Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Köra utan körkort

Om du som har körkort och behörighet att framföra en bil tillåter att någon annan som saknar körkort kör en körkortspliktig bil så kan du göra dig skyldig till brottet tillåtande av olovlig körning, enligt 3 § tredje stycket trafikbrottslagen. Detta brott kan begås både uppsåtligen och av oaktsamhet. Det här innebär att du kan dömas för brottet både om du är medveten och har faktisk kunskap (insikt) om att personen saknar körkort, men också om du har en misstanke om att personen saknar körkort (du är likgiltig inför risken att personen saknar körkort, dvs medveten oaktsamhet) eller om du haft skälig anledning att anta att personen saknade körkort (omedveten oaktsamhet). Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter.

• Fjäril kär
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 10:27:00 följande:

Tack för ditt svar.

Jag var ju inte medveten om det, och jag misstänkte ingenting och kan inte riktigt se det som att jag hade skäl att misstänka något heller i och med att han ju kör sin egen bil till och från jobbet.

Men har du någon aning om vad som hade hänt försäkringsmässigt? 

Försäkringsmässigt varierar det nog från bolag till bolag. Jag misstänker att man rent generellt blir skyldig hela beloppet och inte bara självrisken om han tex krockat i en korsning .

Du kan ju alltid kolla med det försäkringsbolag du har och vad de har för regler.
  • Fjäril kär
    Anonym (Visan) skrev 2018-05-10 15:29:39 följande:

Då kommer han ju veta att det är jag. Lär bli väldigt impopulär på jobbet i så fall. Vet inte hur jag borde göra angående den grejen, känns som ett väldigt jobbigt dilemma. 

Varför skulle han veta att det är du?

Du är knappast den enda som vet att han inte har körkort.
Svar på tråden Köra utan körkort