• Eivie

Dödsbo Arv/Pengar

Din farmor ärver inte sin sambo om inget testamente finns.

Bodelning med dödsboet kommer ske och om de inte förhandlat bort sambolagen genom avtal så delas bohaget, alltså typ möbler och sånt som hör till det gemensamma hemmet, inte sambons fonder och dylikt. Sambons tillgångar ärvs enligt arvsordningen.

• Eivie
    Franz Jäger skrev 2018-05-07 20:40:31 följande:

Ursäkta! Har två frågor till.

Syskonen har nu krävt att min Farmor ska betala retroaktivt för ett par månaders hyra då hennes Sambon enligt Syskonen har betalat mer hyra. Ursäkta men det måste vara bullshit? Även om det skulle vara sant så ska dom inte ha någon rättighet att ta pengar retroaktivt från min Farmor.

Dödsbon ska ha en månads uppsägningstid oavsett om det stått två på lägenhenhet? Min Farmor har ju bott på hemmet ett tag nu och bor inte kvar oavsett. Men det kan jag kunna ta upp med hyresvärden?

Tack för Tidigare Svar  

Arvtagare har inget att göra med hur hushållsekonomin sett ut medan sambon till din farmor var i livet. Det skulle vara om det finns något avtal mellan honom och din farmor som de hittat och därefter kan styrka inte följts men det känns ju högst osannolikt att det skulle finnas upprättat över hur de fördelar hyresinbetalningar...
Svar på tråden Dödsbo Arv/Pengar