Diskbråck nacke
Jag fick ett diskbråck mellan c6-c7 (nacken alltså) för några år sedan. Jag insjuknade i Augusti 2011 och hade nog akuta problem fram till min operation. Den gjordes i slutet av Januari 2012.
Operation gjordes sedan mest för att jag skulle slippa riskera förlamning då min ryggmärg också var inklämd. Dom räknade inte med att jag skulle bli symptomfri.
Är nu stelopererad mellan dessa kotor.
Jag är idag så otroligt mycket bättre. MEN det tog många år att komma tillbaka till någorlunda normalitet.
Tyvärr har jag en hel del smärtor kvar, mycket känselbortfall. Men det är inget mot hur illa det var.
Lyrica åt jag efteråt och det har hjälpt mig jättebra mot nervsmärtorna. Även ätit Saroten och Gabapentin, men Lyrica är den som funkat bäst för mig.
Men nu till lite mer solsken, som du bad om. Några år efter min operation fick jag ännu ett diskbråck i nacken. Denna gång c5-c6 och detta behövde inte opereras, det var mer ett "standard diskbråck" utan ryggmärgspåverkan. Jag var i akuta fasen mycket kortare tid, några månader max, och den medicin jag åt då, tror det var Saroten kombinerat med TENS och sjukgymnastik gjorde att det inte alls blev så illa och ilsket som det första. Jag var mer gångbar och kunde leva skapligt normalt under tiden det läkte. Inget morfin behövdes. Detta diskbråck har jag inte ont av idag mer än att jag har liiiite känselbortfall i vänstra tummen. Inga smärtor! Det läkte ut på egen hand, som många ju faktiskt gör!
Hoppas du får bra besked på din MR och att det kommer läka ut på egen hand för dig. Lider med dig. Jag minns hur jävla överjävligt det var! Men det blir bättre.
Ta hand om dig