• Wahlentina

Sova middag vid 5 års ålder

Blir smått frustrerad på min dotters förskola. Trots upprepade tillsägelser så fortsätter min 5-åriga dotter att sova middag, vilket leder till lååånga läggningar. Igår kväll somnade hon först vid 22:30! Såklart kommer hon vara trött idag på förskolan pga det. Men hade hon inte sovit middag igår så hade hon snarare somnat vid 20:00. Hon går på föeskola 6:30-14:30.

Kan inte komma ihåg att jag hade dessa problem med de äldre barnen. Då var det rätt självklart att de inte behövde sova dagtid vid den här åldern.

Eller kommer jag ihåg fel? Är det vanligt för 5-åringar att sova middag?

• Svar på tråden Sova middag vid 5 års ålder
  • Anna60

Mina slutade sova middag vid 3,5 års ålder ca. De ska vara trötta när de lägger sig. De är ju som vi: om vi sover middag mitt på dagen så är det svårare att somna på kvällen. 

Men förskolan ska inte låta din dotter sova middag om du som förälder säger ifrån. Kanske det är så att de själva vill ha lugn och ro, och så får du ta skiten. Ta ett rejält samtal. Klart hon behöver sova middag när hon inte somnar förrän 22.30! Och så är den onda cirkeln igång. Inte ok av förskolan.

• sextiotalist

Inte ens min son, som var sen att sluta sova middag, gjorde det när han var fem. Som det ser ut nu så har ni hamnat i ofas när det gäller sömnen, hon somnar sent för att hon har sovit på dagen, blir trött, eftersom hon sover för lite på natten och behöver ta igen det under dagen....

• Ina82

På de dagis jag jobbat på är det standard med dagsvila- helt enkelt för att många barn är trötta den tiden och behöver få sova en stund för att orka resten av dagen. Det tar på med kompisar, intensiv lek och så. Men man brukar kunna komma överrens med personalen om att t.ex mitt barn ska sova max 30 min, 45 min, 1 h eller dylikt om läggningen hemma blir besvärlig. Hoppas det löser sig för er!

• trash panda

Men det måste ju du som förälder få avgöra? Min dotter är 2 år och har slutat sova middag på föris just för att nattningarna hemma inte funkar. Hon är den enda på sin avdelning som inte sover, men det fixar personalen utan några problem och det var aldrig några invändningar från deras sida.

• Wahlentina

Jag har sagt att hon får sova om hon verkar särskilt trött någon enstaka dag, men då max 30 minuter. Men dottern själv säger att hon sover var och varannan dag och det märks på kvällarna. Hennes pappa lämnade henne i morse och sa att hon ej får sova. Så idag när jag hämtar vid 14:30 lär hon vara trött.

• Duckan

Vi tog bort dagsvilan vid 3,5 år då läggningarna blev en lång process varje kväll.
    Jag hade inte accepterat vila vid 5 år om det inte funkar med läggtiderna.

• LFF
    Ina82 skrev 2018-05-15 12:21:28 följande:

På de dagis jag jobbat på är det standard med dagsvila- helt enkelt för att många barn är trötta den tiden och behöver få sova en stund för att orka resten av dagen. Det tar på med kompisar, intensiv lek och så. Men man brukar kunna komma överrens med personalen om att t.ex mitt barn ska sova max 30 min, 45 min, 1 h eller dylikt om läggningen hemma blir besvärlig. Hoppas det löser sig för er!

Fast för de stora barnen brukar vilan betyda att man läser en bok, lyssnar på musik etc. Inte att barnen ska sova. Om mina barn hade sovit en timme varje dag så hade kvällarna blivit ett helvete!
  • elin1989

Jag hade sagt ifrån. Verkligen inte okej! Femåringar behöver inte ligga och sova mitt på dagen. I de flesta länder går femåringar i skolan..

• Wahlentina

Nu är vi hemma och dottern verkar pigg och glad. Personalen sa inget vid hämtning, dottern själv säger att hon var på "vakenvilan" där hon sov en kort stund. Hmm...

Får se hur det blir ikväll...

Hon går i en grupp för barn födda 2013. Och de verkar dela upp dem i två grupper vid vilan, en vaken och en sov. Alltså betyder det att flertalet av barnen födda 2013 sover middag på dotterns förskola. Blir så förvirrad om det är normalt eller inte. Men lutar nog åt inte.

• LFF
    Wahlentina skrev 2018-05-15 15:36:58 följande:

Nu är vi hemma och dottern verkar pigg och glad. Personalen sa inget vid hämtning, dottern själv säger att hon var på "vakenvilan" där hon sov en kort stund. Hmm...

Får se hur det blir ikväll...

