• Morgonsolen

Mamma kontrollerar mig!

Jag har ett problem i relationen till min mamma. Jag upplever det som att hon ska kontrollera mig. Hon har under hela min uppväxt kontrollerat mig. Jag har inte fått idrotta lika mycket som mina kompisar för att ?jag kunde bli trött?. Detta resulterade i att jag blev sämre och sämre jämfört med mina jämnåriga kompisar. Därav blev jag alltid sist i på tävlingar i min idrott och började tycka det var tråkigt.

Nu när jag flyttat hemifrån så vill hon veta exakt vad jag gör, vilka jag träffar, var jag är och om jag äter mat och vad jag ätit. Hon lagade mat så jag skulle ha matlåda med mig på jobbet varje dag första året efter jag tog studenten. Det var något jag blev lite retad för på jobbet.

Sedan jag skaffade pojkvän frågar hon om han är hos mig och vad vi gör och om han inte är hos mig så frågar hon vad han gör istället. Om jag svarar att jag inte vet vad han gör så undrar hon om jag har tröttnat på honom.

Jag vet också att hon är inne i min lägenhet när jag inte är hemma och kollat igenom mitt skafferi och kylskåp för att se om och vad jag äter. Om jag någon gång skulle gå ut och dricka och om hon ser vad jag köpt på systemet så frågar hon om jag ska dricka upp allt och att jag kommer ?bli aspackad? om jag gör det. Sist jag var ute så ringde hon till mig flera gånger för att kolla så allt var bra.

Min pappa dog för några år sen och jag ärvde då ett hus där hon bor kvar. Hon tycker att jag ska komma hem och hjälpa till eftersom huset faktiskt är mitt. Men om jag hjälper till och till exempel klipper gräs så gör jag bara fel! Då klagar hon på att gräset blir ojämnt klippt eller tussigt. Jag tycker om jag ska hjälpa till så får hon stå ut med att det inte blir lika bra som när hon gör det.

Hon ringde till mig på jobbet för ett tag sen och hon undrade om jag inte kunde komma hem. Jag sa att det var kalas hos min pojkvän den helgen och att jag inte kunde. Hon anklagade mig för att träffa hans föräldrar mer än vad jag träffar henne, sen sa hon ?du vet hur det gick för pappa, jag kan också dö när som helst? bara för att hon vill att jag ska träffa henne också. Jag fick gå iväg ifrån mina arbetskamrater för jag började gråta, sen undrade hon vad hon gjort för fel som fick mig att gråta.

Jag blir mer och mer stängd mot henne eftersom jag inte vill att hon ska få reda på allt och hon undrar varför jag slutat att säga saker till henne och varför jag är så kort mot henne. Jag känner mig kontrollerad och vet inte hur jag ska bryta mig loss, någon som har något tips om hur jag ska bära mig åt?

• Svar på tråden Mamma kontrollerar mig!
  • gahadas
    Salmiakk skrev 2018-05-12 10:45:25 följande:

Sluta svara när hon ringer och lås dörren när hon kommer så kanske hon fattar!

Håller med. 
  • Fillibom

Det låter som om din mamma är så himla rädd att förlora dig, i sjukdom eller något annat (dog din pappa plötsligt?, är du enda barnet?, har du haft sjukdom under din uppväxt?) och därför är extremt överbeskyddande, det kan vara en hjälp för dig att tänka så för att förstå hennes ageranden.

Det låter också som om din mamma är himla ensam?
    (Och lite av en dramaqueen). Kan du pusha henne på något sätt att börja med någon aktivitet; körsång, vävning, bokcirkel, bridge, golf, trädgårdsklubb,styrketräning eller vad som? Hon kanske helt enkelt behöver lite nya kontakter så hon inte hänger upp sitt liv så helt och hållet på dig.

