• Anzil

Är jag laktosintolerant?

Hej!

Jag har slutat köpa mjölkproduktioner så som mjölk och ost. Inte av att jag vill avstå ifrån mjölkproduktioner, utan det råkade bara bli så när jag var i butikerna och köpte andra saker.

Nu har det gått flera dygn och min uppsvällda mage har blivit platt. Jag har aldrig känt mig tjock egentligen. Däremot har jag blivit fundersam varför min mage är så uppsvälld. Ibland har jag fått tankar på om jag faktiskt är tjock och bara har väldigt svårt att bli av med fettet på magen.

Som sagt har det nu gått flera dygn och jag är inte alls uppsvälld. Även när jag äter mat, så dyker inte den där uppsvällda magen. Den kanske blir lite smått uppsvälld, men inte så mycket som förut. Fortfarande kan den räknas som platt.

Jag undrar om jag är laktosintolerant eller om det skulle kunna vara så för alla.

Jag får inte ont i magen eller annan symptom, torr jag. Bara uppsvälld. Men jag har hört att man är laktosintolerant så fort det kommer någon symptom så som uppsvälld mage.

Är jag laktosintolerant eller skulle detta kunna var så för alla?

Vad förlorar man egentligen om man avstår ifrån mjölkproduktioner. Jag har hört att det inte är så nyttigt som man hört förut och att veganer mår betydligt bättre av att avstå ifrån bl.a mjölk totalt.

Men jag som är hälsosam av mig och gillar att få i mig nyttigheter. vad förlorar jag exakt om jag avstår ifrån mjölkproduktioner totalt. Och då menar jag totalt, ingen alternativ om laktosfri mjölk eller liknade.

Utan jag pratar om vad jag kan missa i min kropp om jag avstår ifrån mjölkproduktioner helt.

Tack för svar!

• Svar på tråden Är jag laktosintolerant?
  • Anna60

Bättre än att fråga här vore att gå till läkare. Faktiskt.

• Jacqueline

Är väl kalcium och b-vitamin tror jag som man får i sig från mjölkprodukter.

Eftersom du bara blir uppsvälld kan det kanske va så att du bara är lätt känslig för laktos, är man intolerant brukar man även få kramper i magen/magknip och problem med magen såsom plötsliga diarréer.

• Tow2Mater

Prova ost men uteslut mjölk. De har olika sammansättning och kan påverka olika.

Svar på tråden Är jag laktosintolerant?