• trollmossan

Mjölkfri ost och grädde?

Har en son som är mjölkallergiker och har hört talas om att det ska finnas mjölkfri ost och grädde. Någon som vet om detta stämmer och var man isåfall kan hitta dessa?

• Svar på tråden Mjölkfri ost och grädde?
  • B Elanna

Mjölkfri ost ska det finnas, gjort av soja, men jag har inte provat dem själv....

Grädde finns dock flera varianter, havregrädde (Oatly iMat) och sojagrädde (flera varianter).

Det finns ju havremjölk, rismjölk och sojamjölk att dricka och använda i mat också.

Oatly gör också en god vaniljsås som är mjölkfri.

Alla ovanstående alternativ finns i vanliga välsorterade mataffärer. Lycka till!

• Tabby

Mjölkfi hård ost smákar inte som vanlig ost. Men mjukosten är ganska lik.

Imat havregrädde är super i maten. Du känner ingen skillnad på maten i fall du använder den eller vanlig matlagningsgrädde.

• Månblomma

Det finns en vispbar ekologisk sojagrädde som heter Soyatoo. Perfekt för semlor o tårtor o dyl:) Hemköp säljer den (iaf här i Göteborg) och hälsokostaffärer/ekologiska kooperativ säljer den också.

Jag har smakat den hårda mjölkfria osten men den är inte särskilt god. Jag gillade i o för sig inte mjölkost innan heller...

Glass finns ju med förstås, det vet du kanske. Tofuline (sojaglass) och Oatly (havreglass). Mums!

• trollmossan

Tack för alla tips!

• trollmossan

Tack för alla tips!

• mian75

Tabby, vad är det för mjölkfri mjukost du har testat? Jag har nämligen hittat Kung Markattas sojaostar (hårdost) men jag har inte hittat någon mjölkfri mjukost någonstans?

• Angelflikkan

en liten fråga..
    är din son allergisk mot mjölkproteinet eller mot laktos (mjölksocker)?

• mammatilldig

det finns en vegitabilsik hård ost (olika) som inte är sojabaserade och dessa skall vara ganska "ostlika" har inte provat själv men vet att de köpts på ica.

• trollmossan

Han är allergisk mot mjölkproteinet.

• Angelflikkan

oki.. då är det sojaost som gäller då..
    hade det "bara" varit laktosen så skulle ost från get eller får funka.. deras mjölk innehåller knappt nån laktos alls..

när det gäller sojaprodukter är jag inte den bästa... lycka till.

• Vem där

www.allergimat.com/ är en bra sida med recept och produkter att beställa.

Jag rekommenderar särskilt Rapsy frutty kallrörd osötad, ett pulver som man blandar med vatten och kan användas som ersättning för creme fraiche, gräddfil, fil och youghurt. Den har jag haft jättemycket användning av

Svar på tråden Mjölkfri ost och grädde?