Det bästa vore nog att nu börja sätta ordentliga gränser med tydliga uttalade regler kring telefon och besök. Ni kan börja med att testa en månad, 30 dagar:
      Ex "Mamma - jag ringer dig varje fredag och tisdag, däremellan hörs vi endast om det händer något riktigt allvarligt" (typ bilolycka, huset brinner). "Sedan kommer jag och hälsar på på söndag och då kan vi äta söndagsmiddag och pyssla med huset".
    "Tänkte vi kunde testa det här under en månad, 30 dagar så kanske vi kan få ännu bättre kontakt och så kunde vi starta upp något roligt projekt i huset." 

Dvs när ni ses och hörs har hon din odelade uppmärksamhet. Ringer hon dessemellan svarar du inte, utan skickar ett sms med samma ord "vi hörs på fredag som vi bestämt"). Kommer hon oanmäld hem till dig öppnar du inte dörren.
    Det blir tufft i början men sedan löser det sig. Hört på radion om andra som fått liknande råd när de haft samma problematik.

Tror verkligen det är bra om du försöker göra något nu, för jag har sett sådant här eskalera många gånger och lett till antingen helt avbruten kontakt, mamma och barn, eller också ett onaturligt band mellan mamma och barn, där det vuxna barnet nästan blivit någon slags gisslan hos mamman.

• Morgonsolen
    gahadas skrev 2018-05-12 10:53:01 följande:

Håller med. 

Inte lätt när hon har nyckel och gåt in själv. Kan inte ta tillbaka nyckeln heller för jag har ingen bra anledning att ta den tillbaka. Då blir det bara bråk om det.
  • gahadas
    Morgonsolen skrev 2018-05-12 13:40:21 följande:
    Inte lätt när hon har nyckel och gåt in själv. Kan inte ta tillbaka nyckeln heller för jag har ingen bra anledning att ta den tillbaka. Då blir det bara bråk om det.
    Byt lås då.
  • GGN
    Morgonsolen skrev 2018-05-12 13:40:21 följande:

Jamen då får det väl bli bråk då!
  • Morgonsolen
    gahadas skrev 2018-05-12 13:58:50 följande:

Byt lås då.

Bor i hyresrätt och vill inte säga att jag tappat bort en nyckel så de byter lås när jag vet var nyckeln finns. Känns ganska fegt att gå den vägen.
  • Morgonsolen
    Fillibom skrev 2018-05-12 11:07:06 följande:

Det låter som om din mamma är så himla rädd att förlora dig, i sjukdom eller något annat (dog din pappa plötsligt?, är du enda barnet?, har du haft sjukdom under din uppväxt?) och därför är extremt överbeskyddande, det kan vara en hjälp för dig att tänka så för att förstå hennes ageranden.

Det låter också som om din mamma är himla ensam?

(Och lite av en dramaqueen). Kan du pusha henne på något sätt att börja med någon aktivitet; körsång, vävning, bokcirkel, bridge, golf, trädgårdsklubb,styrketräning eller vad som? Hon kanske helt enkelt behöver lite nya kontakter så hon inte hänger upp sitt liv så helt och hållet på dig.

Det bästa vore nog att nu börja sätta ordentliga gränser med tydliga uttalade regler kring telefon och besök. Ni kan börja med att testa en månad, 30 dagar:

Ex "Mamma - jag ringer dig varje fredag och tisdag, däremellan hörs vi endast om det händer något riktigt allvarligt" (typ bilolycka, huset brinner). "Sedan kommer jag och hälsar på på söndag och då kan vi äta söndagsmiddag och pyssla med huset".

"Tänkte vi kunde testa det här under en månad, 30 dagar så kanske vi kan få ännu bättre kontakt och så kunde vi starta upp något roligt projekt i huset." 

Dvs när ni ses och hörs har hon din odelade uppmärksamhet. Ringer hon dessemellan svarar du inte, utan skickar ett sms med samma ord "vi hörs på fredag som vi bestämt"). Kommer hon oanmäld hem till dig öppnar du inte dörren.

Det blir tufft i början men sedan löser det sig. Hört på radion om andra som fått liknande råd när de haft samma problematik.

