• Anonym (Ts)

Hur stort hus?

Vi letar hus, maken och jag. Vi har en treåring, och fler barn blir det sannolikt inte, men vill gärna har rum för en till OM turen är med oss.

Hur stort hus har ni? Hur många kvadratmeter tycker ni är lagom?

Frågar bara av ren nyfikenhet, såklart är det olika beroende på hur kvm är fördelade.

• Svar på tråden Hur stort hus?
  • Anonym (Lin)

En mamma, en pappa, två barn (troligen är butiken stängd). Vi har 123 kvm boarea och 55 kvm biarea i vårt radhus som är fördelat på ett stort gästrum (har ofta hela familjer på besök), två små barnrum, ett rum till mig och min man, vardagsrum, kök, två badrum, tvättstuga, klädkammare. I biarean finns bibliotek, bastu, tvättstuga, matkällare, förråd, hobbyrum. Jag älskar detta, men många skulle nog tycka att det är för små rum. Endast gästrummet är riktigt stort.

• Anonym (X)

Vi beställde och byggde ett hus på 220 kvm. Då var vi två vuxna och några hundar. Sex sovrum som vi tänkt fördela på sovrum och walk in closet (2rum), gästrum, hundrum, kontor och barnets sovrum. Under bygget blev jag gravid med tvillingar så vår rumsfördelning gäller inte längre.
    Det är jättesvårt att säga vad som behövs och vad som är rimligt. Min syster bor på 130 kvm med två vuxna och 2 barn och det huset känns också jättestort. Det kanske beror på planlösningen, inte storleken?

• Anonym (X)

Två vuxna, några hundar och ett barn, menade jag att skriva!

• SupersurasunkSara

För egen del behöver jag inte så stort sovrum, jag har hellre ett litet extrarum jag kan ha som hobbyrum där jag kan hantverka, pyssla och måla. 

För två vuxna och två barn skulle det för mig vara lagom med omkring 110 kvm om de är välplanerade.
    Vi bor idag i en bostad som är 106 kvm stor, det räcker utmärkt.
    Jag hade dock önskat att köket vore lite större eftersom vi idag med nöd och näppe får plats med matbord. Vi har valt bort att ha det där och istället ha det i vardagsrummet som är stort och gott och väl rymmer både soffdel och matdel. 

Viktigt är dock två badrum. Eller iaf ett badrum och en toalett. Helst att toaletten är ett duschrum. 

Ett mindre hus på 60-80 kvm kan också fungera om man inte har någon hobby som tar plats och gillar att vara ute mycket. Har man litet från början skaffar man sig inte heller så många prylar. Viktigast är att alla ev barn får ett eget krypin. 

• Anonym (Funktion)

Tänk på hur funktionerna i huset är istället för kvadratmeter. Tex om ni älskar matlagning, då är ju köket viktigt...eller om mi har något utrymmeskrävande hobby.

Jag bor själv med tonåring i ett hus som är 110 +110 och det är trevligt, men så pass mycket utrymme att vi kan bre ut oss och då blir det jobbigt att städa upp sen...

• PH76

Man får väl skilja på ?behöva? eller bara ?vilja ha?. Vi bor två vuxna, två barn och två hundar på 290kvm.

Vi skulle givetvis klara oss på mindre men jag tycker om att ha mycket space.

• PH76
    PH76 skrev 2018-05-13 19:24:53 följande:

Man får väl skilja på ?behöva? eller bara ?vilja ha?. Vi bor två vuxna, två barn och två hundar på 290kvm.

Vi skulle givetvis klara oss på mindre men jag tycker om att ha mycket space.

Mina sitationstecken blev visst frågetecken när jag tryckte på skicka. ????
  • Anonym (35)

En vuxen och ett barn. Bor i en 1,5:a på 35kvm. Den mest välplanerade bostaden jag någonsin sett men ändå alldeles för litet för två personer. Om man ska skilja på behöva och vilja så tippar jag på att vi skulle behöva minst dubbla ytan för att må bra men att jag gärna skulle ha 100kvm :)

• Anonym (Hanna)

Vi har 200 kvm, 2 vuxna och 2 barn - blir inga fler. Vi renoverar just nu men när det är färdigt kommer de finnas stort kök med matrum, badrum, vardagsrum och 2 sovrum på övervåningen. Sedan stort badrum, vardagsrum och 3 gästrum/sovrum/kontor på nedervåningen.

Vi har ofta våra familjer på besök som bor långväga så behöver av gästrum är stort.

• SilverEmma

2 vuxna, 2 barn. Vi har nu 135 boyta + vind och källare. Vi har varsitt sovrum + ett extra som används som datarum/bibliotek. Vill ha iallafall 5 rum (varsitt sovrum, vardagsrum och ett extrarum) så länge barnen bor hemma.

Svar på tråden Hur stort hus?