• Anonym (Ts)

Fråga om att spärra journaler

Jag vill spärra en del av min journal, det gäller provsvar för när jag va på vårdcentralen kunde dom tydligen se provsvar som är lite privata och som inte ens hade tagits på vc utan på ett helt annat sjukhus i samma län . Jag har beställt en spärrblankett men jag vill bara spärra dom provsvaren inga andra provsvar, Hur ska jag skriva då för att dom inte ska spärra alla provsvar i mina journaler?

• Svar på tråden Fråga om att spärra journaler
  • Anonym (Ts)

Ingen som vet?

• gamlapappan3

Det finns begränsningar för hur du kan spärra uppgifter:

Du kan spärra din journal för vårdgivare utanför ditt landsting.
    Du kan spärra din journal för en viss vårdenhet/klinik från ett viss datum. T.ex. Vuxenpstykiatriska eller könspoli- kliniken från 2018-05-18.

Men du kan inte spärra en viss uppgift, t.ex. provresultat från akuten i fredagskväll som visar att du hade spår av olika droger i blodet. Vill du spärra den uppgiften tror jag att du måste spärra alla uppgifter från den kliniken.

Om uppgiften inte längre är aktuell / betydelselös så tror jag att du kan be att få uppgiften struken ur journalen däremot.

Säkrast är att kolla med ditt sjukhus/landstinget.

• augusti83

Det är säkert olika beroende på var du bor.

I Örebro län tror jag inte att det är möjligt att bara spärra några provsvar utan bara hela journalen.

• Anonym (Ts)
    gamlapappan3 skrev 2018-05-15 18:36:17 följande:

Det finns begränsningar för hur du kan spärra uppgifter:

Du kan spärra din journal för vårdgivare utanför ditt landsting.

Du kan spärra din journal för en viss vårdenhet/klinik från ett viss datum. T.ex. Vuxenpstykiatriska eller könspoli- kliniken från 2018-05-18.

Men du kan inte spärra en viss uppgift, t.ex. provresultat från akuten i fredagskväll som visar att du hade spår av olika droger i blodet. Vill du spärra den uppgiften tror jag att du måste spärra alla uppgifter från den kliniken.

Om uppgiften inte längre är aktuell / betydelselös så tror jag att du kan be att få uppgiften struken ur journalen däremot.

Säkrast är att kolla med ditt sjukhus/landstinget.

kan vårdgivare i samma landsting fortfarande läsa journalerna fast dom är spärrade?
  • gamlapappan3
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-15 18:39:15 följande:
    kan vårdgivare i samma landsting fortfarande läsa journalerna fast dom är spärrade?
    Har du pågående vård på en viss klinik, t.ex. Vuxenpsykiatriska kliniken kan du inte spärra uppgifterna för den vårdgivaren, däremot gäller spärren för alla andra vårdgivare.

Det kommer dock att framgå att för andra vårdgivare att det finns spärrade uppgifter, men inte vilka det är.

Generellt sett får inte några vårdgivare gå in och läsa journaler som inte har relevans för deras arbete. Kommer du till din vårdcentral och söker för halsfluss så bör de inte kunna gå in och läsa din journal från Vuxenpsykiatriska.

När du skickar in blanketten kommer journalservice att kontakta dig och ni stämmer tillsammans av så att din spärr blir på rätt sätt.

Eftersom du spärrar uppgifter blir det extra viktigt att du själv upplyser olika vårdgivare om det som är spärrat ifall det är relevant för deras bedömning. Kommer du in omtöcknad till akuten så faller ansvaret på dig att upplysa dem om att du har missbruksproblem t.ex. ifall de inte kan hitta sådana uppgifter i journalen.
  • Anonym (Ts)
    gamlapappan3 skrev 2018-05-15 18:49:26 följande:

Har du pågående vård på en viss klinik, t.ex. Vuxenpsykiatriska kliniken kan du inte spärra uppgifterna för den vårdgivaren, däremot gäller spärren för alla andra vårdgivare.

Det kommer dock att framgå att för andra vårdgivare att det finns spärrade uppgifter, men inte vilka det är.

Generellt sett får inte några vårdgivare gå in och läsa journaler som inte har relevans för deras arbete. Kommer du till din vårdcentral och söker för halsfluss så bör de inte kunna gå in och läsa din journal från Vuxenpsykiatriska.

När du skickar in blanketten kommer journalservice att kontakta dig och ni stämmer tillsammans av så att din spärr blir på rätt sätt.

Eftersom du spärrar uppgifter blir det extra viktigt att du själv upplyser olika vårdgivare om det som är spärrat ifall det är relevant för deras bedömning. Kommer du in omtöcknad till akuten så faller ansvaret på dig att upplysa dem om att du har missbruksproblem t.ex. ifall de inte kan hitta sådana uppgifter i journalen.

Men om jag spärrar journaler hos en vårdgivare som skickat iväg prover till lab kommer dom provresultaten spärras automatiskt då eller måste jag skriva att jag vill spärra provresultat då?
  • gamlapappan3

Låt säga att du hamnat på akuten på grund av drogfylla och de tagit ett antal blodprover på dig.

Väljer du att spärra Akutvårdsavdelningen/NN-sjukhus från t.ex. 2018-01-01 så kan ingen annan klinik på sjukhuset, ingen vårdcentral eller någon annan se de uppgifterna. På Akutvårdsavdelningen kan man se uppgifterna så länge som de är relevanta för pågående behandling. Det alla kan se är att det finns spärrade uppgifter.

Lab-resultatet är knutet till Akutvårdsavdelningen eftersom det är de som beställt det och därför kan ingen se de uppgifterna när du spärrar journalen från Akutvårdsavdelningen från ett datum som du själv bestämmer,

• Anonym (Jo)
    augusti83 skrev 2018-05-15 18:37:50 följande:
    Det är säkert olika beroende på var du bor.
    I Örebro län tror jag inte att det är möjligt att bara spärra några provsvar utan bara hela journalen.
    Det tror jag också att det gör.
  • Anonym (Jag vill också spärra)

Jag är också intresserad av att spärra stora delar av min journal. Jag ringde tidigare till spärrtjänst som ljög mig rätt upp i ansiktet om att hon hade spärrat det.

Det borde ju i rimlighetens namn vara min rättighet att få radera oriktigheter i journalen men det verkar svårt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-17 14:16:20 följande:

Jag är också intresserad av att spärra stora delar av min journal. Jag ringde tidigare till spärrtjänst som ljög mig rätt upp i ansiktet om att hon hade spärrat det.

Det borde ju i rimlighetens namn vara min rättighet att få radera oriktigheter i journalen men det verkar svårt.

Hade du inte spärrat det då? Dom sa samma till mig för jag spärrade några journaler i mitt landsting för några år sen men så har jag ju haft nya läkarbesök, dom nya läkarbesöken spärras väl inte automatiskt utan man måste väl ringa igen och be dom spärra?
Svar på tråden Fråga om att spärra journaler