• Anonym (Hm)

5000 kr i månaden kan man klara sig?

Efter alla räkningar betalade 5000lr kvar på konton.

Det ska gå till mat, hygien,klippning,nöje och så klart lite buffert spar?typ medecin och tandläkare och sjukvård.

Några lån blir bättre i september..

Men klara man sig?

• Svar på tråden 5000 kr i månaden kan man klara sig?
  • Sophan

Alltså för en person klarar du dig galant. Du får ju välja om du verkligen behöver klippning och vilken typ av nöjen du ska gå på. Men ja, 5000kr klarar man sig på.

• Anonym (japp)

Japp, det går. Jag har ca 5000 i månaden som skall räcka till allt utöver hyran (dvs det skall även räcka till el-, vatten-, telefon-, försäkringar-, etc räkningar, samt allt annat: mat, hygien, kläder, busskort, nöjen).

• LFF

Om du inte är korthårig så behöver du inte klippa dig speciellt ofta. Kolla om någon vän kan klippa dig så blir det ännu billigare.

Nöjen får man helt enkelt anpassa till plånboken. Lite dyrare och mer sällan eller lite oftare och billigare.

• Anonym (japp)

Klipper mig gör jag ex bara hos riktig frisör enbart 2 gånger per år, då jag hellre prioriterar biobesök.

• Anonym (Handlar om vilja)

Absolut om du vill klara dig på det.
    Gå till tandläkaren och få en offert på frisktandvård, då har du en fast summa och du behöver inte oroa dig.
    Sätt av till sjukvård/mediciner en 12e del av högkostnadsskyddet i månaden så har du pengar när det går ut.
    Mat går att göra superbilligt nu på sommaren och tidigt på hösten.
    Nässlor är jättenyttigt och går att göra ofantligt mycket gott med.
    Blanda ut salladen med ätbara blommor så ser den mer aptitlig ut.
    Köp kött på kort datum och extrapris.
    Baka eget bröd. 
    Använd bara kött och frukt/grönt efter säsong.

• Anonym (Hm)

Lever ensam

Klipper mig för 180 kr varranna månad har jätte tjockt hår..det blir tungt och man får ont i nacken

Det är när alla räkningar är betalda...

Kommer ju bli bättre då det kommer bli billigare på tre lån med ca 1000kr mer då blir det ca 6000kr

• Anonym (Hm)

Vad smart med det medecinerna det blir ca 200kr per månad

• sextiotalist
    Anonym (Hm) skrev 2018-05-15 14:37:19 följande:

Efter alla räkningar betalade 5000lr kvar på konton.

Det ska gå till mat, hygien,klippning,nöje och så klart lite buffert spar?typ medecin och tandläkare och sjukvård.

Några lån blir bättre i september..

Men klara man sig?

Det är väl som studenterna har, lägg då till att de även ska köpa kurslitteratur.
  • Anonym (Hm)
    sextiotalist skrev 2018-05-15 14:49:58 följande:

Det är väl som studenterna har, lägg då till att de även ska köpa kurslitteratur.

Ok hade ingen anning
  • Anonym (H)

Som ensam så går det ju hur bra som helst. Vi är två personer som äter för 2000-3000kr i månaden, när jag var ensam klarade jag mig på 1000-1500kr i mat. Under 1000kr om jag snålade och gjorde massa matlådor i frysen. Då har du 4000kr kvar, alltså kan du lägga undan 1000kr på spar. Och kvar har du 3000kr att käka ute för, köpa kläder för och roa dig för! Klart det går! :)

Svar på tråden 5000 kr i månaden kan man klara sig?