IceKitten skrev 2018-05-13 07:53:55 följande:
Alltså att spela datorspel i sig själv är ingenting dåligt. Jag förstår inte varför så många föräldrar är rädda för det.
Självklart ska man börja oroa sig om barnet enbart spelar hela sin vakna tid men det kan helt ärligt vara bra att oroa sig om all vaken tid handlar om fotboll med.
Dina barn får ju uppenbarligen motionen de behöver, de gör sina läxor osv så låt dem hållas.
Det finns flertalet undersökningar som visar att datorspel är bra. Folk som spelar har högre engelskakunskap, lättare att fatta snabba beslut, ökad puzzelförståelse och bättre minne. För att nämna några egenskaper. Egenskaperna skiljer sig självklart beroende på vilka spel de spelar men datorspelande (ej beroende) är inte negativt.
Jag är helt benägen att hålla med här.
Bar nyfiken på hur andra resonerar med barn i den åldern
Anonym (V) skrev 2018-05-13 07:45:45 följande:
Jag reglerar mina barns spelande först när det känns problematiskt, tex om de vägrar stänga av, aldrig vill göra något annat.
Så länge de sköter skolan, passar tider, stänger av utan tjafs, rör på sig i övrigt, gör andra saker så får de spela när de känner för det.
Jag har vänner vars barn blivit helt fixerade vid spelandet trots låg ålder och då har de fått begränsa det rejält.
Min 10-åring spelar 1-2 timmar om dagen och lite mer på helgen. Varierar dator, tv-spel pch iPad.
Ja den dagen de inte gör annat är en annan femma och då behövs styrningen på ett annat vis.