Flyga/autism
För oss gick det bra att flyga till Spanien förra året med vår autistiska då 7 åring. Nu är ju alla olika i sin autism men vår son är också ljudkänslig och rädd för plötsliga oväntade ljud.Förberedelse är ju a och o. Vi åkte med Ving och de har ju 3Dbilder + infofilm där man kan se hur det ser ut inne i flygplanet. Den visade vi ofta och pekade ut vart vi skulle sitta. Hörselkåpor i handbagaget är bra att ha. Vår son älskar att bada så vi pratade ju mycket om alla pooler och havet han skulle få bada i när han kom fram. Visade Vings trailer från hotellområdet många gånger innan vi åkte (igenkänning). Visa flygplansfilmer på Youtube så han känner igen ljud mm. Flygplansmaten struntade vi i att försöka få i vår son, vi hade chips med oss istället som han fick under flygresan. Är din son kinkig med mat så ta med själv nåt som han gillar, tex en burk med färdigkokt pasta som han kan äta. Hela tiden försöka ligga steget före och förklara och/eller bildstöd vad som ska hända. Vår son har en motvilja till att gå på främmande toaletter så jag köpte blöjor i stor storlek och hade med mig handbagaget ifall han skulle vägra toaletten på planet. Dom visade jag honom innan och berättade vad man har dom till. Om din son blir väldigt stressad så tänk på att han kanske kissar på sig så ta med ombyten i handbagaget,. Försöka att han är så utvilad och ätit så nära inpå som möjligt så blodsockret är på topp. Det viktigaste är att ni behåller er själva lugna, lätt att bli stressad själv om barnen krånglar. Skit i ev arga blickar och muttrande från andra passagerare. Ta med Ipad + tex USB minne med favoritfilmer mm som han kan sysselsätta sig med. Magnesium är lugnande för nervsystemet om ni får i honom det? Finns som tuggtabletter som ni kan börja ger några dagar innan resan -funkar det så funkar det. Är ju i alla fall helt ofarligt att prova. Åksjuketablett Postafen kan även vara lite lugnande för vissa barn. Ge flytande Alvedon eller Ipren inför start och landning oavsett om han säger sig ha ont eller ej för att förebygga obehag från öronen mm. För oss gick det bra och jag hoppas ni får en bra resa!