• Admi

Gör provision mäklaren mer trovärdig?

Hej alla!

Jag har läst att endast 6% (!) av svenska folket har förtroende för fastighetsmäklare? Jag håller med och det förbryllar mig då de väldigt ofta är en stor del av våra ekonomiskt mest betydelsefulla transaktioner i livet.

Ju mer jag tänker på det så kommer jag till insikten att det är mäklarens kompensationsmodell som är boven. Varför har inte mäklare en fast lön från sin firma och tar ett fast arvode, oavsett pris på bostaden?

I mitt huvud så innebär provision inte heller högre slutpris då mäklaren tjänar mer på att sälja fort än till högsta pris, omsättning av sålda objekt gör ju mer för deras lönekuvert än högsta slutpris.

Just nu känns det som att mitt val av mäklare blir slumpartat ? ser ju ingen skillnad på vad olika firmor gör eller vad de kostar!

Jag vill ha förtroende och transparens, men känns som hela branschen är baserad på mäklarfirmornas behov snarare än mina som kund. Jag hade hellre valt en firma med ett tydligt och bra erbjudande än att behöva jämföra massa personer som egentligen jobbar likadant?

Vad har ni för tips för att hitta rätt i djungeln av mäklare?

• Svar på tråden Gör provision mäklaren mer trovärdig?
  • OlgaElvira

Håller med om dina funderingar, de har dock ett visst regelverk att följa men anser att det inte ger varken köpare eller säljare så mycket större tilltro. Tror dock att de flesta är seriösa och gör ett bra jobb, men jag kan inte veta. Det finns dock ett antal aktörer som har fast pris. Hemverket är ett av dem, sedan finns det lokala aktörer också som jobbar på samma sätt. Tror att man får hålla i visningen själv i övrigt lika. Ju fler av oss som väljer denna typ av mäklare desto större press på de stora drakarna att se över sina upplägg.

• Anonym (H)

Har du träffat något mäklare än? Jag bokade in några möten/värderingar och tyckte det var enorm skillnad mellan dessa.

Jag började med att googla runt och kolla vilka mäklarfirmor som kändes bra, jämförde slutpriser osv, och sedan bokade jag in möte med dom som kändes bäst.

Prismässigt låg alla relativt lika. Dom hade antingen en % på slutsumman alt att man kunde välja ett fast pris + en % över en viss nivå. Förutom priserna så var det däremot väldigt mycket som skiljde. Dom hade olika fokus, tyckte olika ang när den borde läggas ut, hade olika upplägg på själva visningen osv..

Mäklare som hade väldigt många objekt samtidigt och inte särskilt bra slutpris gick helt bort med risk för att dom kör taktiken "sälja snabbt, skit i priset".

Jag letar ju även bostad och kommer i kontakt med många mäklare som spekulant så efter några sådana visningar tyckte jag det var rätt enkelt att veta vilket typ av mäklare jag själv letade efter (utöver bra slutpris). 

Hemverket gick totalbort. Dom hade lägre slutpriser här och jag vet att en mäklare med en massa års erfarenhet är bättre än mig på det där. Dom har koll på vad dom ska lägga fokus på, vad ur bostadsrättsföreningens info som ska tas upp och har koll på allt det där som jag inte kan ett jota om. Jag var på en sådan visning och tyckte var det rätt obekvämt att stå inne på toaletten eller i sovrummet ihop den som bor där.. "Jaha..här brukar du sitta och skita"... Sa jag så klart inte högt, men tanken slog mig. Lite väl privat sådär. Personen hade dessutom väldigt dålig koll på det mesta..kändes nästan som att säljaren inte ens visste vad en bostadsrättsförening var...Kan säkert fungera väldigt bra för rätt person, men det krävs att man är påläst och har lite av en säljarpersonlighet.. Med tanke på slutpriserna här (många som såldes under utgångspris och för mindre än liknande bostäder i området) så känns det som att dom flesta borde satsat på en traditionell mäklare..

Svar på tråden Gör provision mäklaren mer trovärdig?