• Anonym (Carin­a25)
    Äldre 9 May 07:55
    9095 visningar
    19 svar
    19
    9095

    Välj mellan ensamstående till 2 barn eller abort

    Förlåt för långt inlägg

    Är i en omöjlig situation och vill bara skiva av mig och kanske höra från andra mammor som varit inen liknande situation, alltså ensamstående mammor som blivit gravida med andra barnet från ett kk förhållande eller liknande.

    Hej. Jag har inte brkräftat att jag är gravid än men jag måste ändå skriva av mig då jag är 100% säker från mina symptom och utebliven mens. Jag har redan en dotter på snart 2 år, hennes pappa bor inte här och har träffat henne 1 gång. Vi hade en relation i ca 2 år men det tog slut då jag var halvvägs in i graviditeten.

    Nu har jag haft sex med en man jag känt länge som va först bara en bra vän måånga gånger sen november förra året. Vi skyddar oss men kondom och har aldrig varit utan, utom en gång men det var länge sen och skulle då ha mens om 1 dag och hade redan känt av ägglossningen för med en en vecka sen så enligt min cykel va jag då ganska safe då jag är som en klocka ( tillägg att dottern blev till på samma sätt = kondomen sprack antagligen, ända förklaringen då jag aldrig hade oskyddat sex med expojkvännen )

    Mannen jag tror jag nu är gravid med har redan 1 barn från förut med sin exfru som fortfarande tror hon kan styra hans liv som att dom va tillsammans och håller barnet från honom om då han träffa mig ( vi hade också en sexuell relation för 5 år sedan då dom hade separerat för ett bra tag sen och hon betedde sig helt sjukt )

    Jag vill absolut inte göra abort om jag är gravid men jag kan inte behålla barnet. Jag vill så gärna ha flera barn och jag vet jag kommer må så dåligt över en abort, kommer nog aldrig kunna släppa det och förlåta mig ajälv, Men jag måste även tänka på honom, hur hans liv skulle bli pga hans ex, också mitt. Jag är redan ensamstående med ett barn. Hon går inte på dagis än utan jag är hemma med henne ( bor inte i sverige ), jag har redan väldigt begränsad ekonomi, är 25 år och föräldrarna är väldigt emot barn såhär tidigt ( absolut inte 2 barn ensam ) , dock accepterade dom dottern och som kunde inte älska henne mer än dom gör nu eller ha en bättre relation med henne. Men ett barn till som ensamstående kommer jag inte klara av, inte som det är nu. dottern är i värsta trotsen nu och hela dagarna är det skrik och utbrott. Sen sägs det att det blir värre vid 3 år då barnet isf skulle födas.

  • Svar på tråden Välj mellan ensamstående till 2 barn eller abort
  • Anonym (Svårt­)
    Äldre 9 May 08:49
    #1

    Jag har varit i en liknande situation för ett halvår sen. Blev gravid med en man som jag träffat i någon månad bara. Vi hade båda var sitt barn sen tidigare, och jag var mitt i en utdragen bodelning och fortfarande föräldraledig. Vi båda ville ha fler barn, och jag har alltid sagt att jag inte skulle kunna göra en abort. Men när jag tänkte på vad jag skulle utsätta mitt första barn för så tvekade jag inte. Gjorde medicinsk abort två dagar efter plusset. Ångrar mig inte, men ibland tänker jag på hur livet skulle sett ut. Det viktigaste för mig var att tänka på mitt barns bästa. Det är väl mitt enda råd till dig.

  • Anonym (S)
    Äldre 9 May 09:00
    #2
    Anonym (Svårt) skrev 2018-05-09 08:49:46 följande:

    Jag har varit i en liknande situation för ett halvår sen. Blev gravid med en man som jag träffat i någon månad bara. Vi hade båda var sitt barn sen tidigare, och jag var mitt i en utdragen bodelning och fortfarande föräldraledig. Vi båda ville ha fler barn, och jag har alltid sagt att jag inte skulle kunna göra en abort. Men när jag tänkte på vad jag skulle utsätta mitt första barn för så tvekade jag inte. Gjorde medicinsk abort två dagar efter plusset. Ångrar mig inte, men ibland tänker jag på hur livet skulle sett ut. Det viktigaste för mig var att tänka på mitt barns bästa. Det är väl mitt enda råd till dig.


    Du menar att du skulle "utsätta" ditt första barn för ett syskon? Ja det är ju hemskt. Eller det bästa man kan få?
  • Anonym (Svårt­)
    Äldre 9 May 09:17
    #3
    Anonym (S) skrev 2018-05-09 09:00:15 följande:

    Du menar att du skulle "utsätta" ditt första barn för ett syskon? Ja det är ju hemskt. Eller det bästa man kan få?


