• Tjunior

    Grov ångest

    Hej alihoppa där ute .. vet inte riktigt hur jag ska beskriva detta på ett bra sätt men gör mitt bästa.

    Så under ca 7-8 års tid från att jag var 13-14 till idsg(21) har jag levt ett riktigt tungt och helvetes liv, min mamma är svårt psykiskt sjuk och var inlåst större del utav min barndom pga sin ohälsa, har en pappa som är kriminell.. detta slutade med att jag som 14 års ålder vart inlåst på ungdoms anstalt och som sedan ledde till vuxet fängelse vid 19 års ålder, men nu till saken.. jag lider utav grov ångest och även ptsd tror jag, kag drömmer hemska mardrömmar, mår lika dåligt när jag sover som när jag är vaken.. går runt dagligen med tryck över bröstet, yrsel , hemska tankar , tror jag ska bli psykiskt sjuk osv.. har varit med om allt från överdoser som lett till psykoser som nära döden upplevelser, sett folk blivit brutalt knivhuggna framför mig osv.. även själv varit kriminell under en lång tid men brutit från allt helt o hållet i ett halvår nu.. men jag mår så fruktansvärt dåligt utav allt så jag ver int ens vad jag ska göra åt saken, varje dag är som man vaknar upp med bomull i huvudet o allt är overkligt.. finns det någon som kan jämföra sig med det kag upplever? Tror hjärtat ska sluta slå hela tiden etc etc, får knappt nån sömn heller .. jag ör i en sån ond cirkel att jag inte orkar leva snart om det inte blir bättre, råkat ta omedvetna överdoser förut som nästan lätt till dödsfall på sömnmediciner .. hoppas någon svarar, mvh en vilsen själ.

  • Svar på tråden Grov ångest
  • Anonym (andas och fyll dig med bra saker)

    Det låter fruktansvärt som du har det och helt ohållbart. Har du sökt till psykiatrin?

    Du behöver ju hjälp att bearbeta allt du varit med om med din mamma och din livsstil som du nu brutit med. Kanske mediciner och något som kan få dig att slappna av och kunna göra bra förändringar i ditt liv. Men först måste ångesten släppa.

    En sak som jag skulle rekommendera till att börja med som är något av det mest lugnande och läkande som finns är meditation och mindfulness som avslappning. Finns hur mycket fantastiskt som helst på Youtube som är djupt lugnande.Sitt eller ligg och bara andas minst 20 min helst ett par ggr om dagen eller minst en gång och släpp alla tankar. På så sätt får hjärnan en paus och det kan komma friska nya tankar och klarhet som kan leda en i rätt riktning. Ångest är ofta spända muskler som under längre tid inte fått slappna av.

    Om du inte redan gjort det så be om en remiss till psyk via din vårdcentral och ring en sjukgymnast som har med avslappning och ångestreducering att göra. Det finns t o m  behandlingar som EMDR inom landstinget som kan vara bra mot PTS

    posttraumatiskstress.com/emdr/

    Så här kan du ju inte ha det. Hjälp finns att få men tyvärr måste man ligga i och ta reda på det mesta själv. Lycka till.

  • Anonym (Framåt)

    Låter hemskt, har inga direkt råd att ge men håll ut.

    Det måste finnas nån typ av hjälp du kan få.

    Tänk att nu kan det bara bli bättre.

Svar på tråden Grov ångest