Rätt eller fel att sova med Rottweiler? Rottweiler som första hund m.m.
Tänkte att jag skulle skaffa mig en Rottweiler hane, jag har aldrig haft hund tidigare.
1: Är det lämpligt som förstahund? Jag vill ju inte skaffa en annan ras "i väntan" på att i framtiden skaffa min favorithund. Jag är väldigt disciplinerad..
2: Är det lämpligt att dela säng med en rottweiler? Jag har hört skräckexempel på en hund som bet sönder halsen på sin sovande ägare, vilket resulterade i att ägaren dog. Jag har för mig att det var en rottweiler..
3: Hur bra är en rottweiler på att springa längre sträckor? Tänker på om jag cyklar eller om jag kör en längre löparrunda. Klarar en så stor hund av sådana sträckor utan att dra på sig massa skador?
4: Finns det rottweilerhundar(och övriga hundar) som är födda med "fel i skallen" och som blir jobbiga och farliga oavsett hur de tränats och uppfostrats sedan valptiden?
5: I vilken ålder är det lämpligt att börja träna sin rottweiler? Tänker främst på lydnadsträning och sånt gällande beteende?
6: Vad har rottweilerhanar för förhållande till sina ägare? Är de trofasta och kärleksfulla med sina ägare eller tenderar dem att vara mer "egna"?
7: Om du skulle ge ett tips på vad man ska tänka på när man skaffar en rottweiler, vad skulle det tipset vara??