Inlägg från: Anonym (Novis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Novis)

Hur skaffar man en egen mejladress?

Om man inte vill använda hotmail m fl utan vill äga en egen adress som företag brukar ha hur gör man då? Var hittar man en pålitlig sådan? Vad kostar det ungefär per år? Hur skyddas den mot hackning? Om man inte kan ha namn@företag vad hittar man på för adress då? Går det att lägga in en egen mejladress direkt i telefonappen för mejl? Jag vet ingenting om det här så blir glad för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Hur skaffar man en egen mejladress?
  • Anonym (Novis)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-05-06 15:15:40 följande:
    Gå in på one.com och leta upp en ledig domän (det som kommer efter @ i mail-adressen). Du kan köpa domänen direkt hos one.com
    Den löpande kostnaden varje år är ca 350:- för domän + mail-server. Det ingår även hemsida och mycket annat, men det går inte att välja bort.

Det finns alternativ till one.com, men de var först med att erbjuda dessa låga priser och allt bara funkar.
    De har instruktioner för hur du ställer in mobiltelefonen, datorn etc.
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-05-06 15:22:22 följande:
    Du ska alltså hitta på en domän som du vill ha, och sedan kolla om den är ledig.
    Heter du Anders Andersson så kanske du vill ha domänen andersson.se eller andersson.com

När du väl köpt en domän så kan du använda alla mail-adresser inom domänen.
    Får du t.ex andersson.se så kan du skapa så månha mail-adresser du vill som slutar på @andersson.se
    Du kan ge hela släkten varsin mail-adress. Det enda som begränsar är utrymmet på hårddiskarna hos one.com
    Alla mail som inte raderas tar plats. Vill man ha mer än 25 GByte kan man betala mer per månad.
    Så det är en domän jag vill köpa? Menar du att det bara kostar ungefär 350 kr per år att ha en egen domän/mejladress? Det är ju jättebilligt? Varför gör inte fler så istället för att använda gmail etc? Är dom lika säkra eller kanske säkrare tom med tanke på hackning, virus och sånt? Kan företaget, som One t ex, läsa och scanna ens mejl? Håller inte på med olagligheter (!!!) utan undrar bara hur mycket företaget har tillgång till av ens privata mejl? Vill inte ha eller hålla på med någon hemsida måste man det eller kan den vara tom?

Om man inte vill använda ens namn vad kan man hitta på för domän då? Behöver lite förslag för att tänka ut något bra. Snällt att du gav så mycket bra information.

• Anonym (Novis)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-05-06 16:06:00 följande:
    one.com läser eller scannar inte dina mail, men förmodligen finns det tekniker där som skulle kunna göra det.
    gmail är gratis men där vet du 100% säkert att alla mail scannas och analyseras efter information som kan komma till nytta t.ex i reklamsyfte.
    Google smusslar inte med detta, de erkänner det öppet.

Man behöver inte skapa en hemsida. one.com skapar automatiskt en "dummy"-sida där de gör lite reklam för sig själva.

Domän måste du hitta på själv. Tänk på att du kan välja mellan olika toppdomäner (det som kommer allra sist t.ex .se .com .nu).
    Om du t.ex vill ha hejsanhoppsan.se men det är upptaget, så kan du försöka med t.ex hejsanhoppsan.nu
    Hos one.com kan du välja mellan 250 olika toppdomäner. Jag tror att den årliga kostnaden kan variera lite mellan olika toppdomäner.
    Så one och liknande tjänster är betydligt mycket säkrare om man vill slippa att få sina mejl analyserade än alla gratismejl som gmail m fl? Vet du om hotmail m fl är utsatta för fler hackerattacker än egna domäner? Är one ett svenskt företag? Ursäkta alla mina frågor. Oskyldig

Det är uppenbart att jag inte är något proffs men det verkar smartare att äga en egen domän/mejladress än att använda gratismejl? Verkar ju bara finnas fördelar vad jag kan se och några hundra per år är verkligen inget att orda om för att slippa att ge upp sin integritet.

• Anonym (Novis)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-05-06 16:34:51 följande:
    one.com är danskt.

Det är inte domäner som blir hackade, utan mail-servrar.
    Idag tror jag inte du behöver bekymra dig så mycket för det. Se bara till att du inte använder samma lösenord till mailen som till något annat. Det vanligaste sättet att bli hackad är att man använt samma användarnamn (ofta mail-adressen) och lösenord på många ställen. Om en sajt slarvar så kan ju "skurkarna" logga in på alla ställen där man använt samma uppgifter.
    Jag förstår. Är sådana mail-servrar lika troliga att bli hackade som hotmail m fl?
Svar på tråden Hur skaffar man en egen mejladress?