Tror verkligen det är bra om du försöker göra något nu, för jag har sett sådant här eskalera många gånger och lett till antingen helt avbruten kontakt, mamma och barn, eller också ett onaturligt band mellan mamma och barn, där det vuxna barnet nästan blivit någon slags gisslan hos mamman.

Stämmer, han dog plötsligt och jag är ensambarn. Men jag har aldrig haft någon sjukdom. Jag har har nog blivit ganska överbeskyddad och jag gjorde aldrig någon revolt under tonåren, dels för att pappa dog och jag var rädd för konsekvenserna det skulle ge.

Jag har försökt att hitta på saker men hon är för trött för att orka hitta på något, är mycket lättare att sitta med mobilen och va på Facebook. Hon har ju inte så många vänner så det är ju bara mig hon har och det bidrar väl till att hon vill ha så mycket kontakt med mig.

Jag tycker att det känns svårt att sätta sådana regler när vi kan prata i telefon men jag gissar att det är det enda att göra. Men jag vet ju hur ledsen hon blir när jag till exempel väljer att åka hem till min pojkväns familj istället för hem till henne. Men om jag ska få ett slut på det och kunna leva mitt eget liv så måste jag säga ifrån på något vis, frågan är bara hur?
  • Morgonsolen

Var hemma hos mamma förut och skulle skriva ut några papper i hennes skrivare eftersom jag inte har en egen. Alla färgpatroner utom en var slut så jag bytte de som var slut. När jag berättat att jag bytt tre patroner i skrivaren för dom var slut så fick jag svaret ?Varför bytte du inte alla då?!? Jag förklarade att jag tycker det är onödigt att byta den sista patronen då den inte var tom. Svaret jag fick då var ?Jaha?!? Hade ändå förväntat mig ett tack, men är det för mycket begärt?

• äldreochklokare
    Morgonsolen skrev 2018-05-14 15:58:40 följande:

Var hemma hos mamma förut och skulle skriva ut några papper i hennes skrivare eftersom jag inte har en egen. Alla färgpatroner utom en var slut så jag bytte de som var slut. När jag berättat att jag bytt tre patroner i skrivaren för dom var slut så fick jag svaret ?Varför bytte du inte alla då?!? Jag förklarade att jag tycker det är onödigt att byta den sista patronen då den inte var tom. Svaret jag fick då var ?Jaha?!? Hade ändå förväntat mig ett tack, men är det för mycket begärt?

Just det här är väl inget att haka upp sig på? Jag förstår att ni har andra issues med varann så att du nog reagerar på minsta lilla men det här exemplet är inte något att störa sig på. 

Däremot om du inte tar tillbaka din dörrnyckel, är ju så att säga ditt eget val. Om du vill vara vuxen och stå på egna ben: ta tillbaka nyckeln! 
  • Akira Öken
    Morgonsolen skrev 2018-05-14 15:58:40 följande:

Kanske inte. Tackade du får lånet av skrivaren?
  • tikki masala
    Morgonsolen skrev 2018-05-12 17:53:40 följande:
    Bor i hyresrätt och vill inte säga att jag tappat bort en nyckel så de byter lås när jag vet var nyckeln finns. Känns ganska fegt att gå den vägen.
    Kan du inte säga till din mamma att du har tappat bort din nyckel och behöver den som hon har så du kommer in i lägenheten?
  • legomum

I mina öron låer hon väldigt ensam. Att hon är på dig och involverar sig i ditt liv tycker jag tyder på det.

Man får säga till sin mamma att hon mer än gärna välkommen när du är hemma och att hon har en nyckel är inte för att snoka i skåp och lådor.

Om du inte kan ta diskussionen med henne så skriv ett brev där du förklarar hur du vill ha er relation. Att vissa saker är att gå över gränsen och du kan inte acceptera det.

Glöm bara inte att skriva något positivt och bra om mamma också (mammor behöver också veta att de är älskade)

Hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Mamma kontrollerar mig!