumpandet påverkar viktuppgången. Börjar han öka i vikt så är det antagligen så att hans sugförmåga inte är tillräckligt bra för att enbart amma, och då är det ju smart att fortsätta pumpa antingen på hel- eller deltid (beroende på vad du själv känner skulle vara enklast).

    Är viktuppgången däremot oförändrad så kan ju hans mjölkintag inte ha förändrats nämnvärt, och då är det kanske en slump att han blev nöjdare just då du började pumpa. Det verkar kanske osannolikt att det skulle vara så och jag tror att det är mer troligt att han får i sig mer nu, men eftersom bebisar ofta är olika skrikiga under olika perioder så finns ändå risken att det är så. Ca 30% av föräldrar till kolikbarn som får placebo i blindade studier upplever en avsevärd förbättring, exempelvis, så det är inte jätteovanligt att man upplever att en åtgärd haft effekt på skrikandet trots att den inte haft det egentligen. I så fall innebär det kanske bara en massa onödigt bök att gå över från amning till pumpning på heltid, och det bästa skulle kanske vara att fortsätta amma men komplettera med lite ersättning några gånger per dag.

  • Anonym (Kort tungband)

    Ja! Det låter som kort tungband och det behöver du få bekräftat och hjälp att åtgärda så snart som möjligt om du vill hålla kvar amningen. Man kan inte hålla igång amningen genom att bara pumpa, det funkar endast i början när amningen är hormonstyrd.

    Istället ska du först amma, sedan ge ersättning tills barnet blir mätt och slutligen pumpar du ur så att du verkligen tömmer brösten. Vid nästa amning/ersättning så ammar du först, sedan ger du det du pumpade ut förra gången + så mycket ersättning som behövs kompletteras med (ge först bröstmjölken så att han i första hand får i sig den) och sedan pumpar du ur det sista ur brösten. Gör detta minst var tredje timme, även på natten tills att du får hjälp.

    Få med i den här gruppen på FB så hjälper de dig att kolla tungbandet:

    m.facebook.com/profile.php&ref=content_filter

    Om det visar sig vara kort tungband så kan ge ge dig en massa tips om hir du ska gå vidare med amningen.

    Om det inte är kort tungband så kan denna grupp hjälpa dig:

    m.facebook.com/profile.php&ref=content_filter

    Där finns många kunniga och hjälpsamma personer.

    Tänk på att det är bråttom när det krisar med amningen, det kan ta lång tid innan man får komma intill vården etc. och då kan det vara för sent, så ta tag i det nu på direkten.

    Lycka till!

  • Anonym (Kort tungband)

    Grupperna heter:

    Svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband

    och

    Amningshjälpens slutna grupp

    Sök på namnen på FB så hittar dem där.

Svar på tråden Min gosse blir bara mätt när jag pumpar!