• Pissarro2

Vad är det som skapar personkemi mellan två personer?

Ett något abstrakt begrepp, men jag skulle nog säga att det viktigaste för mig i ett framtida förhållande är att vi har personkemi, och framför allt att vi kan prata med varandra om nästan allt möjligt och att samtalet flyter på.

Har ni tänkt på hur det med vissa går väldigt lätt att prata med och med andra är det som man pratar med en vägg (eller en robot). Men samtidigt så kan den här "väggen" och "roboten" ha hur bra samtal som helst sinsemellan. Vad är det egentligen som gör att man går så bra ihop med vissa och med vissa fungerar det inte alls.

Undrar om man någon gång i framtiden kommer kunna mäta personkemi mellan två individer med ett exakt värde för att på så viss matcha folk med varandra, kanske på dejtingsidor. Skulle det ens gå att mäta personkemi, eller är det alldeles för komplext?

Ja jag vet inte exakt vad jag vill med denna tråden, men i min jakt på kärlek så fick det mig att fundera på detta. Det kanske är någon mer som gått i liknande tankar?

• Svar på tråden Vad är det som skapar personkemi mellan två personer?
  • MammAmma

Bra fråga! Har också funderat på det ibland.

Enligt många källor är det vi kallar för "personkemi" helt enkelt hur vi svarar på feromoner. Vilket väl låter ganska rimligt när det gäller sökandet av partner, men är det även feromoner som avgör vilka vi kommer bäst överens med, när det gäller vänskapsrelationer med personer man inte känner någon attraktion för?

• Pissarro2
    MammAmma skrev 2018-05-09 15:00:44 följande:

Enligt många källor är det vi kallar för "personkemi" helt enkelt hur vi svarar på feromoner. Vilket väl låter ganska rimligt när det gäller sökandet av partner, men är det även feromoner som avgör vilka vi kommer bäst överens med, när det gäller vänskapsrelationer med personer man inte känner någon attraktion för?

Fermoner kan vara en del i det när det handlar om kärleksrelationer. Men personkemi är väl främst hur bra man fungerar med en annan människa beträffande det sociala?

Jag kan tänka mig att liknande politiska åsikter och att ha ett intresse för att diskutera saker på ett djupare plan eller inte ha det är exempel på sånt som skapar mer personkemi.
  • Anonym (Anonym)

Igenkänning! Jag känner igen något hos den andra som jag är trygg med.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-10 12:01:33 följande:

Igenkänning! Jag känner igen något hos den andra som jag är trygg med.

Trygghet tror jag är viktigt för att man ska klicka med någon. Att man känner att man kan vara sig själv.
  • Anonym (M)

Trygghet vete sjutton, så är det inte alls i mitt fall. De jag är kär i är jag oftast ganska rädd för faktiskt..men det tror jag inte märks utan det ger mig en kick som gör att jag ?presterar? extra bra, är extra social och fokuserad.

Det brukar vara en extrem igenkänning åt båda håll, samma ibland ganska ovanligt starka åsikter som vi först ovetande båda delar. Sådär så att den andra personen inte kan säga något fel, allt bara stämmer. Och att de nya idéer den andra personen har tillför nya berikande tankar som man inte hade men som stämmer väldigt väl överens med ens utgångsläge.

• Anonym (A)
    MammAmma skrev 2018-05-09 15:00:44 följande:
    Håller med
  • Mella-Bella
    Anonym (Signe) skrev 2018-05-12 19:48:59 följande:

Trygghet tror jag är viktigt för att man ska klicka med någon. Att man känner att man kan vara sig själv.

Ja! Absolut trygghet för min del och någon man vet man kan lita på.

Humor är också viktigt tycker jag, att man skrattar åt samma saker.
Svar på tråden Vad är det som skapar personkemi mellan två personer?