• Anzil

Fortsätta ha kvar kontakten med terapeuten som vän?

Hej!

När jag slutar på terapin så skulle jag jättegärna vilja ha kvar kontakten med min terapeuten, som vän.

Jag vet dock inte hur jag skall säga efter när terapin är klar. Men en del säger mig att det är lika bra att inte ha kvar kontakten, eller åtminstone inte ta upp den sortens fråga.

För att det kan bli väldigt svårt att säga nej, och bli väldigt tufft för terapeuten att bli illa tvungen att säga nej helt enkelt. Därför kommer jag mest troligt att låta bli att ta upp den sortens fråga överhuvudtaget.

Jag säger till mig själv att det vore ändå kul att ha någon form av kontakt med varandra via nätet, som sociala media. Men det är samma sak där, att det är nog lika bra att inte ställa den frågan. Just för att det kan vara väldigt jobbigt att säga nej, att man lägger en jobbig frågeställning helt enkelt.

Så denna tråd kanske egentligen skall handla om saknaden för sina f.d klienter och psykologer som man har velat ha kvar kontakten med som bekantskap åtminstone.

Eller helt enkelt något åt det hållet. Saknade för sin f.d klient m.m..

• Svar på tråden Fortsätta ha kvar kontakten med terapeuten som vän?
  • Meriall

Tyvärr går det nog inte. Kommer det fram förstörs terapeutens rykte professionellt :/ Hur länge har du varit patient? Vad har du behandlats för? Mindre dåligt om det är något enkelt.

• Meriall

Och ja, jag hade gärna haft vissa patienter som vänner efteråt. Har fått en del som kontaktat mig på tex fb. Jag svarar då något kort för att vara trevlig men godkänner inte vänförfrågan, även om jag skulle vilja.

• Anzil
    Meriall skrev 2018-05-09 05:03:19 följande:

Tyvärr går det nog inte. Kommer det fram förstörs terapeutens rykte professionellt :/ Hur länge har du varit patient? Vad har du behandlats för? Mindre dåligt om det är något enkelt.

Meriall skrev 2018-05-09 05:05:12 följande:

Och ja, jag hade gärna haft vissa patienter som vänner efteråt. Har fått en del som kontaktat mig på tex fb. Jag svarar då något kort för att vara trevlig men godkänner inte vänförfrågan, även om jag skulle vilja.

Jag kände ändå på mig att det skulle innebära något negativt. Att det skulle bli väldigt lustigt om det kom fram ifrån hennes sida att vi fortsatte ha kontakt med varandra, fast som vänner.

Hon är en mycket bra terapeuten, och inte en chans att jag skulle vara den som råkade förstöra för henne, för något hon brinner för sitt arbete och är oerhört duktig på.

Jag skulle nog påstå att det är något ''mindre'' som jag går på terapi för. Men jag tror ändå att det inte spelar någon roll. Hon skulle nog ändå få en negativ rykte. Alla hennes kollegor vet ju inte exakt av vilken anledning jag besöker henne. De ha nog sett mig i väntrummet och korridoren, men inte mer än så.

Däremot kanske jag skulle kunna säga i något stil med att det känns väldigt tråkigt att ta farväl och man önskade att man hittade en sådan vän som henne?

Då ger man ju endast komplimang för hennes personlighet, passion för sitt yrke och att hon är en sådan person som man faktiskt vill vara vän med.

Eller jag hoppas hon skulle ta det på det sättet och inte tro att jag vill byta nummer med henne eller liknade, hehe..

Tråkigt att du själv får utstå med dina tidigare klienter och i princip kanske aldrig se de någon mer. Känns ju lite jobbigt, man vill ha kvar kontakten efteråt, men kan inte.

HJÄRTKRAM TILL DIG!
    Tror dock inte jag skulle vara så modig som dina patienter. När jag tar farväl, så blir det helt enkelt farväl.

Svar på tråden Fortsätta ha kvar kontakten med terapeuten som vän?