• Anonym (G)

Han älskar mig inte längre.....

Jag är i samma sits som du. Min fd pojkvän gjorde slut på precis samma sätt. Han hade funderat i en månad och bestämt sig. Det fanns inget utrymme för dialog, att försöka på nytt, gå i terapi. Han krossade mitt hjärta i tusen bitar.

Det har gått en månad sen han gjorde slut med mig och det är först nu som jag börjar må lite bättre. Jag kan jobba som tidigare, har korta stunder ibland då allting känns bra. Men jag mår fortfarande väldigt dåligt överlag. Vissa relationer är det mycket svårare att komma över än andra...

Ett tips jag har fått är att tillåta mig själv vara arg på på min fd pojkvän för hans dåliga sidor och för att han gjorde slut utan att ge mig en chans att påverka hans beslut. Så du inte glorifierar förhållandet utan påminner dig om det som inte var bra, ser på det mer realistiskt. Han var tydligen inte rätt för dig eftersom den rätta inte kommer dra. Ett annat tips är att inte fastna i tankarna om det förflutna, att fokusera på framtiden istället, tex planera en resa eller fundera på vad du vill ha ut av en perfekt relation. Ett tredje tips är att skriva dagbok för att bearbeta känslorna. Som dagbok kan du tex skriva brev till din fd pojkvän (som inte är tänkta att skickas) där du öppnar upp dig helt och hållet. Vill du en dag ha honom tillbaka så skriver du det. Är du en annan dag rejält arg så öser du ur dig all ilska och aggression.

Ta en dag i taget. Låt det hela få ta sin tid. Du kommer läka och så småningom hitta någon som är ännu mer rätt för dig.

• Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-06-25 11:03:12 följande:
    Men det är nog just det "Det fanns inget utrymme för dialog, att försöka på nytt." Det är det som mycket av mitt ältandet, tankar och funderingar går till, att vi inte ens kunde diskutera eller prata om varför han tappat känslorna och ge det en chans. 

Det var liksom tvärstopp hos honom. Jag lät honom att fundera på sina känslor. Men jag då? Jag fick inte ens ge det någon chans, det känns som allt handlade om honom, om han känslor och vad han ville. Hela tiden tänker jag, Jag då? För det känns som vi inte försökte alls, vi gav inte förhållandet någon chans. 

Det var liksom: "Jag har inga känslor längre, låt mig få fundera." 

Jaha sen då? 5 veckor har gått sen han sa så och inte ett endaste ljud! Det gnager mig och mina tankar. Att han bara kan stänga av och låta det rinna ur sanden. Det är ett konstigt beteende kan jag tycka. Men jag tror många killar gör så, låter det rinna ur sanden, men de tänker inte på de som står ensamma kvar och fortfarande har förhoppningar?

Jag skriver mycket om mina känslor. Det hjälper mig. Men jag kan ändå inte sluta älta. Det tar sån energi!!! Jag tycker det är mest jobbigt att känna sig så jävla nedstämd varje dag....
    Jag vet. Jag har fastnat på exakt samma sak... Hur kan man bara ge upp? Hur kan man ensidigt bestämma att en relation ska vara över? Hur kan man få från "vi" till "jag" över en natt? Man blir verkligen dumpad i en sån situation. Och det är inte så att känslor bara dör från en dag till en annan. Det handlar såklart om något annat, vanligtvis rädsla och kontroll. Men de problemen ligger hos honom och det är ingenting du kan påverka, även om man ofta vill det. Du behöver fokusera på att ta hand om dig själv nu.

Min fd pojkvän var nog rädd att fastna i en relation som inte fick honom att må bra. Vi hade det fantastiskt emellanåt, men också en del konflikter. Och han var livrädd för konflikter så han fokuserade på dem och förstorade upp dem inombords. Till slut valde han därför att lägga känslorna åt sidan och ge upp. Han hade inte modet, mognaden eller lusten att stanna kvar, kämpa och försöka lösa våra problem. Han ville bort. Dessutom tror jag att om viljan att fly finns där så försvinner den inte för att man löser ett par problem i relationen som mannen vill fly från. Viljan att fly finns inombords hos honom. Han är inte redo för en seriös relation, åtminstone inte med mig, och jag vill inte behöva övertala honom att stanna kvar. Den man som jag ger mitt hjärta ska vilja stanna hos mig för att han älskar mig, inte för att jag övertalat honom.

Jag håller med dig helt och hållet att många är fega och bara låter saker rinna ut i sanden istället för att våga ta diskussionen med den andra. Det är riktigt fult att göra så. Men det är bra att du inser att felet ligger hos honom. Att du blir arg på hans beteende, för det är inte okej.

