• Anonym (..)

Csn

Jag läser en kurs på uni under våren.

Jan/feb och halva mars. Var jag inte så delaktig utan fått gjort uppgifterna/tentorna efteråt. Resten av tiden har jag varit delaktig:.

Vet någon om man blir betalskyldig under den första delen av kursen eller hela? Eller inget alls ?

• Svar på tråden Csn
  • Anonym (Hanna)

Så länge du klarar de poäng du ska läsa per termin så har du rätt till csn :)

• Anonym (Anonym)

Återbetalningsskyldig blir man väl bara om man tjänat mer än man får?
    Om man missköter studierna så innebär det problem förat när man ska söka stuidemedel för kommande terminer. De går enbart på hur många poäng (kurser/tentor) du klarat. Närvaro på lektioner brukar inte vara obligatoriskt på universitet/högskola.

• Anonym (..)

Poängen klarar jag tyvärr inte. Kämpar men de räcker inte till ändå. Jobbigt i privatlivet ..

• Anonym (Anonym)

Även om du inte klarar poängen så får du de studiemedel du redan beviljats. Man kan bli beviljad för en eller två terminer. Har du redan beviljats studiemedle för hösten så har du tid att försöka komma ikapp!

Normalt ska man försöka få studiemedel beviljade för hösttermin + vårtermin eftersom det är mycket strul med sent rättade tenor och liknande om en ny ansökan gäller vårterminen + hösttermin. Risken är stor att vårterminens studiemedel då blir försenade.

• Anonym (..)

Om man försöker hinna i kapp men inte lyckas på någon av terminerna ? Hur blir det då? Tror inte jag lär plugga mer på länge men om blir antagen till hösten och inte klarar den heller ?

• Carambolan

Du behöver ta så många poäng som du har fått studiemedel för. CSN bryr sig däremot inte om vilken kurs du tar poängen på. Det går alltså lika bra att ge upp den här kursen och istället ta lika många poäng i en sommarkurs om Harry Potter.

• Tow2Mater
    Anonym (..) skrev 2018-05-06 00:38:02 följande:

Om man försöker hinna i kapp men inte lyckas på någon av terminerna ? Hur blir det då? Tror inte jag lär plugga mer på länge men om blir antagen till hösten och inte klarar den heller ?

Då får du inte mer csn nästa gång du ansoker innan du klarat de poäng du ligger efter med.
Svar på tråden Csn