    Jag menade inte att utsätta barnet för ett syskon. Det hade varit jättefint om omständigheterna varit bättre. Men att skaffa barn med en man jag knappt känner och redan som det är kämpa med ekonomin som ensamstående utan några anhöriga i närheten var det som jag tänkte på. När jag blev gravid med första barnet var omständigheter helt annorlunda. Hus, jobb och långvarit förhållande till pappan. Då trodde jag aldrig att jag någonsin i livet skulle göra en abort.
  • Äldre 9 May 09:22
    #4

    Varför är man så dum och försätter sig i en sådan situation? Du är en vuxen kvinna på 25 år och mor, kanske dags att börja uppträda som en vuxen kvinna?

    Vad har du för alternativ, om du inte kan ta hand om ett till barn, varför inte avsluta det i tidigt skede? varför inte ta ett dagen efter piller? Varför inte skydda sig från första början?

  • Anonym (Carin­a25) Trådstartaren
    Äldre 9 May 10:55
    #5
    beccagranen skrev 2018-05-09 09:22:48 följande:

    Varför är man så dum och försätter sig i en sådan situation? Du är en vuxen kvinna på 25 år och mor, kanske dags att börja uppträda som en vuxen kvinna?

    Vad har du för alternativ, om du inte kan ta hand om ett till barn, varför inte avsluta det i tidigt skede? varför inte ta ett dagen efter piller? Varför inte skydda sig från första början?


    Haha.. så vuxna kvinnor som är mammor har inte sex? Om du hade läst texten skulle du antagligen veta att vi alltid skyddat oss utom en gång för länge sen 1 dag innan mens ( vet när min ägglossning är )

    Du hade också vetat att jag skrev att kondomen sprack måste vara ända förklaringen, ibland spricker den på ett sånt sätt så inte all sperma rinner ut = du vet inte att den spruckit innan du är gravid. Vi har aldrig slängt en tom kondom = aldrig funnits en anledning att ta ett dagen efter piller. Jag är inte helt pantad i huvudet, klart som fan jag hade tagit ett dagen efter piller om kondomen varit tom då han slängde den. Gör mig en tjänst och svara inte i trådar du inte ens läst. kommer inte svara mer på dina inlägg då du inte kommer md något hjälpande och tydligt inte ens läst texten.

    Plus så skrev jag att jag inte kommer klara av det som det är nu med dottern, inte att jag inte är allmänt kapabel till att ta hand om två barn. Då kanske man kan ge tips istället hur man kan göra trotsperioden lättare, hur man lättast kommunicerar med ett barn som får utbrott etc för att fö allt att gå Ihop.

    Tack och hej.
  • Anonym (Suck)
    Äldre 9 May 11:05
    #6
    +1

    Om du absolut inte kan göra en abort så är svaret ganska enkelt låter det som ... Om du har sex så får du räkna med att du kan bli gravid, så ha inte sex med någon som du inte vill ha barn med, om du inte kan tänka dig att göra abort.
    Ganska så enkelt när man tänker på det, eller hur?

    Och som du själv skrev så är det egentligen ingen fråga du ställer.

    Lycka till med era nya familjemedlemmar!

  • Anonym (Carin­a25) Trådstartaren
    Äldre 9 May 11:12
    #7
    Anonym (Suck) skrev 2018-05-09 11:05:38 följande:

    Om du absolut inte kan göra en abort så är svaret ganska enkelt låter det som ... Om du har sex så får du räkna med att du kan bli gravid, så ha inte sex med någon som du inte vill ha barn med, om du inte kan tänka dig att göra abort.

    Ganska så enkelt när man tänker på det, eller hur?

    Och som du själv skrev så är det egentligen ingen fråga du ställer.

    Lycka till med era nya familjemedlemmar!


    Absolut inte kan göra en abort? Har någon som svarar här läst vad jag skrev ? Verkar inte så. Suck säger jag tillbaka på den.
  • Äldre 9 May 11:14
    #8
    Anonym (Carina25) skrev 2018-05-09 10:55:24 följande:
    Haha.. så vuxna kvinnor som är mammor har inte sex? Om du hade läst texten skulle du antagligen veta att vi alltid skyddat oss utom en gång för länge sen 1 dag innan mens ( vet när min ägglossning är )

    Du hade också vetat att jag skrev att kondomen sprack måste vara ända förklaringen, ibland spricker den på ett sånt sätt så inte all sperma rinner ut = du vet inte att den spruckit innan du är gravid. Vi har aldrig slängt en tom kondom = aldrig funnits en anledning att ta ett dagen efter piller. Jag är inte helt pantad i huvudet, klart som fan jag hade tagit ett dagen efter piller om kondomen varit tom då han slängde den. Gör mig en tjänst och svara inte i trådar du inte ens läst. kommer inte svara mer på dina inlägg då du inte kommer md något hjälpande och tydligt inte ens läst texten.

