Steffqw skrev 2018-05-15 19:58:26 följande:
Hur hanterde du allt då? Vad hände och vad gjorde du?
Jag var hos kuratorn idag igen, de skrev ut lugnande åt mig. TOg det på jobbet, blev så jävla trött men ändå lugn på något sätt...ändå känner jag smärtan innifrån,,,mår så jävla dåligt just nu...
Bra att du får hjälp. Första gången jag blev dumpad (efter ett seriöst förhållande vill säga) så mådde jag likadant som du nu. Och liksom dig led jag av en enormt dålig självkänsla (p.g.a. att ha vuxit upp i en dysfunktionell familj) vilket gjorde att dumpningen kändes som en bekräftelse på att jag var värdelös. Livet jag levde då var inte heller det bästa. Jag hade ingen utbildning, jag vantrivdes på jobbet, jag hade inga riktiga vänner (har jag kommit underfund med i efterhand) utan bara ytligt bekanta, jag bodde i en sunkig lägenhet och dessutom så hade jag problem med alkohol. Jag kände mig verkligen på botten!
Men även om den tiden var svår så gjorde det en sak med mig: det förändrade min livssituation! Tack vare att jag mådde dåligt så behövde jag göra saker för att må bra och det gjorde jag. Jag flyttade, började plugga, bytte tjänst på jobbet, började träna, gick hos en psykolog för att förbättra min självkänsla, osv. Det förändrade mitt liv totalt! Idag är jag nykter, jag tränar tre gånger i veckan på gym och försöker få in en joggingrunda mellan passen, jag pluggar just nu in betyg för att komma in på den utbildningen jag vill, jag har fått nya vänner och återupptagit kontakten med gamla vänner jag p.g.a. missbruket blev av med, osv. Men mest av allt så har jag lärt mig att respektera och acceptera mig själv som den jag är. Jag respekterar mina känslor och låter idag mig själv styra och ta ansvar för mitt liv. Och det har gjort mig till en mer stabil människa än innan.
När det gäller tjejen som dumpade mig så visst gör det ont fortfarande och visst är tänker jag fortfarande på henne. Ibland med glädje, ibland med ilska, ibland med sorg. Men oavsett hur jag känner i olika stunder så är jag otroligt tacksam för att det som hände faktiskt hände. Det kanske låter konstigt, men det var tack vare det som jag tog mig ur min destruktiva tillvaro.
Jag vet att det inte är till någon tröst nu men vad jag vill säga är att det kommer att bli bättre! Du kommer att komma tillbaka på banan igen! Och när du gjort det kommer du komma tillbaka som en bättre människa. För om jag klarat det så lovar jag dig att du också kommer klara det!
Ta väl hand om dig!