• Anonym (Sofia)

Stygn gått upp efter förlossning

Blivit sydd efter förlossningen och var inne akut pga smärta och sveda när jag kissar och fick veta att flera stygn i mellangården (precis nedanför slidöppningen) hade släppt så det är alltså en glipa där.

Läkaren sa att det inte går att göra nånting nu , men att det antagligen kommer att läka ändå av sig självt om det bara är huden (inte muskeln under?) som har gått upp.

Det har gått snart 3 veckor och det är mitt andra barn.

Nån mer som har varit med om det här? Läkte det ändå? Tog det mycket längre tid?

• Svar på tråden Stygn gått upp efter förlossning
  • Anonym (Sofia)

Ingen som varit med om att stygn gått upp efter förlossning ?

Eller någon sjukvårdskunnig som vet någon?

• Anonym (Sydd)

Jag blev förvånad när mina stygn började lossa några dagar efter förlossning, helt ok sa vårdpersonal. Läkte bra.

Hoppas du också läker bra.

• Anonym (Samma)

Efter andra förlossningen gick flera stygn upp några dagar senare. Men det läkte bra ändå

• Anonym (Reparatör)

Mina två yttersta stygn släppte dagen efter förlossningen.
    Fick en ispåse för att svullnaden skulle gå ner.

20+ år senare har jag en extra dörr in i musen. Det läkte alltså inte.
    Det gör inget, har inga problem alls med det.

• Anonym (Grad 2)
    Anonym (Sofia) skrev 2018-05-09 18:32:23 följande:

Blivit sydd efter förlossningen och var inne akut pga smärta och sveda när jag kissar och fick veta att flera stygn i mellangården (precis nedanför slidöppningen) hade släppt så det är alltså en glipa där.

Läkaren sa att det inte går att göra nånting nu , men att det antagligen kommer att läka ändå av sig självt om det bara är huden (inte muskeln under?) som har gått upp.

Det har gått snart 3 veckor och det är mitt andra barn.

Nån mer som har varit med om det här? Läkte det ändå? Tog det mycket längre tid?

Jag sprack ganska mycket, hela vägen till analöppningen. Och mina stygn försvann efter några dagar. Är som vanligt därnere, jag hade givetvis ont ett tag. Tror inte du behöver oroa dig. Underlivet har en fantastisk återhämtningsförmåga. Inte som att skada sig nån annanstans direkt.
  • Anonym (jag med)

Min ena inre blygdläpp gick sönder (typ klöv på mitten) och syddes efter fl. De stygnen gick tyvörr upp och jag har idag en flikad blygdläpp. Hade jätteint och bad dem kolla om allt såg ok ut och det gjorde det några dagar efter fl. Dock upptäckte jag efter några veckor när jag vågade kolla med spegel vad som hänt. 

Har fått erbjudande om att korrigera men då måste man göra nya snittytor och sy om allt. Har tackat nej då jag intee har några fysiska besvär av det. 

• Anonym (Sofia)

Tack för svaren! Hoppas att det läker ändå , ska på återbesök till Bm den 22/5 och kolla igen

• Anonym (T)

Hej, hur gick det läkte av sig o hur länge tog det? Jag har fått samma problem därför jag frågar. Nu har det gått cirka 8 veckor för mig o fortfarande är en glipa i mellangården!!

• Anonym (Sofia)
    Anonym (T) skrev 2025-10-15 22:44:18 följande:

Hej, hur gick det läkte av sig o hur länge tog det? Jag har fått samma problem därför jag frågar. Nu har det gått cirka 8 veckor för mig o fortfarande är en glipa i mellangården!!

Hej, nu har det gått så många år så jag minns tyvärr inte riktigt hur lång tid det tog men det läkte så att jag inte har några besvär iallafall. Jag har en liten liten glipa fortfarande , de sa att det gick att operera om jag hade besvär men jag gjorde inte det iallafall för jag kände att det skulle bli jobbigt med läkning och infektionsrisken osv, Det är liksom som en hudbrygga vid slidöppningen eller vad man ska säga (det var det läkaren kallade det) som de skulle kunnat ta bort.

Jag antar att det fortfarande skulle gå att åtgärda men isåfall väntar jag nog med det, har fått barn efteråt också och har som sagt inte direkt besvär av det, möjligen att det kan bli lite svårare att komma in när jag har sex ibland. 

Hoppas det går bra för dig! Har du varit på återbesök? Det kan nog bli så att glipan läker av sig själv också. 

• KimLinnefeldt

Kräv att läkaren gör något åt saken, eller byt läkare. Kvinnors underliv ignoreras ofta av manliga läkare.

Svar på tråden Stygn gått upp efter förlossning