• Anonym (TS)

Baka 2 dagar innan kalas, bra eller dåligt?

Vill vara anonym och det verkar man ju bara kunna vara i känsliga rummet, så lägger min tråd här.

Om man bakar 2-3 dagar innan kalast, blir sockerkaka och liknade torrt och tråkigt då? Eller håller det sig fräsch och gott? Har tyvärr inte så stor frys att jag kan frysa in.

• Svar på tråden Baka 2 dagar innan kalas, bra eller dåligt?
  • velarn

Jag kan inget om bakning men tänkte iaf tipsa om recepten.se (om man får göra det).jag har inget med sidan att göra eller nåt utan tycker bara den är bra.Där hittar du väldigt pedagogiska recept och det brukar stå längst ner i recepten hur länge saker och ting håller. På hennes sockerkaka står "Sockerkakan går bra att frysa, hel, halv eller i bitar. Hållbarhet ca 6 månader. I rumstemperatur håller den sig en vecka." Så kolla där och se om du hittar fler grejer du kan baka i förväg :)

• Anonym (TS)
    velarn skrev 2018-05-07 23:26:51 följande:

Jag kan inget om bakning men tänkte iaf tipsa om recepten.se (om man får göra det).jag har inget med sidan att göra eller nåt utan tycker bara den är bra.Där hittar du väldigt pedagogiska recept och det brukar stå längst ner i recepten hur länge saker och ting håller. På hennes sockerkaka står "Sockerkakan går bra att frysa, hel, halv eller i bitar. Hållbarhet ca 6 månader. I rumstemperatur håller den sig en vecka." Så kolla där och se om du hittar fler grejer du kan baka i förväg :)

Tack så mycket, ska ta en titt där
  • Anonym (Peter)

Nej, det blir lätt torrt.

• Tow2Mater

Baka en sockerkaskbotten du kan dränka i sylt och grädde for en tårta. Den kan vara tre dar gammal antar jag.

• Anonym (Hanna)

Mjuka kakor och bullar blir oftast torrare på tre dagar, men småkakor funkar ju kanon att baka innan - de håller sig bra om de förvaras rätt.

Marängbotten är ju cokså något som håller sig bra i rumstemperatur så länge du väntar med fyllningen till kalaset. Om du gör tex Pavlova kan du göra botten ett par dagar innan och förvara i rumstemperatur.

Kladdkaka borde du kunna göra två dagar innan pch förvara i kyl, mer än två dagar skulle jag dock inte göra den. Kladdkaka brukar jyåu bki godare av att stå till sig lite.

Mjuka kakor har högre hållbarhet om de förvaras i kyl, i synnerhet om de inneHåller mycket fett.

• Carambolan

Chokladbollar står sig bra i kylen.

• Anonym (Hanna)

Läste precis att mazarinkaka håller sig en vecka i rumstemperatur. Den blir knappast torr på två dagar, jag trodde dock att det var kylvara men läste nu som sagt i ett recept att den håller en vecka i rumstemperatur.

Svar på tråden Baka 2 dagar innan kalas, bra eller dåligt?