Gör provision mäklaren mer trovärdig?
Hej alla!
Jag har läst att endast 6% (!) av svenska folket har förtroende för fastighetsmäklare? Jag håller med och det förbryllar mig då de väldigt ofta är en stor del av våra ekonomiskt mest betydelsefulla transaktioner i livet.
Ju mer jag tänker på det så kommer jag till insikten att det är mäklarens kompensationsmodell som är boven. Varför har inte mäklare en fast lön från sin firma och tar ett fast arvode, oavsett pris på bostaden?
I mitt huvud så innebär provision inte heller högre slutpris då mäklaren tjänar mer på att sälja fort än till högsta pris, omsättning av sålda objekt gör ju mer för deras lönekuvert än högsta slutpris.
Just nu känns det som att mitt val av mäklare blir slumpartat ? ser ju ingen skillnad på vad olika firmor gör eller vad de kostar!
Jag vill ha förtroende och transparens, men känns som hela branschen är baserad på mäklarfirmornas behov snarare än mina som kund. Jag hade hellre valt en firma med ett tydligt och bra erbjudande än att behöva jämföra massa personer som egentligen jobbar likadant?
Vad har ni för tips för att hitta rätt i djungeln av mäklare?