Orolig för 11 månaders, autism?
Hej. Vi har en 11 månaders kille som jag är lite orolig för, kan börja med att berätta om läkarkontrollen vid en månad som vi fick en remiss till barn för att dock inte fick mororeflexen (fallreflexen) att utlösas. Dock tyckte dom allt såg bra ut på barn.
Vid sex månaders kontrollen så hade han vänt sig båda hållen, dock inte mycket från rygg till mage vilket fortfarande är fallet.
Nu till saken som fått mig orolig och det är att han ibland tittar mycket på sina händer, gör inga konstiga rörelser eller så men öppnar upp händerna och tittar på dom. Sen när han leker med leksaksbilar så älskar han att snurra på hjulen dock är det lätt att avbryta han och få han att börja med nått annat. Har läst att dessa två grejer kan vara varningsflagg för autism men tycker inte att något annat stämmer in på det då han är väldigt social, vill kramas och pussas, har bra ögonkontakt och checkar av med oss när något läskigt, nytt eller spännande dyker upp.
Här är säker han kan:
Sitta stadigt
Krypa
Ställa sig upp och gå efter möbler (dock dålig balans)
Kan förstå ord och meningar som; Hej, mamma, pappa, vill du komma (då sträcker han ut armarna och vill bli upplyft), får jag en puss (då får man en puss om han är på rätt humör)
Kan säga; Hej, mamma, pappa, diddi (babblare)
Leka kurragömma
Pincettgrepp
Kan spela med fingrarna på munnen
Lyssnar väldigt bra på sitt namn och gjort det länge
Vinka
Älskar att leka tittut
Kan inte:
Klappa händerna
Pekar inte
Förstår inte att han ska kolla när man pekar
Förstår ibland "vart är lampan" och kan titta på lampan men oftast inte
Stå själv eller gå
Någon som kan stilla min oro? Är förstagångs förälder och vet inte vad som är "normalt" och inte.
Kan tillägga att vi har varit lite dåliga på att peka och berätta vad saker är för nått så kan vara därför han inte riktigt förstår än.