• Jackiebackie

    konkursbo kräver pengar

    Hej!
    För ca 5 år sedan lånade jag en lokal av en väns företag. Jag hade enskild firma då med en viss inriktning, men har sedan 3 år tillbaka en annan inriktning på företaget, och ändrade då typ av verksamhet på skatteverket. Nu är då kruxet att en konkursförvaltare har kontaktat mig nu för obetalda fakturor, och jag hade inget aning om att det fanns fakturor upplagda. Min fråga är då om jag är skyldig att betala detta ändå? Det känns konstigt då det bolaget jag hade då tekniskt sett är nedlagt plus att jag inte visste att det fanns fakturor. 
    Hoppas att någon har lite tips och information.
  • Svar på tråden konkursbo kräver pengar
  • Kjell2
    Jackiebackie skrev 2018-05-08 11:19:25 följande:
    Hej!
    För ca 5 år sedan lånade jag en lokal av en väns företag. Jag hade enskild firma då med en viss inriktning, men har sedan 3 år tillbaka en annan inriktning på företaget, och ändrade då typ av verksamhet på skatteverket. Nu är då kruxet att en konkursförvaltare har kontaktat mig nu för obetalda fakturor, och jag hade inget aning om att det fanns fakturor upplagda. Min fråga är då om jag är skyldig att betala detta ändå? Det känns konstigt då det bolaget jag hade då tekniskt sett är nedlagt plus att jag inte visste att det fanns fakturor. 
    Hoppas att någon har lite tips och information.
    Enskild firma, företaget är du även om inriktning ändras. Så av den anledninge ska du betala fakturorna
    Gamala fakturer, kan ha preskriberas
    Har du betalt hyra för lokalen och hur ser hyresavtalet ut?
  • Jackiebackie

    Nej jag fick låna lokalen under några månader och inget hyreskontrakt har skrivits. Han krävde aldrig att få pengar under den tiden. hmm..

  • Kjell2
    Jackiebackie skrev 2018-05-08 11:58:13 följande:

    Nej jag fick låna lokalen under några månader och inget hyreskontrakt har skrivits. Han krävde aldrig att få pengar under den tiden. hmm..


    Så inget kontrakt, inget avtal och du använde inte lokalen efter ett par månader.

    Be att få en kopia på hyresavtalet.
  • Jackiebackie
    Kjell2 skrev 2018-05-08 12:04:25 följande:
    Så inget kontrakt, inget avtal och du använde inte lokalen efter ett par månader.

    Be att få en kopia på hyresavtalet.
    Så du menar att om vi inte skrivit kontrakt så är fakturorna ej giltiga? För det finns inget kontrakt, jag har i alla fall inte skrivit på något... Ska be om det. Väldigt snällt att du hjälper mig!
  • Kjell2
    Jackiebackie skrev 2018-05-08 14:33:21 följande:
    Så du menar att om vi inte skrivit kontrakt så är fakturorna ej giltiga? För det finns inget kontrakt, jag har i alla fall inte skrivit på något... Ska be om det. Väldigt snällt att du hjälper mig!
    Nej, även utan kontrakt kan fakturorna vara giltiga. Men betydligt svårare för konkursboet att processa om saken.

    När slutade du till 100% att använda lokalen, vara där, bedriva verksamhet, förvara prylar? Inforemerade du om att du var klar med lokalen och i så fall när

    Vad skulle din  kompis säga om han fick fråga om hyra betalning avtal uppsägning mm?


Svar på tråden konkursbo kräver pengar