Inlägg från: neverpreggo |Visa alla inlägg
  • neverpreggo

Snapchat? Frågor?

Supervanligt i den åldern. Man får prata med barnet om att det måste säga till om eventuella elakheter/mobbning på sociala medier men annars så är det den vanligaste kontaktvägen med deras vänner.

• neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 17:22:26 följande:
    Nej det är verkligen inte bra att använda det när man är så liten! Finns massa skumma människor där hade aldrig tillåtit mitt barn att ha Snapchat i den åldern
    Man måste inte adda/tacka ja till främlingar. Jag känner alla på min Snapchat i verkligheten.
  • neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 17:39:06 följande:
    Men det finns ju massa pedofiler på internet som även kan utge sig för att vara någon helt annan .usch !! Hade inte tillåtit mina barn att ha varken Snapchat, Facebook , instagram eller någonting annat i den åldern
    Fast nej, det är helt valfritt och yngre barn har ofta enbart personer som de känner.
  • neverpreggo
    Anonym (Nej) skrev 2018-05-15 17:59:28 följande:

Nej det är verkligen inte bra, men de flesta barn i den åldern har det så det är nog svårt att förbjuda...

Tyvärr är det ju enklare för föräldrar att låta barn bestämma än att vara förälder och sätta stopp för dåliga saker.

Ska man låta barnen ha sådana grejjer är det superviktigt att man regelbundet pratar om vad som är okej och vad som inte är okej, att barnet är ärligt om vad som skrivs/skickas och att man är med ibland.Man bör även regelbundet prata med barnet om vad denne ska göra om någon ber om avklädda bilder eller om det bara känns obekvämt. Och även viktigt att vara tydlig med att om de själva är elaka mot andra så blir det inget mer. Allt kan sparas och spåras.

Det är sjukt naivt att tro att det bara är främlingar som är ett problem. Grupptryck, äldre killar (som vill se naket), kompisar som ska "skoja".. Allt kan bli ett problem och inget barn vill ha tex avklädda bilder utlagda på Internet.

Självklart att man ska prata om dessa saker, barnet kommer under tonåren att stöta på flertalet sociala medier. Barnet inte kommer att dela med sig av allt som händer, det gör inte tonåringar ändå men att kolla topplistan på personer som barnet pratar med regelbundet.
  • neverpreggo
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-15 18:26:40 följande:

Jag tycker att snapchat borde ha en åldersgräns och likaså alla andra internetsajter, eftersom det finns vissa föräldrar som inte vågar/vill/kan sätta gräns så borde internet göra det

Fast...Många har det men det har aldrig varit svårt att fejka.
Svar på tråden Snapchat? Frågor?