• Tihi

Hur håller man borta fåglar?

Jag blir tokig på fåglarna på uteplatsen och behöver tips om hur man håller dom borta. Måste jag tillverka en ful fågelskrämma i människostorlek eller finns det smidigare alternativ?

• Svar på tråden Hur håller man borta fåglar?
  • Aikido

Fixa ett strömförande fågelbad.

En katt med riktigt bra jaktinstinkt.

Lägg leksaksormar på taket eller direkt på uteplatsens golv om den är öppen.

• Tihi
    Aikido skrev 2018-05-10 15:03:22 följande:
    Fixa ett strömförande fågelbad.

En katt med riktigt bra jaktinstinkt.

Lägg leksaksormar på taket eller direkt på uteplatsens golv om den är öppen.
    Gillar ditt första förslag.

Funkar leksaksormar? På riktigt?
  • Aikido
    Tihi skrev 2018-05-10 15:12:41 följande:
    Gillar ditt första förslag. smile2.gif

Funkar leksaksormar? På riktigt?
    Har inte testat. Såg på någon av kvällstidningarnas sidor har jag för mig att man kunde lägga en leksaksorm på biltaket för att fåglarna inte skulle skita ner bilen.
  • Tihi
    Aikido skrev 2018-05-10 15:15:10 följande:
    Har inte testat. Såg på någon av kvällstidningarnas sidor har jag för mig att man kunde lägga en leksaksorm på biltaket för att fåglarna inte skulle skita ner bilen.
    All right. Tar en tur till leksaksaffären och hoppas jag hittar några stora kobror och pytonormar att lägga ut. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • OlgaElvira
    Tihi skrev 2018-05-10 14:58:35 följande:

Jag blir tokig på fåglarna på uteplatsen och behöver tips om hur man håller dom borta. Måste jag tillverka en ful fågelskrämma i människostorlek eller finns det smidigare alternativ?

Det beror på vad det är för fåglar. Fiskmåsar, duvor, någon småfågel som talgoxe, svartmes, flugsnappare?
  • Tihi
    Aikido skrev 2018-05-10 15:27:54 följande:
    Kan vara värt ett försök i alla fall.

Fler kul prylar:
    www.granngarden.se/drake-rovfagel/p/1250374
    Fick inspiration av din länk och beställde lite prylar. Nu ska dom väck!
    OlgaElvira skrev 2018-05-10 15:50:28 följande:
    Det beror på vad det är för fåglar. Fiskmåsar, duvor, någon småfågel som talgoxe, svartmes, flugsnappare?
    Det är duvor och en annan i samma storlek men som jag inte vet namnet på.

• Aikido
    Tihi skrev 2018-05-10 19:59:10 följande:
    Fick inspiration av din länk och beställde lite prylar. Nu ska dom väck!

Skrämmas med ormar fungerar i alla fall på mig. Var ute och gick idag och höll på att kliva på en stor huggorm. Skrek som en liten flicka och tog ett silly-walk-steg över värdigt John Cleese.
  • OlgaElvira
    Tihi skrev 2018-05-10 19:59:10 följande:

Fick inspiration av din länk och beställde lite prylar. Nu ska dom väck!Det är duvor och en annan i samma storlek men som jag inte vet namnet på.

Duvor är rätt besvärliga, jag brukar kalla dem för flygande råttor. Sätt upp fågeltaggar där de brukar sitta. Det finns flera olika typer.
  • Gizmo

Duvor är för jävliga, de skitar ner och bygger bo på min balkong. Satte upp CD-skivor men det hjälpte bara någon månad, tyvärr. 

