• Anonym (s)

tillåtet att larma dörr?

Jag lider av ångest och kom på eller har läst att motion hjälper och då har jag testat att gå en promenad när jag får ångest,inte kan sova etc och det har hjälpt mig. Problemet är att dom jag bor med har fått ett fix om att ingen får gå ut efter en viss tid. så nu har dom larma dörren och det känns som nån form av... fängelse. vad gör jag nu?

• Svar på tråden tillåtet att larma dörr?
  • Mullbär

Kanske du kan försöka motionera tidigare på kvällen, innan dörren larmas, i förbyggande syfte liksom

• Anonym (Alice)
    Anonym (s) skrev 2018-05-19 00:06:03 följande:

öh det är inte ett val om man blir straffad om man gör det man vill. ingen normal familj har larm när nån går ut genom dörren och det här kommer jag säga till socsekreteraren nästa gång och jag hoppas hon förstår bättre än ni. om man är familjehem måste man förstå och det går inte att ha samma regler för alla som dom har. förutom för sitt eget barn som gör exakt hur han vill 99% av tiden....

Att deras egen son har mer frihet beror nog på att han sköter sig och att de vet att de kan lita på honom. Du har ju brutit mot flera av deras regler och de har ju ett ansvar över dig.

Flera "vanliga familjer" har larmade dörrar.
  • Anonym (e)

socialsekreteraren bestämmer inte hurvida familjehemmet ska ha larm på dörren eller inte. Ledsen att göra dig besviken...

• Anonym (Barnsekreterare)

Nä, det är inte ok att sätta larm på dörrar (eller fönster) för att begränsa din rörelsefrihet om det inte gjorts en individuell prövning om behovet och samtycke har inhämtats från dig, socialtjänst och dina föräldrar.

Saken finns rättsligt prövat i ett ärende som gäller ett hvb hem och det är ingen skillnad mot att vårdas i ett familjehem utan principen är densamma.

Däremot finns det inget som hindrar att det finns regler kring dig som förbjuder att du går ut på nätterna utifrån att familjehemmet måste kunna upprätthålla din säkerhet och målen i vården ska kunna uppnås. Titta i din vård och genomförandeplan vad som står där.

Som placerad så har du alltid rätt att prata med IVO om det är något du tycker är fel i hur du behandlas och få det granskat.
    Kontkatuppgifter hittar du här
    www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/beratta-om-missforhallanden/

• Anonym (e)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-19 10:44:52 följande:

Nä, det är inte ok att sätta larm på dörrar (eller fönster) för att begränsa din rörelsefrihet om det inte gjorts en individuell prövning om behovet och samtycke har inhämtats från dig, socialtjänst och dina föräldrar.

Saken finns rättsligt prövat i ett ärende som gäller ett hvb hem och det är ingen skillnad mot att vårdas i ett familjehem utan principen är densamma.

Däremot finns det inget som hindrar att det finns regler kring dig som förbjuder att du går ut på nätterna utifrån att familjehemmet måste kunna upprätthålla din säkerhet och målen i vården ska kunna uppnås. Titta i din vård och genomförandeplan vad som står där.

Som placerad så har du alltid rätt att prata med IVO om det är något du tycker är fel i hur du behandlas och få det granskat.

Kontkatuppgifter hittar du här

www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/beratta-om-missforhallanden/

Fast på natten måste det ju vara okej att begränsa ett barns rörelsefrihet, om det krävs ett larm så gör det ju.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (e) skrev 2018-05-19 11:43:51 följande:

Fast på natten måste det ju vara okej att begränsa ett barns rörelsefrihet, om det krävs ett larm så gör det ju.

Och nu är det väl ytterdörren som är larmad, och inte t.ex. ts sovrumsdörr?
  • Anonym (e)
    Anonym (Alice) skrev 2018-05-19 13:20:06 följande:

Och nu är det väl ytterdörren som är larmad, och inte t.ex. ts sovrumsdörr?

Ja... Nu när du skriver det framgår det ju faktiskt inte att det är ytterdörren men det får man väl hoppas, annars är det såklart inte okej.
  • Anonym (.....)

Förstår att du har ångest om du bor i familjehem. Jag hoppas du får flytta hem till din familj snart. </3

• Anonym (e)
    Anonym (.....) skrev 2018-05-19 19:41:44 följande:

Förstår att du har ångest om du bor i familjehem. Jag hoppas du får flytta hem till din familj snart. </3

Det känns troligare att Ts har ångest pga sin familj... Med tanke på att hon bor i familjehem.
  • Anonym (.....)
    Anonym (e) skrev 2018-05-19 20:41:07 följande:
    Det känns troligare att Ts har ångest pga sin familj... Med tanke på att hon bor i familjehem.
    Så mycket okunskap. Finns inget barn som mår bra av att bo på ett ställe som får betalt för att ha barn där. 
Svar på tråden tillåtet att larma dörr?