• Svea87

Ni som gjort KUB

Hej. Idag skulle vi göra KUB. Så nervös och kunde knappt sova inatt. Hon höll på i typ 30 min och jag fick hosta och vända mig men fostret la sig inte rätt.. den ville inte räta ut nacken så hon kunde inte mäta vätskan så hon vågade inte ge oss resultat.. har det här hänt någon annan? Hon lät så osäker och sa det här händer inte ofta.. är så orolig och kan inte sluta gråta..

• Svar på tråden Ni som gjort KUB
  • Sarni

Det hände mig med, min bm sa dock att det var ganska vanligt och inte betydde någonting alls. Fick en ny tid dagen därpå och då kunde hon mäta, allt såg bra ut.

Jag vet att är svårt men försök slappna av, allt kommer gå bra ska du se.

• Svea87

Hon sa det precis som att det är väldigt ovanligt.. och nu måste vi vänta enda tills på tisdag.. och hon tittade så länge och sa typ inget då tänker man ju nu ser dem något som inte stämmer.. : (

• JLES
    Svea87 skrev 2018-05-11 10:55:39 följande:

Hon sa det precis som att det är väldigt ovanligt.. och nu måste vi vänta enda tills på tisdag.. och hon tittade så länge och sa typ inget då tänker man ju nu ser dem något som inte stämmer.. : (

Hej! En KUB-undersökning tar ungefär 20-30 minuter så det är inom ramen. Jag gjorde KUB fast endast den fysiska undersökningen då jag avböjde blodprovet (enligt mig förändrar inte en sannolikhet någonting och de flesta felen syns på RUL ändå, jag är dessutom 20 och sambon 25 så det kändes inte särskilt brådis) och då tog det 20-30 minuter utan kalkulation av några sannolikheter och diverse annat. Ibland är bebisarna inte så medgörliga och det är okej!

Under mitt RUL var lilltjejen envis och då sa barnmorskan att jag skulle upp och hoppa flera, flera skutt om bebisen inte rätade ut sig för diverse mått. Hon skakade på min mage med ultraljudsapparaten och det hjälpte inte men till slut ville bebisen samarbeta ändå så mitt RUL tog typ 40-50 minuter!Oskyldig
  • Kronärtskockan

Min kub-undersökning tog en timme. Fick hosta, skaka magen, hoppa för att bebis inte ville vara med. Till sist gick det men jag trodde att vi skulle vara tvungna att omboka. Var inte orolig! Hade hon sett nånting som inte såg bra ut så hade hon inte skickat iväg dig bara sådär utan att säga nåt.

• Ebo88

Under vår kub undersökning var barnet inte med på noterna alls. Blodproverna var jättebra och vi fick bra resultat men inte alls i närheten sv de resultat vi fick första graviditeten. Barnet låg tokigt och mina tarmar var så svullna pga förstoppning. Hon kunde se allt och mäta allt hon behövde men det tog tid. Fick hosta, skaka på mig, tills från sida till sida... slutade med att hon fick göra vul för att kunna mäta ordentligt.

Nu är det rul på måndag och ska bli väldigt spännande! Men klart man är nervös.

Hade läkare/bm vart orolig så hade hon erbjudit andra prover på en gång för att utesluta. Det händer väldigt ofta att barnen inte är medgörliga

• emhu

Vår bebbe har inte heller varit medgörlig på kub och rul. Det krävdes många skakningar, hopp och ett toalettbesök innan bm fick en bra vinkel och kunde mäta nacken.

Du behöver nog inte vara orolig. Som så många andra här skriver så hade hon inte släppt iväg er utan vidare om hon trodde att något var konstigt. Försök att slappna av i helgen och ta nya tag på måndag. Det kommer säkert se jättefint ut!

• Svea87

Jag ringde dit och fick prata med hon som gjorde undersökningen.. först svarade en annan bm som blev lite upprörd över att jag hade fått höra att det är ovanligt och sa att det händer i princip dagligen att man får göra om ul pga att fostret inte ligger bra. Sen sa hon som gjort undersökningen att hon inte bokade om pga npgra avvikelser utan endast tekniken som krångla och att hon mätte nacke? Till 1,9 och om det är avvikelse är det över 3. Så känner mig lite lugnare men såklart nervös.. vill bara ha tisdag nu. Tack för alla svar <3

• Kronärtskockan
    Svea87 skrev 2018-05-11 18:07:57 följande:

Jag ringde dit och fick prata med hon som gjorde undersökningen.. först svarade en annan bm som blev lite upprörd över att jag hade fått höra att det är ovanligt och sa att det händer i princip dagligen att man får göra om ul pga att fostret inte ligger bra. Sen sa hon som gjort undersökningen att hon inte bokade om pga npgra avvikelser utan endast tekniken som krångla och att hon mätte nacke? Till 1,9 och om det är avvikelse är det över 3. Så känner mig lite lugnare men såklart nervös.. vill bara ha tisdag nu. Tack för alla svar <3

Jättebra att du ringde!!
Svar på tråden Ni som gjort KUB