• Kokoskorven

    Skräck för magsjuka hos sonen

    Måste bara få skriva av mig lite. Jag har under det senaste året utvecklat en helt oresonlig skräck för att min son ska drabbas av magsjuka. Det gäller bara honom, inte alls mig själv eller andra, klart det är jobbigt att vara magsjuk, men jag oroar mig inte alls för att bli det själv. Jag har heller ingen som helst rationell anledning att oroa mig för min sons hälsa, han är en ovanligt frisk och stark 5-åring som sällan är sjuk. Jag är skild och har delad vårdnad om sonen. Ångesten började efter två riktigt jobbiga episoder av magsjuka/kräksjuka förra vintern; ena gången kräktes han på en fullsatt restaurang dit vi gått med släktingar för att fira min födelsedag. Förutom att det var jobbigt i sig att han mådde dåligt, hade jag dessutom otroligt dåligt samvete för att jag inte stannat hemma eftersom pojken varit hängig innan och jag tyckte att jag borde ha förstått att han inte mådde bra. Andra gången var några veckor senare, då fick han maginfluensa och började kräkas mitt i natten och fortsatte någon gång/timme fram till morgonen. En helt "normal" maginfluensa på det hela taget - alla sängkläder nedspydda och knappt någon sömn på hela natten.

    Efter dessa händelser har jag blivit helt otroligt paranoid för magsjuka. Inte så att jag håller på och skvätter handsprit omkring mig, men om pojken verkar det minsta hängig eller inte har aptit så kan jag inte släppa tanken på att han säkert mår illa, jag frågar honom en gång i minuten hur han mår (han blir galen på mig! Skäms). Han är dålig på att säga till om han mår illa, jag tror inte riktigt han själv har fattat kopplingen mellan känslan av illamående och kräkning.

    Nu är han dålig igen, det började med diarré i ett par dagar och nu hade han kräkts i natt, lyckligtvis hos pappa som är lite coolare. Det var tänkt att han skulle komma till mig i kväll, men det känns nästan outhärdligt att hämta honom. Jag vill inte förmedla min känsla av panik till honom, tänker att det är bättre att han stannar hos sin pappa, men vad är jag i så fall för skräpmamma som inte klarar av att hantera en vanlig magsjuka hos min älskade pojke? Gråter

    Någon som har tips hur man ska tänka för att peppa sig?

  • Svar på tråden Skräck för magsjuka hos sonen
  • mammalovis

    Om barnet har magsjuka får barnet stanna hos den förälder det är hos för att inte smitta ner fler än nödvändigt. 

  • cosinus

    Magsjuka kommer ju oftast plötsligt, innefattar sömnlösa nätter och ett rent ut sagt djäkla meck. Finns få sämre uppvaknanden än när man vaknar av att ungen kräks.

    Men utarbeta en plan så känns det kanske lättare.

    Vid magsjuka så lägger vi alltid det sjuka barnet på en madrass mitt på vardagsrumsgolvet. Udda ställe men det är där man rymmer en madrass med typ 1 meter åt alla håll utan någon som kan kräkas ner. En vuxen tar en madrass och lägger sig bredvid och assisterar. Sen en stor mängd handdukar. En handduk läggs i huvudändan och när den kräks ner tas den bort och nästa rullas ut. Kommer det på golvet flyttas madrassen efter lite och det är enkelt skura.

    Jag slänger allt som är nedkräkt i badkaret och löser morgonen efter. Minimerar kaoset nattetid och ser bara till att ungen sover rimligt fräscht och vi båda får vila så mycket det nu går.

    Vi är två så en kan fixa i ordning madrassen medan den andra tar hand om det sjuka barnet men hade jag varit själv hade jag sett till att alltid ha en extramadrass bäddad (med vattentätt madrasskydd). För det är just den förvirrade känslan och avsaknaden av plan och kaoset som jag tycker är värst med magsjuka. Att vakna helt förvirrad, ha en lessen och nedkräkt unge och inte veta var man ska börja är otroligt värdelöst. Dessutom kräks de ibland så ofta i början att man nästan inte hinner parera mellan kräkorna.

  • Kokoskorven
    cosinus skrev 2018-05-11 23:13:13 följande:

    Magsjuka kommer ju oftast plötsligt, innefattar sömnlösa nätter och ett rent ut sagt djäkla meck. Finns få sämre uppvaknanden än när man vaknar av att ungen kräks.

    Men utarbeta en plan så känns det kanske lättare.

    Vid magsjuka så lägger vi alltid det sjuka barnet på en madrass mitt på vardagsrumsgolvet. Udda ställe men det är där man rymmer en madrass med typ 1 meter åt alla håll utan någon som kan kräkas ner. En vuxen tar en madrass och lägger sig bredvid och assisterar. Sen en stor mängd handdukar. En handduk läggs i huvudändan och när den kräks ner tas den bort och nästa rullas ut. Kommer det på golvet flyttas madrassen efter lite och det är enkelt skura.

    Jag slänger allt som är nedkräkt i badkaret och löser morgonen efter. Minimerar kaoset nattetid och ser bara till att ungen sover rimligt fräscht och vi båda får vila så mycket det nu går.

    Vi är två så en kan fixa i ordning madrassen medan den andra tar hand om det sjuka barnet men hade jag varit själv hade jag sett till att alltid ha en extramadrass bäddad (med vattentätt madrasskydd). För det är just den förvirrade känslan och avsaknaden av plan och kaoset som jag tycker är värst med magsjuka. Att vakna helt förvirrad, ha en lessen och nedkräkt unge och inte veta var man ska börja är otroligt värdelöst. Dessutom kräks de ibland så ofta i början att man nästan inte hinner parera mellan kräkorna.


    Tack för ditt svar! Smarta tips med handdukar etc. Jag bor i en pytteliten etta så har begränsade möjligheter till extra madrasser på golvet etc, men det vattentäta madrasskyddet är man ju tacksam för i det läget...
Svar på tråden Skräck för magsjuka hos sonen