Inlägg från: Anonym (Förälskad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälskad)

Ska jag berätta för min man att jag är kär?

Jag (kvinna) är lyckigt gift med en man jag älskar.

Jag är bisexuell och har under alla våra år tillsammans blivit förälskad i några olika tjejer. Jag har aldrig berättat det för någon utan spanat och drömt på avstånd tills förälskelsen tagit slut.

I höstas vågade jag berätta för min man att jag är bisexuell. Men vi diskuterade det inte mer än att jag berättade och han säger att han är ok med det.

Nu är jag återigen förälskad i en kvinna. Bör jag vara ärlig och berätta detta för honom eller bespara honom den vetskapen?

OBS! Jag skulle aldrig ha en relation med någon annan bakom ryggen på honom!

• Svar på tråden Ska jag berätta för min man att jag är kär?
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (.) skrev 2018-05-14 23:04:50 följande:

Bara om den här kvinnan är så viktig för dig att du vill bli tillsammans med henne.

Tack för svar.

Jag skulle gärna bli tillsammans med henne men absolut inte på bekostnad av mitt äktenskap.

Jag älskar min man!
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Häpp) skrev 2018-05-15 09:49:55 följande:

Om du är förälskad och skall lämna din man för någon annan så är det bra att berätta det. Det är väl ingen skillnad om du är kär i en annan man eller kvinna. Lever du ut den kärleken är du otrogen.

Tänk dig själv att din man berättar att han är älskar en annan kvinna men inte kommer att lämna dig.

Jag har inga planer på att lämna min man för någon annan. I så fall hade jag givetvis berättat för honom.

Jag har aldrig levt ut de känslor jag haft för kvinnor och skulle aldrig vara otrogen mot min man.

Frågan gällde om jag ska berätta för honom att jag har känslor för henne eller om jag ska hålla tyst.
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Kanske/kanske inte) skrev 2018-05-15 13:57:09 följande:

Beror väl på hur starka känslorna är och om det på något sätt påverkar förhållandet med din man?

Det kan ju även anses av vissa att det är att gå bakom ryggen att inte berätta en sådan sak.

Skulle du vilja att han berättade om det var omvänt?

Jag älskar inte honom mindre för att jag är förälskad i henne.

Jag gick i 20 år utan att berätta för någon att jag är bisexuell och mådde ganska dåligt i omgångar för att jag kände mig falsk både mot mig själv och mot min man.

Det var jobbig att berätta efter så lång tid. Jag var egentligen inte orolig för vad han skulle tycka om att jag var bisexuell. Mer för vad han skulle tycka om att jag inte sagt något under alla år.

Jag är därför orolig att hamna i liknande sits igen. Vill gärna vara ärlig.

Men jag vill inte göra honom ledsen, att han ska tvivla på att jag älskar honom eller att han ska vara orolig för att jag ska vara otrogen.
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Kanske/kanske inte) skrev 2018-05-15 14:28:31 följande:

Är din förälskelse någon som du har regelbunden kontakt med?

Ja. Det är en kvinna jag umgås med.
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Kanske/kanske inte) skrev 2018-05-15 20:13:24 följande:

Skulle nog berätta om jag var i din sits, men är helt klart en svår situation. Han kan ju vilja att du inte umgås med henne längre. Skulle du vilja att han berättade om det var omvänt?

Hur reagerade han när du berättade att du var bi men inte sagt nåt?

Jag vet inte om jag skulle vilja att han berättade om det var omvänt. Skulle ju inte tycka att det var kul att höra. Men kanske skulle uppskatta att han var ärlig och vill diskutera situationen.

Han reagerade knappt alls. Frågade om det var något jag kommit på nu eller om jag vetat det länge. Sedan höll han om mig för att visa att han fanns där och att det var ok. Jag var ganska ledsen.
  • Anonym (Förälskad)

Tack för alla svar!

Just nu lutar det åt att ta upp ämnet och att jag ibland blir förälskad i kvinnor (Han vet ju om att jag är bi) och fråga om han vill att jag berättar när jag är intresserad av någon.

Om han frågar om jag är förälskad i henne kommer jag att vara ärlig om det men om han inte frågar eller ber att få veta om jag är förälskad i någon kommer jag nog inte berätta. Detta för att inte såra honom eftersom jag ändå inte kommer göra något med mina känslor.

• Anonym (Förälskad)
    Anonym (2cnts) skrev 2018-05-16 17:29:29 följande:

Väldigt spännande att se hur du envist vill undvika själva huvudfrågan i din tänkta otrohet!

Hur menar du?

Jag har aldrig tänkt att vara otrogen.

Eller menar du att jag är otrogen pga att jag blir förälskad i andra än min man?
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Kanske/kanske inte) skrev 2018-05-16 18:32:33 följande:

Menar du att du berättar om han frågar om henne specifikt eller att du berättar om henne om han frågar om du är kär i någon nu?

Både ock. Frågar han kommer jag svara ärligt.
  • Anonym (Förälskad)

Han har inte frågat och jag har inte berättat.

Jag har fortsatt umgås med den aktuella kvinnan, jag har dock försökt att inte utveckla mina känslor ytterligare utan istället slå bort den typen av tankar på henne och det går bra. Idag ser jag henne som en vän och kan umgås med henne utan problem.

Jag vet inte hur jag skulle resonera om jag blev intresserad av en annan man. Det har inte hänt. Antagligen skulle jag fundera på samma sätt

Jag tror att det är många som blir intresserade av andra när de är i en relation utan att följa dessa känslor. Jag tänker inte ge upp mitt äktenskap med en man jag älskar för att jag känner dragning till andra ibland.

Vi har tyvärr inte jättebra kommunikation alltid, jag har mått dåligt av att jag inte vågat berätta att jag är bi och nu när jag berättat vill jag gärna fortsätta vara ärlig så att han kan lita på mig men frågan är om han verkligen vill veta när jag får känslor för andra (som ju går över) eller om den ärligheten bara är för min skull.

• Anonym (Förälskad)
    Anonym (Man 47) skrev 2018-08-08 00:02:17 följande:

förälskad kan man väl få vara ....men när den övergår till att umgås och ha en relation (ej sex) med förälskelsen så tycker jag att det blir otrohet mot sin nuvarande partner.

men tycker din man det är ok så ........

Så om jag blir förälskad i någon jag känner bör jag sluta umgås med denne?

När jag sedan inte längre är förälskad ska jag återuppta kontakten igen då?

En av mina allra bästa vänner var jag förälskad i för typ 15 år sedan. Skulle jag brutit med henne då? Det är jag i alla fall glad att jag inte gjorde eftersom hon är en viktig vän till mig som jag inte vill vara utan.

Om jag umgås med någon som en vän och inte på något sätt försöker utveckla mina känslor för denne har jag inte sett det som otrohet. men jag vet inte vad min man tycker eftersom vi inte diskuterat det. Det är det som denna tråd handlar om: bör jag diskutera det med min man...
Svar på tråden Ska jag berätta för min man att jag är kär?