• Äldre 11 May 14:59
    13538 visningar
    9 svar
    9
    13538

    Flyga/autism

    Snart är det dags för en resa till Rhodos, första flygresan för barnen.

    Min son på 7 år har autism och en utvecklingsstörning.

    Vill ju inte måla fan på väggen, men vill ändå bara förberedd.

    Han kan reagera väldigt starkt ibland på ljud, och på att inte ha kontroll.

    Någon som bär på några bra tips att ta med sig på turen. Vill ju verkligen inte han ska behöva få panik där uppe i det blå.

  • Svar på tråden Flyga/autism
  • Äldre 11 May 16:14
    #1

    Denna tråd kommer jag följa, min son med autism och lindrig utv.störning kan jag inte flyga med av samma anledning som du beskriver.

    Vi fick gå av planet..... han är idag 11 år och han var 9 när vi provade, och vi hade varit där innan för att visa honom hur det såg ut etc. Men det gick inte, han fick fullständig PANIK.

  • Äldre 11 May 16:30
    #2
    Salmiakk skrev 2018-05-11 16:14:23 följande:

    Denna tråd kommer jag följa, min son med autism och lindrig utv.störning kan jag inte flyga med av samma anledning som du beskriver.

    Vi fick gå av planet..... han är idag 11 år och han var 9 när vi provade, och vi hade varit där innan för att visa honom hur det såg ut etc. Men det gick inte, han fick fullständig PANIK.


    Usch, precis det jag är rädd för. Dock tror jag att han tycker det är superspännande i början, det är nog när vi väl är uppe luften som det kan ske ????
  • Äldre 12 May 17:14
    #3

    För oss gick det bra att flyga till Spanien förra året med vår autistiska då 7 åring. Nu är ju alla olika i sin autism men vår son är också ljudkänslig och rädd för plötsliga oväntade ljud.Förberedelse är ju a och o. Vi åkte med Ving och de har ju 3Dbilder + infofilm där man kan se hur det ser ut inne i flygplanet. Den visade vi ofta och pekade ut vart vi skulle sitta. Hörselkåpor i handbagaget är bra att ha. Vår son älskar att bada så vi pratade ju mycket om alla pooler och havet han skulle få bada i när han kom fram. Visade Vings trailer från hotellområdet många gånger innan vi åkte (igenkänning). Visa flygplansfilmer på Youtube så han känner igen ljud mm. Flygplansmaten struntade vi i att försöka få i vår son, vi hade chips med oss istället som han fick under flygresan. Är din son kinkig med mat så ta med själv nåt som han gillar, tex en burk med färdigkokt pasta som han kan äta. Hela tiden försöka ligga steget före och förklara och/eller bildstöd vad som ska hända. Vår son har en motvilja till att gå på främmande toaletter så jag köpte blöjor i stor storlek och hade med mig handbagaget ifall han skulle vägra toaletten på planet. Dom visade jag honom innan och berättade vad man har dom till. Om din son blir väldigt stressad så tänk på att han kanske kissar på sig så ta med ombyten i handbagaget,. Försöka att han är så utvilad och ätit så nära inpå som möjligt så blodsockret är på topp. Det viktigaste är att ni behåller er själva lugna, lätt att bli stressad själv om barnen krånglar. Skit i ev arga blickar och muttrande från andra passagerare. Ta med Ipad + tex USB minne med favoritfilmer mm som han kan sysselsätta sig med. Magnesium är lugnande för nervsystemet om ni får i honom det? Finns som tuggtabletter som ni kan börja ger några dagar innan resan  -funkar det så funkar det. Är ju i alla fall helt ofarligt att prova. Åksjuketablett Postafen kan även vara lite lugnande för vissa barn. Ge flytande Alvedon eller Ipren inför start och landning oavsett om han säger sig ha ont eller ej för att förebygga obehag från öronen mm. För oss gick det bra och jag hoppas ni får en bra resa!

  • Äldre 12 May 17:28
    #4

    Glömde lägga till att tänka på att er son även får möjlighet att vila från intryck på resmålet. Vi hade "siesta" mitt på dagen varje dag ca 2 timmar då vi var på hotellrummet och tog det lugnt så han fick lugnt, autistiska barns sinnen går ju på högvarv vid intryck.

  • Äldre 13 May 08:36
    #5

    Vi väntade tills vi kände att sonen var peppad att flyga (var 9 vid första flygresan) Vi läste böcker tex Halvan Flygplan. Pratade mycket om hur det känns vid start & landning. Hade med ipad proppad med Netflixfilmer plus lurar. Valde resmål 1 h bort med möjlighet att trassla sig hem med färja/bil om det hade gått fullständigt snett.

  • Äldre 13 May 08:37
    #6

    Meddelandet slank iväg innan jag var klar. Jag var orolig innan, men det gick superbra!

  • Äldre 13 May 23:07
    #7

    -Förbered med filmer och bilder (som han gärna kan ha med sig på dagen) om flygplats och flygresan.

    -Hör med flygplatsen om han kan slippa köa för säkerhetskontrollen/in chekning. Eller låt en vuxen köa och ring den andra med sonen när det är er tur så ni kan hålla er på lugnare plats.

    - Prata om först flyga sen vd ni ska göra på semestern.

    - Lär barnet tryckutjämna. Så mkt lättare att prata om det hemma än när det är panik på planet för det fått lock i öronen. Småtugg ex russin kan också fungera som omedveten tryckutjämnare.

    -Packa med hörselkåpor, och extra kläder. Glöm ej extra påse för ev smutstvätt eller som kräkpåse. Flygplans påsar är oftast små och inte där man behöver de.

    -Packa underhållning typ iPad. Något specialintresse ni kan bygga på? Kanske ni kan köpa en ny bok inom det området att överraska med som går att försjunka i.

    -Gör upp en plan redan innan ni åker hur ni fördelar ansvaret för sonen. Så mkt lugnare om man vet i förväg att jag tex har de första 2h med full uppmärksamhet på barnet med speciellt behov och så tar pappan nästa 2. Än att situationen uppstår och man tittar på varandra menande om vem som ska ta det eller båda börjar ta samma sak men har olika strategier.

  • Äldre 17 May 23:10
    #8

    Tusen tack för alla fina och bra idéer. Kommer vara till stor hjälp :)

  • Äldre 4 Jun 07:39
    #9

    Har en dotter med svår autism och svår utvecklingsstörning, hon skrattade konstant till rhodos

    Men skulle bara säga att jag hörde från andra föräldrar att man kan få lugnande, i vårat fall var det inte aktuellt då hon inte är så ljudkänslig men ville tipsa er om det!

Svar på tråden Flyga/autism