• Meriall

    När slutade era barn sova på dagen?

    Min 19mån verkar hålla på att sluta sova på dagen nu och det känns tidigt. När slutade era?

    Hon började sova bara en gång på dagen istället för två när hon var ca 9 mån, sov då ca 2-3h vid ett tillfälle. Innan dess sov hon 2x30 min.

    Nu är hon vaken ca 12h och sover ca 12h. Är det något speciellt uttröttande på dagen tex lång bilresa så kan hon sova en stund då men har då jättesvårt somna på kvällen och sover bara 9h på natten om hon sovit en timme på dagen.

    Hur funkar det på förskolan om de inte sover på småbarnsavdelning? Hon kanske kan sova där ett tag till för förskola kan ju vara uttröttande men inte så länge till tror jag.

    Tycker det verkar lite konstigt men hon sover mer totalt på ett dygn ju mindre uppdelad sömnen är.

  • Svar på tråden När slutade era barn sova på dagen?
  • Sonnet

    Min dotter slutade att sova på dagarna hemma strax innan två, och ca två år och fyra månader på förskolan.

  • scanmia

    Min äldste sov middag tills han var nästan fyra. Nummer två skippade dagsvilan när han var drygt 2 år och lillan slutade sova middag när hon var 18 månader. Jag tror alla var ganska normala. Nattsömnen för de två yngre blev mycket bättre i och med att de skippade dagsvilan, eftermiddagarna var dock gnälligare ett tag. För ettan sov han ganska bra på natten både med och utan middagslur.

  • scanmia

    18-19 månader är tidigt, men inte så det stör. Jag tycker att det är onödigt att bråka om ifall inte barnet helt havererar av trötthet senare på eftermiddagen. Fast det var ganska trist att inte få en liten lugn paus mitt på dagen för mig själv.

  • gbgumman

    Min äldsta sluta när han var 5-6 år innan skolstart. Sov inte varje dag men ofta.

    Yngsta sluta när hon var ca 3 år.

  • Iowhannah

    Vår son slutade för några veckor sedan, när han var nästan exakt 2,5 år. Det går jättebra med förskolan, han får vila på soffan medan de söver de andra småbarnen och sedan får han gå ut och leka med de stora barnen.

    Vår förskolepersonal blev nästan lite lättad när jag bestämde att ta bort middagsluren för han hade länge varit svårsövd på förskolan, de kunde sitta med honom i 40 minuter utan att han somnade, och hemma märker vi att han somnar snabbare och sover bättre på nätterna.

    Han somnar ibland under bilfärder eller i vagnen på väg hem från fsk och det märks på kvällen, kan jag säga! Plötsligt får man en sån där evighetsnattning igen.

Svar på tråden När slutade era barn sova på dagen?