• Anonym (Oj?)

    Snapchat? Frågor?

    Har inte Snapchat men fick höra av mitt syskons dotter att hon använder det.

    Hon är 11 år?

    Är det bra att en 11 åring använder det?

  • Svar på tråden Snapchat? Frågor?
  • Anonym (Mamma)

    Min 10-åring har Snapchat. Ett privat konto med sina vänner och släktingar tillagda på. De flesta kompisarna har Snapchat. Precis som med allt annat gäller det väl att prata om det och försöka ha koll på att barnet inte gör något konstigt.

  • neverpreggo

    Supervanligt i den åldern. Man får prata med barnet om att det måste säga till om eventuella elakheter/mobbning på sociala medier men annars så är det den vanligaste kontaktvägen med deras vänner.

  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Oj?) skrev 2018-05-15 15:40:22 följande:

    Har inte Snapchat men fick höra av mitt syskons dotter att hon använder det.

    Hon är 11 år?

    Är det bra att en 11 åring använder det?


    Nej det är verkligen inte bra att använda det när man är så liten! Finns massa skumma människor där
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Oj?) skrev 2018-05-15 15:40:22 följande:

    Har inte Snapchat men fick höra av mitt syskons dotter att hon använder det.

    Hon är 11 år?

    Är det bra att en 11 åring använder det?


    Nej det är verkligen inte bra att använda det när man är så liten! Finns massa skumma människor där hade aldrig tillåtit mitt barn att ha Snapchat i den åldern
  • neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 17:22:26 följande:
    Nej det är verkligen inte bra att använda det när man är så liten! Finns massa skumma människor där hade aldrig tillåtit mitt barn att ha Snapchat i den åldern
    Man måste inte adda/tacka ja till främlingar. Jag känner alla på min Snapchat i verkligheten.
  • Anonym (Nej!)
    neverpreggo skrev 2018-05-15 17:34:02 följande:

    Man måste inte adda/tacka ja till främlingar. Jag känner alla på min Snapchat i verkligheten.


    Men det finns ju massa pedofiler på internet som även kan utge sig för att vara någon helt annan .usch !! Hade inte tillåtit mina barn att ha varken Snapchat, Facebook , instagram eller någonting annat i den åldern
  • Anonym (Nej)

    Nej det är verkligen inte bra, men de flesta barn i den åldern har det så det är nog svårt att förbjuda...

    Tyvärr är det ju enklare för föräldrar att låta barn bestämma än att vara förälder och sätta stopp för dåliga saker.

    Ska man låta barnen ha sådana grejjer är det superviktigt att man regelbundet pratar om vad som är okej och vad som inte är okej, att barnet är ärligt om vad som skrivs/skickas och att man är med ibland.Man bör även regelbundet prata med barnet om vad denne ska göra om någon ber om avklädda bilder eller om det bara känns obekvämt. Och även viktigt att vara tydlig med att om de själva är elaka mot andra så blir det inget mer. Allt kan sparas och spåras.

    Det är sjukt naivt att tro att det bara är främlingar som är ett problem. Grupptryck, äldre killar (som vill se naket), kompisar som ska "skoja".. Allt kan bli ett problem och inget barn vill ha tex avklädda bilder utlagda på Internet.

  • neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 17:39:06 följande:
    Men det finns ju massa pedofiler på internet som även kan utge sig för att vara någon helt annan .usch !! Hade inte tillåtit mina barn att ha varken Snapchat, Facebook , instagram eller någonting annat i den åldern
    Fast nej, det är helt valfritt och yngre barn har ofta enbart personer som de känner.
  • Anonym (Nej!)
    neverpreggo skrev 2018-05-15 18:08:10 följande:

    Fast nej, det är helt valfritt och yngre barn har ofta enbart personer som de känner.


    Fast du kan ju inte va helt säker på det om det inte är så att du har lösenordet till ditt barns snapchat och sitter och övervakar exakt allt som barnet skriver och alla nya vänförfrågningar som kommer in . Att ta det för givet är bara naivt
  • Anonym (Nej!)

    Jag tycker att snapchat borde ha en åldersgräns och likaså alla andra internetsajter, eftersom det finns vissa föräldrar som inte vågar/vill/kan sätta gräns så borde internet göra det

  • neverpreggo
    Anonym (Nej) skrev 2018-05-15 17:59:28 följande:

    Nej det är verkligen inte bra, men de flesta barn i den åldern har det så det är nog svårt att förbjuda...

    Tyvärr är det ju enklare för föräldrar att låta barn bestämma än att vara förälder och sätta stopp för dåliga saker.

    Ska man låta barnen ha sådana grejjer är det superviktigt att man regelbundet pratar om vad som är okej och vad som inte är okej, att barnet är ärligt om vad som skrivs/skickas och att man är med ibland.Man bör även regelbundet prata med barnet om vad denne ska göra om någon ber om avklädda bilder eller om det bara känns obekvämt. Och även viktigt att vara tydlig med att om de själva är elaka mot andra så blir det inget mer. Allt kan sparas och spåras.

    Det är sjukt naivt att tro att det bara är främlingar som är ett problem. Grupptryck, äldre killar (som vill se naket), kompisar som ska "skoja".. Allt kan bli ett problem och inget barn vill ha tex avklädda bilder utlagda på Internet.


