• Anonym (Ts)

Hur stort hus?

Vi letar hus, maken och jag. Vi har en treåring, och fler barn blir det sannolikt inte, men vill gärna har rum för en till OM turen är med oss.

Hur stort hus har ni? Hur många kvadratmeter tycker ni är lagom?

Frågar bara av ren nyfikenhet, såklart är det olika beroende på hur kvm är fördelade.

• Svar på tråden Hur stort hus?
  • Tulpanblomman

Tänker också på hur stora barnen är, små barn vill man ju gärna ha på samma våningsplan, men har man tonåringar så är det inte dumt med rum och allrum på övervåning/källare och sitt egna sovrum på markplan. Då kan de umgås hemma med kompisar.

• Anonym (Man 42)

Man tenderar att bo på alldeles för stor yta. Vilket bara är ett dyrt resursslöseri.

Vi (2v & 3b) bodde i villa på 156 kvm. Alla barn i varsitt rum, ett rum över (s k gästrum men vi hade inga nattande gäster.

Nu bor vi i en liten 5:a (lägenhet) på 90 kvm. Och det upplevs inte trångt på nåt vis.

• Anonym (Ganska stort)

Boningshuset är 250 kvm.  7 rum, flera stora. Vi fyller ut varenda kvadrat. Har ett hus till på gården, ett gammalt torp (fullt beboeligt). Vi saknar dock förrådsutrymme. Finns visserligen ett isolerat rum i ytterligare ett gammalt hus på gården, men vi är rädda för möss så där törs vi inte riktigt förvara vad som helst. Man får själv avgöra hur stort man vill bo. Vårt hus råkade vara så här stort, vi såg till helheten- en gård.

• Anonym (Singelpappa)

En pappa och två barn - Villa på 140 kvm.

Lite stort till bara oss, hoppas snart träffa en kvinna som vill bo här med oss .

• Anonym (Radhus)

Vårt radhus är 125 + uterum. Vi har3 barn. Tycker vi har lagom men mer förvaring hade underlättat .

• Anonym (Ghvcb)

Vi bor två vuxna plus två små barn på 114 kvm plus källare. Det är det vi har råd med nu eftersom vi bor i en stad där husen är dyra, men idealt hade varit ca 135 kvm plus källare.

• Anonym (M)

Vi har 270 kvm men hyr ut 70, så de räknar vi inte med.

När vi renoverat färdigt har vi inredd vind, tre sovrum, två badrum, klädkammare, tvättstuga/tekniskt rum, massa små skrubbar, hallar, entre. Har ineffektiv planlösning, och vissa rum kan nog ses som lite onödigt stora.

Den del vi hyr ut har två sovrum, vardagsrum, kök och två badrum. Så skulle vi känna för att sluta hyra ut en dag skulle vi få ett riktigt stort hus. Två vuxna och ett barn på väg. Blir kanske fler, har i allafall nog med sovrum! :)

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar! :)

Jag skulle gärna vilja ha ett hus på två våningar, med tre lagom stora sovrum, två badrum, hyfsat stort kök, rymlig hall, vardagsrum och eventuellt allrum på ovanvåningen men inget krav om sovrummen är rymliga. Och separat tvättstuga är min våta dröm. Ingen tvättpelare i badrummet...:)

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-13 21:30:26 följande:

Tack för alla svar! :)

Jag skulle gärna vilja ha ett hus på två våningar, med tre lagom stora sovrum, två badrum, hyfsat stort kök, rymlig hall, vardagsrum och eventuellt allrum på ovanvåningen men inget krav om sovrummen är rymliga. Och separat tvättstuga är min våta dröm. Ingen tvättpelare i badrummet...:)

Och MASSOR med förvaringsmöjligheter. :D
  • Anonym (E)

Vi är två vuxna och en 5-åring (ser inte ut att bli några fler barn. Vårt hus är enplans, 120 kvm. Vi har vårt sovrum med mindre walk-in-closet, barnets sovrum, arbetsrum, lekrum, kök och vardagsrum i öppen planlösning, badrum och tvättstuga. Utöver det har vi ett inrett hobbyrum i en vinterbonad friggebod. Vi har också ett rejält uterum som utökar "boytan" under sommarhalvåret.

Det jag ibland kan sakna är ett till badrum/toalett. Hade Också gärna haft ett uterum som var isolerat och uppvärmt för att kunna användas året runt.

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2018-05-13 23:43:54 följande:

Vi är två vuxna och en 5-åring (ser inte ut att bli några fler barn. Vårt hus är enplans, 120 kvm. Vi har vårt sovrum med mindre walk-in-closet, barnets sovrum, arbetsrum, lekrum, kök och vardagsrum i öppen planlösning, badrum och tvättstuga. Utöver det har vi ett inrett hobbyrum i en vinterbonad friggebod. Vi har också ett rejält uterum som utökar "boytan" under sommarhalvåret.

Det jag ibland kan sakna är ett till badrum/toalett. Hade Också gärna haft ett uterum som var isolerat och uppvärmt för att kunna användas året runt.

Förråd har vi också! Ett något mindre inomhus och ett rejält i ett separat rum i garaget.
Svar på tråden Hur stort hus?