    Plus så skrev jag att jag inte kommer klara av det som det är nu med dottern, inte att jag inte är allmänt kapabel till att ta hand om två barn. Då kanske man kan ge tips istället hur man kan göra trotsperioden lättare, hur man lättast kommunicerar med ett barn som får utbrott etc för att fö allt att gå Ihop.

    Tack och hej.
    Självklart kan man ha sex, men säkert sex om man inte vill bli gravid. 
    Du skriver att ni alltid skyddar er, förutom en gång.. ja det krävs bara en gång. Och att räkna med ÄL och säker tid är inget skydd nog. 

    Om du känner att du inte mäktar med att ta hand om två barn, varför inte ta ett abortpiller i tidigt skede?

    Mitt råd är att inse dina begränsningar. Du har ett barn att ta hand om, nu är hon stor nog att skolas in på förskola och du kan reda upp ditt liv. Se till att du kan försörja dig och ditt barn, ge din dotter en dräglig uppväxt och kunna klara dig själv. När du rett ut ditt liv, så kommer du säkerligen träffa på en man som vill ska en framtid ihop med dig. Då har du bara ett barn sedan tidigare, träffar en man som vill ha familjelivet med dig och skapa syskon till din dotter. Och ni kan ha hela paketet ihop.

    Att börja om med ännu ett barn, sitta hemma i ett par år till, leva på existensminimum, behovet av hjälp från omgivningen, ensam med allt. Varför? Sen sitter du 30 år med två små barn, utan jobb, utbildning och börjar bli lastgammal. Inte det lättaste att varken skapa sig karriär eller nya man att bilda familj med då. 
  • Äldre 9 May 11:19
    #9
    Anonym (Carina25) skrev 2018-05-09 11:12:33 följande:
    Absolut inte kan göra en abort? Har någon som svarar här läst vad jag skrev ? Verkar inte så. Suck säger jag tillbaka på den.
    Vi kanske läser men inte anser att du har bättre alternativ. 
    Du kan inte ta hand om 2 barn, du vill inte göra abort. Adopterar bort? 

    Sätt in en P-stav eller annat långvarigt p-medel.
  • Äldre 9 May 11:47
    #10

    Ett beslut om abort är aldrig enkelt, ibland strider det rationella mot det känslomässiga. Det är helt okej att göra en abort för att det är bäst för situationen även om man får vara beredd på en period av sorg i efterhand. 
    Det finns bara ett rätt beslut och det är det du kommer att ta. 
    Lycka till <3 

  • Anonym (Lajla­)
    Äldre 9 May 16:51
    #11

    Du skriver att du inte kan behålla barnet.

    Det som hindrar dig är ekonomin och att du är ensamstående?

    Har du berättat för han som skulle bli pappan vad han tycker och tänker?? Möjligt att han vill ta sitt ansvar.

    Det är upp till dig om du vill behålla detta barn eller inte ingen annans. Din kropp ditt val.

    Låt dig inte påverkas av andra snorkliga kommentarer finns såna människor överallt tyvärr.

  • Anonym (Carin­a25) Trådstartaren
    Äldre 9 May 23:10
    #12
    beccagranen skrev 2018-05-09 11:14:53 följande:

    Självklart kan man ha sex, men säkert sex om man inte vill bli gravid. 

    Du skriver att ni alltid skyddar er, förutom en gång.. ja det krävs bara en gång. Och att räkna med ÄL och säker tid är inget skydd nog. 

    Om du känner att du inte mäktar med att ta hand om två barn, varför inte ta ett abortpiller i tidigt skede?

    Mitt råd är att inse dina begränsningar. Du har ett barn att ta hand om, nu är hon stor nog att skolas in på förskola och du kan reda upp ditt liv. Se till att du kan försörja dig och ditt barn, ge din dotter en dräglig uppväxt och kunna klara dig själv. När du rett ut ditt liv, så kommer du säkerligen träffa på en man som vill ska en framtid ihop med dig. Då har du bara ett barn sedan tidigare, träffar en man som vill ha familjelivet med dig och skapa syskon till din dotter. Och ni kan ha hela paketet ihop.