    Självklart att man ska prata om dessa saker, barnet kommer under tonåren att stöta på flertalet sociala medier. Barnet inte kommer att dela med sig av allt som händer, det gör inte tonåringar ändå men att kolla topplistan på personer som barnet pratar med regelbundet.
  • neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 18:26:40 följande:

    Jag tycker att snapchat borde ha en åldersgräns och likaså alla andra internetsajter, eftersom det finns vissa föräldrar som inte vågar/vill/kan sätta gräns så borde internet göra det


    Fast...Många har det men det har aldrig varit svårt att fejka.
  • Anonym (Nej!)
    neverpreggo skrev 2018-05-15 18:30:21 följande:

    Fast...Många har det men det har aldrig varit svårt att fejka.


    Men det borde införas hårdare regler så att det inte går att fejka eftersom det finns vissa oansvarsfulla föräldrar
  • Anonym (tagga ner)

    Att lära sig hantera sociala medier är viktigt idag och det är något som ofta lite äldre föräldrar är väldigt oroliga över och inte vet hur dem ska hantera eftersom dem inte själva använder samma medier. Snapchat är inte samma typ av sociala medier som instragram eller facebook. Det är för det första otroligt mycket svårare att hitta och få kontakt med människor du inte känner. Det kan komma upp förslag på vänner som du har på andra sociala medier, men annars måste du fylla i exakt rätt användarnamn på söklistan eller skanna av en qr kod om ni träffas i verkligheten. Ett tips här är att se till att era barn har lite oklara användarnamn som inte visar hur gamla dem är. Tillexempel kan ett användarnamn som eejliinnnn vara bättre än för ElinJohansson2007, och då är det svårare för andra att hitta henne. Dessutom är snapchat inte lika lätt för föräldrar att snoka igenom vilket är bra, då man aldrig ska snoka på sina barn, utan respektera privatliv och istället ha en öppen konversation och inte döma så att barnen vet att dem kan komma till er om något händer utan att skämmas. Om du loggar in på ditt barns snapchat och öppnar grejer så kommer dem försvinna och ditt barn kommer märka det. Skaffa en egen snapchat istället och bli vän med ditt barn så vet du vad barnet lägger ut på sin "Story" - alltså det som alla barnets vänner kan se. Vad som händer på sociala medier är egentligen exakt samma sak som händer på skolgårdar runt om i världen och behöver faktiskt inte vara så katastrofala som dem målas upp. Det är en del av barns liv att lära sig hantera sociala situationer - var än dessa må vara. Så sluta övervaka och börja delta för att det är kul istället! Då kommer hon vilja dela med sig självmant istället!

  • Anonym (Nej!)
    Anonym (tagga ner) skrev 2018-05-17 01:41:39 följande:

    Att lära sig hantera sociala medier är viktigt idag och det är något som ofta lite äldre föräldrar är väldigt oroliga över och inte vet hur dem ska hantera eftersom dem inte själva använder samma medier. Snapchat är inte samma typ av sociala medier som instragram eller facebook. Det är för det första otroligt mycket svårare att hitta och få kontakt med människor du inte känner. Det kan komma upp förslag på vänner som du har på andra sociala medier, men annars måste du fylla i exakt rätt användarnamn på söklistan eller skanna av en qr kod om ni träffas i verkligheten. Ett tips här är att se till att era barn har lite oklara användarnamn som inte visar hur gamla dem är. Tillexempel kan ett användarnamn som eejliinnnn vara bättre än för ElinJohansson2007, och då är det svårare för andra att hitta henne. Dessutom är snapchat inte lika lätt för föräldrar att snoka igenom vilket är bra, då man aldrig ska snoka på sina barn, utan respektera privatliv och istället ha en öppen konversation och inte döma så att barnen vet att dem kan komma till er om något händer utan att skämmas. Om du loggar in på ditt barns snapchat och öppnar grejer så kommer dem försvinna och ditt barn kommer märka det. Skaffa en egen snapchat istället och bli vän med ditt barn så vet du vad barnet lägger ut på sin "Story" - alltså det som alla barnets vänner kan se. Vad som händer på sociala medier är egentligen exakt samma sak som händer på skolgårdar runt om i världen och behöver faktiskt inte vara så katastrofala som dem målas upp. Det är en del av barns liv att lära sig hantera sociala situationer - var än dessa må vara. Så sluta övervaka och börja delta för att det är kul istället! Då kommer hon vilja dela med sig självmant istället!


    Jag är mycket väl medveten om vad snapchat är , jag har det själv och jag skulle inte vilja kalla mig för "äldre förälder" då jag är 29 år . Jag skulle säga att snapchat är värre än alla andra sociala medier då allt försvinner som man skrivit. Jag själv har fått en hel del skumma vänförfrågningar på snapchat , dom har gjort om snap lite så vem som helst kan se andras flöden där det kommer vänförslag om man väljer att lägga ut där. Och ja, att lära sina barn att hantera sociala medier är bra men någon gräns måste man sätta , mina barn hade inte fått använda det förän dom fyllt 15 och då får man ta det därifrån
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 18:26:40 följande:

    Jag tycker att snapchat borde ha en åldersgräns och likaså alla andra internetsajter, eftersom det finns vissa föräldrar som inte vågar/vill/kan sätta gräns så borde internet göra det


    Snapchat har en 13 årsgräns och om den inte följs har snapchat all rätt att terminera det kontot mitt barn som är 12 får inte snapchat tills han fyller 13 TS borde inte låta dens barn ha det eftersom grupptrycket och nuditeten kan vara för mycket dom är Mini Tonåringar i den åldern och om hen ska ha snapchat så ska föräldrern/föräldrarna ha tillåtelse till kontot under alla omständigheter och vänförfrågningar ska föräldrarna acceptera eller neka
  • Anonym (pop pop)

    Väldigt upptagen person addat mig där inte varit inne sen 25 då den addade mig!!

Svar på tråden Snapchat? Frågor?