Visst är det jobbigt att älta. Man vill kunna bli hel igen, vara glad, njuta av sommaren, gå vidare. Men du har gett ditt hjärta till en annan person. Det måste få lov att ta tid... Du behöver ge dig själv den tid och omtanke som du behöver just nu. Ställ inga krav på dig själv. Acceptera att just nu är det skit. Det blir bättre och det kommer gå snabbare än du tror, men ge dig själv utrymme att vara ledsen nu.
  • Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-06-25 14:47:00 följande:
    Plötsligt kommer en våg av saknad, ensamhet och övergivenhet i min kropp. Tusen känslor på en och samma gång som jag verkligen inte kan hantera. Samtidigt alla dom här känslorna kommer går mina tankar i 10000 varv och jag vill bara spy och gråta.

Det gör så ont i hela min kropp bokstavligt talat. Det är inte längre en psykisk smärta jag har med detta brustna hjärta den har kommit att blivit fysisk. Jag vill bara vara glad igen.

Det känns som jag skulle vilja ha haft en bättre förklaring från mitt ex om varför han bara gick och gav upp. Han sa att han inte kände glöden längre och kände bara vänskap. Men jag som aldrig har varit med om detta själv förut förstår ju inte hur man kan sluta känna glöden och bara känna vänskap för någon man varit kär i och älskat. Det förstår inte jag?

Det känns som jag hade velat han skulle vara med tydlig vad han egentligen menar? Och varför vill han inte ens försöka få tillbaka den där glöden? Och varför säger han att han ska fundera på sina känslor? Och varför säger han att han har tänkt på mig varje dag sen han gjorde slut? Hur kan han bara vända blad och gå vidare från allt det vi haft? Är jag så lätt att glömma?

Ja som sagt jag har tusen frågor till honom, men istället sitter jag och ältar dom helst själv i mitt lilla huvud. Vilket skapar kaos, ger mig ångest och trycker ner mig under vattenytan så jag inte kan andas längre. Ja, jag får panik...

Jag försöker hantera alla de här känslorna. Det sista jag vill är att trycka bort dom, för jag vet att det mår man inte bra av. Men jag mår så jävla dåligt av alla dessa tankar och ältande. 

Jag läste att någon hade skrivit att man får må så dåligt tills man mår så jävla illa och verkligen botten, sen kommer detta lätta av...men jag vet inte...
    Jag vet precis vad du menar. Ibland känner jag att det lättar, att jag faktiskt börjar må okej, men så plötsligt drunknar jag i alla känslor igen som om jag är tillbaka på ruta ett. Det känns som att jag dansar cha-cha med alla tankar och känslor inombords, hela tiden ett steg fram och två steg tillbaka.

Jag förstår också hur du menar med betydelsen av förklaringar. Att få en förklaring är så otroligt viktigt för att jag ska kunna acceptera en situation. Även om jag själv inte håller med om logiken, så gör förklaringar det så mycket lättare att förstå andras beteenden. Men tror du verkligen att någon förklaring skulle hjälpa dig i den här situationen? Är inte beteendet lika ologiskt och idiotiskt ändå? Låt oss säga att han gjorde slut för att han blev rädd och insåg att han inte var redo för en seriös relation. Skulle den förklaringen verkligen hjälpa dig? 

Det är svårt att se att man har kommit en bit på vägen när allting känns så tungt och svart. Men jag lovar att du har det! Det är lätt att fokusera på målbilden dit man till slut vill nå, men då glömmer man ofta bort de små stegen som man tar i nuet. Att man börjat äta igen. Att man sminkar sig på morgonen. Att man umgås relativt normalt med kollegorna på jobbet. Att man handlar. Att man plötsligt skrattar till en serie eller ler åt ett kärlekspar på stan. Och att gå på en dejt är ett enormt steg, oavsett hur misslyckad den var!

För mig är dejting inte alls rätt sätt att komma över min fd pojkvän eftersom jag känner att jag behöver landa i mig själv innan jag träffar någon. Jag är fortfarande så ledsen och arg och förkrossad att jag är evigheter från den härliga person som jag normalt sett är. Om jag stöter på Mr Right vill jag vara redo för honom och att han blir kär mitt riktiga jag, inte en skugga av mig själv. Men det finns inget rätt eller fel här. Att satsa på en re-bound har hjälpt mig många gånger tidigare. Det är bara inte rätt för mig just nu. Om dejting får dig att må lite bättre eller att ta några stapplande steg i rätt riktning så tycker jag att du ska fortsätta med det.
  • Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-06-29 21:51:29 följande:

Jag har mått dåligt hela veckan. Typ gråtit varje dag. Men idag vet jag inte vad som hände. Jag fick en panikattack. Jag bröt verkligen ihop. Mådde så jävla dåligt. Jag har inte fått en panikattack på mer än en vecka i alla fall. SÅ detta var extremt tufft....