• Aikido
    Gizmo skrev 2018-05-11 07:44:54 följande:
    Duvor är för jävliga, de skitar ner och bygger bo på min balkong. Satte upp CD-skivor men det hjälpte bara någon månad, tyvärr. 
    Testa hårdrocksskivor. Duvor brukar bli jätterädda för AC/DC på hög volym. Speciellt om man går från knäpptyst till 160 dB när alla har satt sig och somnat. Grannarna brukar uppskatta det också. Dunkar glatt i väggen ibland i takt med musiken.
  • Tihi
    Aikido skrev 2018-05-10 21:31:53 följande:
    Skrämmas med ormar fungerar i alla fall på mig. Var ute och gick idag och höll på att kliva på en stor huggorm. Skrek som en liten flicka och tog ett silly-walk-steg över värdigt John Cleese.
    Men över? Varför gick du över den?
    OlgaElvira skrev 2018-05-10 22:04:39 följande:
    Duvor är rätt besvärliga, jag brukar kalla dem för flygande råttor. Sätt upp fågeltaggar där de brukar sitta. Det finns flera olika typer.
    Skadar taggar fåglarna? Är djurvän så jag vill inte göra illa dom. Jag vill bara ha bort dom.
    Gizmo skrev 2018-05-11 07:44:54 följande:
    Ja, det är inte kul alls med fåglar på ens uteplatser.
    Aikido skrev 2018-05-11 08:58:40 följande:
    Testa hårdrocksskivor. Duvor brukar bli jätterädda för AC/DC på hög volym. Speciellt om man går från knäpptyst till 160 dB när alla har satt sig och somnat. Grannarna brukar uppskatta det också. Dunkar glatt i väggen ibland i takt med musiken.

Satte nyss en kramdjurskatt i fönstret som stirrar på fågeljävlarna. Får se om det hjälper tills min leverans av fågelskrämmor kommer.

• Aikido
    Tihi skrev 2018-05-11 14:59:22 följande:
    smile3.gif Men över? Varför gick du över den? smile2.gif

Steget var redan påbörjat då jag upptäckte den. Jag utstötte ett mycket maskulint skrik (läs: som när en valp jagar fjärilar i sömnen) och tog ett gigantiskt kliv över.
  • Tihi
    Aikido skrev 2018-05-11 16:39:48 följande:
    Steget var redan påbörjat då jag upptäckte den. Jag utstötte ett mycket maskulint skrik (läs: som när en valp jagar fjärilar i sömnen) och tog ett gigantiskt kliv över.
    Försökte den hugga dig eller låg den bara still? Ormar är inte så kul men jag har blivit smått härdad sen jag hade många ormar på min gård, i mitt garage och en inomhus en gång tom. Snacka om snabbkurs i kbt terapi när man nästan trampar på en ganska stor orm inomhus.
  • Aikido
    Tihi skrev 2018-05-11 16:45:38 följande:
    Försökte den hugga dig eller låg den bara still? Ormar är inte så kul men jag har blivit smått härdad sen jag hade många ormar på min gård, i mitt garage och en inomhus en gång tom. Snacka om snabbkurs i kbt terapi när man nästan trampar på en ganska stor orm inomhus. smile2.gif
    Den rörde ju på sig men någon attack tror jag inte det var. Efter att ha återhämtat sig sedan jag tillfälligt skymt solen för den valde den att slingra sig ner i diket.

Inomhus? Läskigt värre. Enda jag haft inne var en kopparorm.
  • OlgaElvira
    Tihi skrev 2018-05-11 14:59:22 följande:

Men över? Varför gick du över den? Skadar taggar fåglarna? Är djurvän så jag vill inte göra illa dom. Jag vill bara ha bort dom.Ja, det är inte kul alls med fåglar på ens uteplatser.

Satte nyss en kramdjurskatt i fönstret som stirrar på fågeljävlarna. Får se om det hjälper tills min leverans av fågelskrämmor kommer.

Nejdå, de skadas inte, det bar hindrar dem att sätta sig där. De väljer istället en bekvämare plats.
  • tobbe01
    Tihi skrev 2018-05-10 14:58:35 följande:

Läste någonstans att man kan sätta upp cd-skivor för reflektionen i den skrämmer fåglar. Man kan säkert hitta ngt vackrare att hänga upp som ger spegelreflex?
  • tobbe01
    Aikido skrev 2018-05-10 21:31:53 följande:
    Hahahaha känner igen mig där. När jag sprang i skogen i fjol så slingrade sig en liten ormunge över stigen! Liksom en liten rackare och jag skrek som TVÅ små flickor!
Svar på tråden Hur håller man borta fåglar?