• Anonym (Visan)

Köra utan körkort

Vad händer med bilägaren till en bil om en person utan körkort kör dennas bil och bilägaren inte känner till att personen som kör inte har körkort? Alltså vid t.ex. en olycka eller poliskontroll? 

Min kollega erbjöd sig att köra min bil vid ett tillfälle, och jag bara antog att han hade körkort, men det kom senare fram, under många skratt och flin, att han inte hade körkort. Han har t.o.m. en egen bil som han kört runt med som vem som helst, fast han aldrig haft körkort. Nu är jag väldigt arg på honom, för jag antar att jag hade hamnat i trubbel om detta hade kommit fram i en poliskontroll, och jag antar att försäkringen inte hade gällt om det hade hänt en olycka. Han hävdar dock att det inte är så. Vad gäller? 

• Svar på tråden Köra utan körkort
  • Fjäril kär

Om du som har körkort och behörighet att framföra en bil tillåter att någon annan som saknar körkort kör en körkortspliktig bil så kan du göra dig skyldig till brottet tillåtande av olovlig körning, enligt 3 § tredje stycket trafikbrottslagen. Detta brott kan begås både uppsåtligen och av oaktsamhet. Det här innebär att du kan dömas för brottet både om du är medveten och har faktisk kunskap (insikt) om att personen saknar körkort, men också om du har en misstanke om att personen saknar körkort (du är likgiltig inför risken att personen saknar körkort, dvs medveten oaktsamhet) eller om du haft skälig anledning att anta att personen saknade körkort (omedveten oaktsamhet). Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter.

• Anonym (Visan)
    Fjäril kär skrev 2018-05-10 10:10:35 följande:

Om du som har körkort och behörighet att framföra en bil tillåter att någon annan som saknar körkort kör en körkortspliktig bil så kan du göra dig skyldig till brottet tillåtande av olovlig körning, enligt 3 § tredje stycket trafikbrottslagen. Detta brott kan begås både uppsåtligen och av oaktsamhet. Det här innebär att du kan dömas för brottet både om du är medveten och har faktisk kunskap (insikt) om att personen saknar körkort, men också om du har en misstanke om att personen saknar körkort (du är likgiltig inför risken att personen saknar körkort, dvs medveten oaktsamhet) eller om du haft skälig anledning att anta att personen saknade körkort (omedveten oaktsamhet). Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter.

Tack för ditt svar.

Jag var ju inte medveten om det, och jag misstänkte ingenting och kan inte riktigt se det som att jag hade skäl att misstänka något heller i och med att han ju kör sin egen bil till och från jobbet.

Men har du någon aning om vad som hade hänt försäkringsmässigt? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 10:27:00 följande:

Tack för ditt svar.

Jag var ju inte medveten om det, och jag misstänkte ingenting och kan inte riktigt se det som att jag hade skäl att misstänka något heller i och med att han ju kör sin egen bil till och från jobbet.

Men har du någon aning om vad som hade hänt försäkringsmässigt? 

Försäkringsmässigt varierar det nog från bolag till bolag. Jag misstänker att man rent generellt blir skyldig hela beloppet och inte bara självrisken om han tex krockat i en korsning .

Du kan ju alltid kolla med det försäkringsbolag du har och vad de har för regler.
  • Anonym (Visan)
    Fjäril kär skrev 2018-05-10 11:37:14 följande:
    Försäkringsmässigt varierar det nog från bolag till bolag. Jag misstänker att man rent generellt blir skyldig hela beloppet och inte bara självrisken om han tex krockat i en korsning .

Du kan ju alltid kolla med det försäkringsbolag du har och vad de har för regler.
    Ja, det är såklart det smartaste att göra så. 
  • Anonym (Baaah)

Säg att personen i lånad bil körde på någon så denne dog.

Hen var nykter, men hade inget körkort.

Vad händer då för den intet ont anande personen som lånade ut bilen i god tro, dvs tog för givet att körkort fanns eftersom vederbörande kör bil till och från jobbet varje dag?

Och vad blir påföljden personen som krockade och körde bilen utan körkortet?

På ett ungefär?

• Anonym (geri)
    Salmiakk skrev 2018-05-10 11:43:03 följande:

Du har ett ansvar att säkerställa att personen som kör din bil verkligen har körkort.

Då gäller att kolla körkortet på alla man lånar ut bilen till. Det är ju ändå ingen garant för att man inte råkar illa ut då den som lånar bilen ju i sin tur kan låna bilen vidare. Det bästa verkar ju att aldrig låna ut sin bil till någon.
  • Anonym (Visan)
    Anonym (Tipsa!) skrev 2018-05-10 14:10:47 följande:

Om du inte redan tipsat polisen och gett dem kollegans namn och registreringsnummer på bilen han kör så gör det! polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/

Då kommer han ju veta att det är jag. Lär bli väldigt impopulär på jobbet i så fall. Vet inte hur jag borde göra angående den grejen, känns som ett väldigt jobbigt dilemma. 
  • Anonym (Visan)
    Anonym (Tipsa!) skrev 2018-05-10 14:10:47 följande:

Om du inte redan tipsat polisen och gett dem kollegans namn och registreringsnummer på bilen han kör så gör det! polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/

Då kommer han ju veta att det är jag. Lär bli väldigt impopulär på jobbet i så fall. Vet inte hur jag borde göra angående den grejen, känns som ett väldigt jobbigt dilemma. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 15:29:39 följande:

Varför skulle han veta att det är du?

Du är knappast den enda som vet att han inte har körkort.
  • Anonym (Tipsa!)
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 15:29:39 följande:

Menar du att era andra kollegor vet om att han kör utan körkort och tycker att det är helt okej? Låter inget vidare i så fall ...
  • Anonym (Visan)
    Fjäril kär skrev 2018-05-10 15:36:32 följande:
    Varför skulle han veta att det är du?

Du är knappast den enda som vet att han inte har körkort.
    För att jag är den som har ett pågående bråk med honom angående detta. 
    Anonym (Tipsa!) skrev 2018-05-10 15:40:45 följande:

Menar du att era andra kollegor vet om att han kör utan körkort och tycker att det är helt okej? Låter inget vidare i så fall ...
    Precis så är det. De andra vet. Jag är relativt ny på arbetsplatsen, så jag visste inte. De andra tycker bara det är roligt. Alltså, de skrattar åt det hela. 

• Roddarn
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 15:49:35 följande:
    För att jag är den som har ett pågående bråk med honom angående detta. 
    Anonym (Tipsa!) skrev 2018-05-10 15:40:45 följande:

Precis så är det. De andra vet. Jag är relativt ny på arbetsplatsen, så jag visste inte. De andra tycker bara det är roligt. Alltså, de skrattar åt det hela. 

Fråga dom andra om dom tycker det är lika roligt om han skulle köra ihjäl deras barn?!

Och, ja, jag vet att någon med körkort också kan köra ihjäl barn. Och att det finns dårar med körkort som inte borde ha körkort o.s.v. Men det brukar få folk att tänka till ett varv extra om vad som är roligt och vad som är idiotiskt och i det här fallet olagligt!
Svar på tråden Köra utan körkort