• Tuil

    Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

    Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

  • Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • sextiotalist

    Varför inte vänta tills hon har gått ut gymnasiet. För vill hon inte ha honom där, så lär det inte bli en trevlig stämning hemma.

  • Anna1234

    Jag förstår henne, skulle heller inte vilja bo med någon jag inte känner.

    Varför kan ni inte vara särbo tills ni åtminstone varit ihop två år? Ett år är inte mycket när det kommer till förhållande, ni är fortfarande nykära och har inte sett alla sidor av varandra än.

    Jag tycker att du ska prioritera dina barns önskningar ett tag till, hon bor också i huset och har rätt att bestämma vilka som bor i huset.

  • sextiotalist
    Anna1234 skrev 2018-05-11 06:40:12 följande:

    Jag förstår henne, skulle heller inte vilja bo med någon jag inte känner.

    Varför kan ni inte vara särbo tills ni åtminstone varit ihop två år? Ett år är inte mycket när det kommer till förhållande, ni är fortfarande nykära och har inte sett alla sidor av varandra än.

    Jag tycker att du ska prioritera dina barns önskningar ett tag till, hon bor också i huset och har rätt att bestämma vilka som bor i huset.


    Jag håller med om att de ska vänta, jag håller med om att det är dumt, mycket dumt att flytta ihop om alla inte är bekväma med det.

    Men nej, barnen bestämmer inget om vilka som ska bo i huset.
  • Kusin Krakel

    Det finns ju inget absolut rätt eller fel i en sån situation. Men om tonåringen är över 18 skulle jag definitivt vänta tills hen var klar med gymnasiet som skrevs här ovan.

  • Anna1234
    sextiotalist skrev 2018-05-11 06:43:17 följande:
    Jag håller med om att de ska vänta, jag håller med om att det är dumt, mycket dumt att flytta ihop om alla inte är bekväma med det.

    Men nej, barnen bestämmer inget om vilka som ska bo i huset.
    Varför ska man inte visa barnen den respekten att de får vara med och bestämma vem som ska bo med dem? Jättekonstigt i mina ögon.
  • sextiotalist
    Anna1234 skrev 2018-05-11 07:19:41 följande:

    Varför ska man inte visa barnen den respekten att de får vara med och bestämma vem som ska bo med dem? Jättekonstigt i mina ögon.


    Jag anser att man ska visa respekten för att påverkas, inte för att de bestämmer.
  • Anna1234
    sextiotalist skrev 2018-05-11 07:22:44 följande:
    Jag anser att man ska visa respekten för att påverkas, inte för att de bestämmer.
    Nej, jag tycker inte heller att de har ensamrätt men däremot lika stor rätt att bestämma som de vuxna, i alla fall när det endast gått ett år.

    Det känns helt självklart att en myndig person inte vill bo i samma hus, dela badrum och kök med någon man inte valt själv, inte ett dugg konstigt.
  • Tuil

    Som det är nu bestämmer hon helt över övriga familjen. De andra barnen ser inget problem, de slipper dela rum och det väger tungt. Alla får egna rum. Så det blir samtidigt tjafs mellan barnen och stora tjejen blir ensam i sina åsikter. Men visst, på ett sätt förstår jag ju henne. Jag vill ju respektera hennes åsikter. Är väldigt tacksam för era åsikter. Vi får ju såklart avvakta med att flytta. Frågan är ju bara hur länge.

  • Meriall

    Är det enda problemet är det ju jättelänge till november. Hon hinner lära känna honom om ni satsar på det.

Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop