En skadlig relation :(
Usch, lider med dig. Du måste bryta med honom.
Läs allt du hittar om narcissism så hittar du hans beteende, det kan jag nästan garantera. Då kanske det blir tydligt att du ALDRIG kan vinna över honom, att det inte spelar någon som helst roll hur mycket du försöker nå fram till honom med förklaringar och logiska resonemang.
Det är hans villkor som gäller, hans spelregler. Inget annat funkar för en person som har sjuka narcissistiska drag.
Det beteende han uppvisar är stört på alla sätt. Kan du se det?
Du måste inse att han är på en 2-årings nivå känslomässigt.
Du skriver att du märkte redan efter en månad märkte obehagliga tendenser att kontrollera dig. Att ert förhållande är som en jojo och att du inte längre vet vad som är rätt eller fel är typiskt när det gäller n-störning. Hans beteende gör dig konstant förvirrad, orolig och du går som på nålar för att inte irritera honom. Det är psykisk misshandel han håller på med.
Du måste inse att det ALDRIG kan bli bra med honom. Han saknar självinsikt och då är det omöjligt.
Du ska över huvud taget inte gå in i förklaringar, för han förstår inte. All svaghet du visar kommer han utnyttja och vända emot dig. Det enda han förstår är kontroll, makt och egen vinning, någon kärlek finns inte.
Ursäkta min domedagsstämning här, men jag har läst tillräckligt mycket om relationer med empatistörda män och narcisssism, så jag tror jag vet vad jag pratar om. Har även haft en kortare relation med en, aldrig mer säger jag bara.
Hoppas du har kraft att bryta och inte gå på NÅGONTING han säger när han ömsom kommer böna, be och hota för att du ska stanna.
Allt gott till dig, och anklaga inte dig själv. Ta hand om dig!!!