Nu känns det lite bättre. Men oj vad det värker i mitt hjärta. Och jävlar vad nedstämd jag känner mig. Jag vet inte om jag har gått in i någon form av depression eller om det är att jag bara är allmänt nedstämd.

Jag känner ingen glädje för något. Jag vet inte vad jag vill med mitt liv. Jag tycker inte om mitt jobb. Jag jämför mig med alla mina nära och kära. Se mig själv som sämst och ful. 

Jag är i en otrolig svacka just nu. Jag är på botten och det känns som jag aldrig kommer kunna resa mig upp...

Snälla någon hjälp mig hur man ska göra för att känna sig något bättre... :( :( :(

Tyvärr kan det vara så det går framåt. Plötsligt bara något händer. Ibland blir det bakslag, men ibland slungas man framåt också. En dag kommer du vakna och tankarna handla om helt vanliga saker såsom vad du vill ha till frukost.

Jag var länge så otroligt arg, ledsen och besviken på mitt ex. Jag ville ha honom tillbaka, kunde inte acceptera situationen och jag ville ha upprättelse, inte låta honom komma så lindrigt undan. Men jag insåg efter ett tag hur mycket makt jag gav honom över mitt liv - utan att han eller jag ville det. Jag lade all min energi på att vara ledsen och arg på honom istället för att ta hand om mig. Livet är kort. När känslorna har stormat runt inombords ett tag måste man själv ta ansvar för sin situation och tvinga sig själv att gå vidare. Så jag försökte skifta fokus till mig själv istället. Vad vill jag? Varför mår jag egentligen som jag gör? Hur vill jag må? Vad brukar jag ha i mitt liv när jag mår bra? Vilka drömmar har jag? Var vill jag vara om ett år? Vad är positivt i mitt liv?

Man kan fundera på drömresor som du kanske inte kommer ha råd med på länge, men som ändå ger lite nyfikenhet på livet igen med fullt fokus på dina drömmar och behov. Man kan fundera över hur drömmannen egentligen ska vara, vilket ofta blir en lista utifrån egenskaper hos exet som man vill undvika i nästa partner. Man kan se tillbaka på sitt liv när man var riktigt lycklig och försöka återskapa några delar som inte handlade om förhållandet. Man kan ta hand om sig själv rent fysiskt för att på den vägen må lite bättre mentalt, tex äta något gott, pyssla med manikyr, färga håret, ansiktsmask. Man kan fokusera på det positiva i livet som man har skjutit åt sidan.

Det finns mycket du kan göra!
  • Anonym (G)
    Steffqw skrev 2018-07-04 19:19:58 följande:

Jag har pratat med mina vänner och jag har pratat med min kurator. Det känns så himla skönt när det verkligen håller med om att HAN har inte betett sig på ett rätt sätt mot mig. Att han verkligen har gjort något oschysst. Han har lämnat mig i ovisshet enbart för att rädda sitt egna skinn och sedan bara total ignorerat mig. Enbart för att han tror det är det bästa. Han har inte ens frågat hur jag mår och ändå har VI varit tillsammans i nästan 2 år.

Det visar bara vad för människa han är. Men det känns så skönt när mina vänner och kuratorn håller med om att han har betett sig oschysst, att det är inte bara jag som tycker det!!!! 

Detta är också något jag så gärna skulle vilja säga till honom. Jag vill inte veta varför han lämna mig, jag vill inte vad han känner. Nej jag måste tänka på det som gynnar enbart mig när vi möter upp för att byta nycklar. Egentligen behöver jag inte säga något men jag vill så gärna. Jag vill bara säga åt honom att han har betett sig dumt. Det vill jag att han ska veta!!!

Det har faktiskt gått två dagar i rad nu att jag inte har tänkt på honom i några minuter. Och WOW, det är en konstig känsla, shit alltså!!!

Det där gav mig väldigt mycket stöd i min situation också, när mina vänner och tom terapeuten chockades över vilken idiot min fd pojkvän varit mot mig. Man behöver den bekräftelsen!

Skönt att du äntligen känner att det går framåt nu.
Svar på tråden Han älskar mig inte längre.....