    Att börja om med ännu ett barn, sitta hemma i ett par år till, leva på existensminimum, behovet av hjälp från omgivningen, ensam med allt. Varför? Sen sitter du 30 år med två små barn, utan jobb, utbildning och börjar bli lastgammal. Inte det lättaste att varken skapa sig karriär eller nya man att bilda familj med då. 


    Jag vet att räkna på ägglossning inte är 100% säkert dock har jag testat och stämmer alltid varje månad jag gjort det, ägglossning samma period mellan mensen och aldrig annars. men min point var att det va ända gången vi inte skyddat oss och det var för länge sen som jag skrev, det va i december eller januari och av det blev jag inte gravid.

    När jag jag skrivit att jag inte ska göra abort? Jag frågade om tips och råd och stöd från folk som vart i en liknande situation. Jag ber ingen att välja åt mig och jag vet vad som är bäst. Detta är de svåraste jag kommer göra och behöver inte sånahär onödiga kommentarer. Jag vet hur mitt liv ser ut och du behöver inte sitta och berätta för mig hur det ser ut/kommer se ut.

    Jag har redan utbildning inom media plus ett jobb att gå tillbaka till efter föräldraledogheten. Så tack jag klarar mig på den fronten.
  • Äldre 9 May 23:56
    #13
    Anonym (Carina25) skrev 2018-05-09 07:55:04 följande:

    Jag vill absolut inte göra abort om jag är gravid men jag kan inte behålla barnet. Jag vill så gärna ha flera barn och jag vet jag kommer må så dåligt över en abort, kommer nog aldrig kunna släppa det och förlåta mig ajälv, Men jag måste även tänka på honom,


    1. Ta reda på om du verkligen är gravid.
    2. Prata med pappan, han har rätt att veta. Och han kanske vill ha barnet.
    3. Du kanske kan ha barnet deltid, om pappan vill ha det heltid?
    4. Om inte (3) kan du tänka dig aboptera bort barnet?
    5. Om inte (3) eller (4), nu kan du fundera over dina andra alternativ.
  • Anonym (S)
    Äldre 10 May 00:16
    #14
    Anonym (Carina25) skrev 2018-05-09 23:10:20 följande:

    Jag vet att räkna på ägglossning inte är 100% säkert dock har jag testat och stämmer alltid varje månad jag gjort det, ägglossning samma period mellan mensen och aldrig annars. men min point var att det va ända gången vi inte skyddat oss och det var för länge sen som jag skrev, det va i december eller januari och av det blev jag inte gravid.

    När jag jag skrivit att jag inte ska göra abort? Jag frågade om tips och råd och stöd från folk som vart i en liknande situation. Jag ber ingen att välja åt mig och jag vet vad som är bäst. Detta är de svåraste jag kommer göra och behöver inte sånahär onödiga kommentarer. Jag vet hur mitt liv ser ut och du behöver inte sitta och berätta för mig hur det ser ut/kommer se ut.

    Jag har redan utbildning inom media plus ett jobb att gå tillbaka till efter föräldraledogheten. Så tack jag klarar mig på den fronten.


    Tror folk skriver så för att du i din ts skriver att du absolut inte vill göra abort. Kan vara därför, kanske? Varför går du inte tillbaka till ditt jobb om du har ett och din ekonomi är så ansträngd?
  • Anonym (Välj Dig)
    Äldre 10 May 00:19
    #15
    -1 +1

    Abort.

    Barnen ska vara planerade och högt önskade. Vem vill vara en olycka och dålig samvete?

  • xxy
    Äldre 24 May 09:46
    #16

    hur har du valt ts?

  • Anonym (Sofia­1992)
    Äldre 24 May 10:35
    #17

    Det låter i mina öron som att abort vore det bästa här.

  • Äldre 22 Jun 10:06
    #18

    Svårt! förstår att det kan kännas svårt. Jag har precis som dig väldigt svårt för aborter. Kan du inte tänka dig adoptera bort barnet? Då skulle den iaf få växa upp och få en familj än att göra en abort.

    Tämk på barnets bästa och ditt.

  • Anonym (A)
    Äldre 22 Jun 12:06
    #19
    Tow2Mater skrev 2018-05-09 23:56:49 följande:
    1. Ta reda på om du verkligen är gravid.
    2. Prata med pappan, han har rätt att veta. Och han kanske vill ha barnet.
    3. Du kanske kan ha barnet deltid, om pappan vill ha det heltid?
    4. Om inte (3) kan du tänka dig aboptera bort barnet?
    5. Om inte (3) eller (4), nu kan du fundera over dina andra alternativ.
    Håller med
Svar på tråden Välj mellan ensamstående till 2 barn eller abort