Hon går i en grupp för barn födda 2013. Och de verkar dela upp dem i två grupper vid vilan, en vaken och en sov. Alltså betyder det att flertalet av barnen födda 2013 sover middag på dotterns förskola. Blir så förvirrad om det är normalt eller inte. Men lutar nog åt inte.

Mina är också födda 2013 (november) och som sagt, de gånger de somnat i bilen en stund när vi varit ute så blir läggningen betydligt mer komplicerad än när de inte sovit.

Vilka tider har hon när hon inte sover på dagen? När vaknar hon och när lägger hon sig då? (typ när ni är lediga)
  • Wahlentina
    LFF skrev 2018-05-15 15:45:22 följande:

Mina är också födda 2013 (november) och som sagt, de gånger de somnat i bilen en stund när vi varit ute så blir läggningen betydligt mer komplicerad än när de inte sovit.

Vilka tider har hon när hon inte sover på dagen? När vaknar hon och när lägger hon sig då? (typ när ni är lediga)

Vi har på ett ungefär samma tider på helgerna, upp vid 6-7 och läggning vid 20-20:30. Och ja har hon somnat i bilen så är hon oftast inte redo för sömn vid 20. Någon kortare bilsovning går dock. Men helt ärligt är det inte ens ofta hon somnar i bilen längre.

Så trist med personalen bara, jag är så konflikträdd och vill inte ställa till någon sen. Dottern ska ju vara där ett år till... Skönt att maken sa till i morse, men det har han gjort förut också utan direkt effekt. Kanske jag som varit lite diffus då jag tillåtit enstaka kortare sovningar om hon verkligen är supertrött. Lättare med ett ordentligt nej istället.
  • toomten

är du säker på att din dotter alltid "minns rätt"? verkar ju som att det snarare är hon som berättar om sovningen och inte personalen? Barn har en förmåga att blanda ihop saker och ting ibland

• Wahlentina

Nä jag vet. Oftast stämmer det då hon berättar något som hänt. Men vet att det inte alltid gör det såklart. Personalen kan tala om ibland då hon sovit, men ibland som i måndags sa de inget men dottern berättade glatt att hon sovit och jag tror henne med tanke på hur kvällen sedan blev. Tänker jag på lediga dagar så är det så tydligt när hon sovit en längre stund i bilen, då somnar hon inte innan nio, 22:30 i måndags! Annars somnar hon rätt fort efter 20:00.

Dagen efter blir ju helt fel då också, grinig etc.

• elin1989
    Wahlentina skrev 2018-05-16 13:39:19 följande:

Nä jag vet. Oftast stämmer det då hon berättar något som hänt. Men vet att det inte alltid gör det såklart. Personalen kan tala om ibland då hon sovit, men ibland som i måndags sa de inget men dottern berättade glatt att hon sovit och jag tror henne med tanke på hur kvällen sedan blev. Tänker jag på lediga dagar så är det så tydligt när hon sovit en längre stund i bilen, då somnar hon inte innan nio, 22:30 i måndags! Annars somnar hon rätt fort efter 20:00.

Dagen efter blir ju helt fel då också, grinig etc.

Varför säger du inte bara till förskolan? Du behöver ju inte göra en stor grej av det, bara säg att du inte vill att hon ska sova.
  • Wahlentina
    elin1989 skrev 2018-05-16 14:05:34 följande:

Varför säger du inte bara till förskolan? Du behöver ju inte göra en stor grej av det, bara säg att du inte vill att hon ska sova.

Jo sa det redan i augusti att hon helst inte skulle sova middag, bara i absoluta nödfall. Maken har också sagt till så som i tisdags då han lämnade. Men verkar inte riktigt gå in. De tycker att "absoluta nödfall" är ofta? Men maken sa i tisdags som sagt nej till sov dagtid och frågar de mig igen så får jag också vara tydlig att inte någon sov är okej.

Vet inte, är lite fegis kanske. Men ärligt talat verkar personalen aningen trögfattade i frågan. Kommer inte ihåg dessa problem med förskolepersonalen med mina äldre barn. Var bara självklart när de inte sov middag längre, typ vid 3 års ålder?..
  • isotop

Så där höll personalen på på min dotters förskola också! Det var inte förrän hon gick över från småbarnsavdelningen till den med större barn som vi äntligen fick bukt på det här. Hon var precis 3,5 år då.

Hon var helt redo att vara vaken om dagarna vid 2 år, men eftersom det verkligen inte gick att snacka med personalen, och de t.o.m LJÖG om att hon inte sov (vilket vi inte gick på - de gjorde bort sig ordentligt redan från början där...) skulle de likt förbannat tvinga henne att sova. Och då är 22:30 ingenting... Hon somnade halv två på natten!!!

Svar på tråden Sova middag vid 5 års ålder